Frågor angående skatt

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Tjenare! Jag har ett helgjobb och min årsinkomst är 12k. Alltså under gränsbeloppet på 19k, så jag betalar inte skatt. Men jag tänkte sommarjobba under sommarlovet. Men hur går det till ifall min årsinkomst överstiger gränsbeloppet? Ifall jag tjänar t.ex 20k, betalar jag skatt på hela beloppet eller enbart på tusenlappen som överstiger gränsbeloppet? :confused:

Tack i förväg för svar! :)

Ps. Tänker du vara dryg? Ta det någon annanstans.:fatta!

Tottan77

Söker......
Gick med
13 Apr 2013
Hoj
Kawa Z900
Tror du bara betalar på det som överstiger. Eller så blir det så att du får skatta för allt men får tillbaka det nästa år i deklarationen! Är inte hundra så googla gärna eller kolla på Skatteverkets hemsida!
Lycka till!:tummenupp

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Maila skatteverket - de är kända för att svara snabbt.

Jag gissar att du skattar på hela beloppet. Alternativet är att alla har ett grundavdrag motsvarande det skattefria beloppet, men mig veterligen finns inget sånt.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du kommer betala skatt på hela beloppet enligt den skattetabell som gäller i din kommun. Eftersom din lön inte kommer vara linjär över året kommer du troligen få tillbaka skatt nästa år. Alternativt kan söka jämkning av skattebeloppet utifrån din beräknade årsinkomst.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Rimligtvis så jämkar du redan nu då du som du säger inte betalar nån skatt? Om du håller koll på din bruttoinkomst så ser du till att jämka så du inte betalar för lite skatt för restskatt suger, bättre att få tillbaka ett par hundringar.

Sett över ett inkomstår så skall du naturligtvis bara skatt det utöver grundavdraget.

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Tack för svaren! Jag slängde iväg ett mail till Skatteverket. Det är förvirrande det här. Varför får man inte lära sig det i skolan? ;)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Rimligtvis så jämkar du redan nu då du som du säger inte betalar nån skatt? Om du håller koll på din bruttoinkomst så ser du till att jämka så du inte betalar för lite skatt för restskatt suger, bättre att få tillbaka ett par hundringar.

Sett över ett inkomstår så skall du naturligtvis bara skatt det utöver grundavdraget.

Det är inte bättre att få tillbaka. Det bästa är att få avkastning på stålarna du är skyldig skatteverket under året.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är inte bättre att få tillbaka. Det bästa är att få avkastning på stålarna du är skyldig skatteverket under året.

Ja, verkligen. Avkastningen på 300 spänn måste ju bli hisnande 15-20kr med ett par vågade placeringar :fyllisar

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Om du får ångest av en restskatt på 300 spänn har du nog mer att ordna upp gällande ekonomin.... :)

Lite sketnödig eller? Har inga problem med ett par hundra i restskatt, vill jag ha ekonomiska råd ber jag om det. Om du läser mitt första inlägg så var det jämka sig mot noll vilket aldrig funkar, det blir alltid några hundringar över.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Lite sketnödig eller? Har inga problem med ett par hundra i restskatt, vill jag ha ekonomiska råd ber jag om det. Om du läser mitt första inlägg så var det jämka sig mot noll vilket aldrig funkar, det blir alltid några hundringar över.

Nejvars, här är allt under kontroll. Trodde min smiley tydliggjorde att jag inte var allt för allvarlig med mitt inlägg, men jag låter den här meningen understryka det än en gång.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO