Frågor angående vevhusventilationens funktion?

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Tjenixen alla glada hoj åkare =P

Jo jag undrar lite angående vevhusventilationen. vad är det den skyddar emot egentligen? övertryck i vevhuset lr? och vad händer om man skulle plugga den?
varför jag undrar ligger väll lite i att jag har byggt om min lite på min husa 650 -05,a för jag fick olja i förgasaren så drog ut den till en egen behållare i stället men körde typ idag ca 1 mil o hadde typ 1 dl olja i den körde ganska hårt samt lite bakhjul men inte direkt mycket kanske 150 meter totalt. vet att det satt ett litet filter i förut men nu är de inget =/ skall jag fippla i det i slangen (har en slang från vevhus som e 20mm och som går ner till 5mm efter typ 1dc så borde ju få plats med ngt filterliknande i den grövre slangen)? och ingen som har tips på en liten behållare med kran på i ena änden så det är "lite" lättare att tömma ur den?

Tack på förhand
//Jocke
 
Vevhusventen är till för att evakuera de gaser som läcker förbi kolvringspaketet, sk blowby. Vevhusventen får inte pluggas ty då stiger vevhustrycket till det tar sin ut ngn annanstans.

Hamnar det mycket olja i din catchcan så kan det vara tecken på slitna ringar.
Att, som du skriver, ha ngn form av labyrint eller filter i slangen är bra ty det separera ut en del av oljedropparna fran vevhusröken så att den förstnämda kan rinna tillbaks till motorn.

Det enklaste är att bygga en egen catch-can. Jag byggde av en uppoch nedvänd 3 deciliters aluminiumvattenflaska för barn som jag handlade på en friluftsbutik. Jag lossar bara locket för att tömma den. I ovankant på flaskan (dvs dess gamla botten) har jag satt två slanganslutningar, en för inkommande vevhusrök, en för avgående gaser till ett andningfilter från K&N.
/J


Tjenixen alla glada hoj åkare =P

Jo jag undrar lite angående vevhusventilationen. vad är det den skyddar emot egentligen? övertryck i vevhuset lr? och vad händer om man skulle plugga den?
varför jag undrar ligger väll lite i att jag har byggt om min lite på min husa 650 -05,a för jag fick olja i förgasaren så drog ut den till en egen behållare i stället men körde typ idag ca 1 mil o hadde typ 1 dl olja i den körde ganska hårt samt lite bakhjul men inte direkt mycket kanske 150 meter totalt. vet att det satt ett litet filter i förut men nu är de inget =/ skall jag fippla i det i slangen (har en slang från vevhus som e 20mm och som går ner till 5mm efter typ 1dc så borde ju få plats med ngt filterliknande i den grövre slangen)? och ingen som har tips på en liten behållare med kran på i ena änden så det är "lite" lättare att tömma ur den?

Tack på förhand
//Jocke
 
Last edited:
Vevhusventen är till för att evakuera de gaser som läcker förbi kolvringspaketet, sk blowby. Vevhusventen får inte pluggas ty då stiger vevhustrycket till det tar sin ut ngn annanstans.

Hamnar det mycket olja i din catchcan så kan det vara tecken på slitna ringar.

/J

damn =/ men borde den inte vara slöare då? har inte gått direkt långt samt pedant skött service. men hur lång tid/kostar det o fått det ringarna kontrolerade? och kan det ha ngt att göra med att det inte sitter ngt filter i vevhus vent slangarna nu?

mvh joakim
 
damn =/ men borde den inte vara slöare då? har inte gått direkt långt samt pedant skött service. men hur lång tid/kostar det o fått det ringarna kontrolerade? och kan det ha ngt att göra med att det inte sitter ngt filter i vevhus vent slangarna nu?

mvh joakim

Jag lade till lite tips i mitt inlägg ovan nu. Kolla där.
Ja det är bra att ha en insats i den stigade delen av röret! Det separar ut oljedroppar. Det kan vara det som är felet, eller att du kör mycket bakhjul.
Det behöver inte vara ringarna. På min trimmade HD 1200:a motor tog det en sommar, dvs ca 1000 mil i mitt fall, att få ihop till en deciliter olja i min catch-can.

Mvh
J
 
damn =/ men borde den inte vara slöare då? har inte gått direkt långt samt pedant skött service. men hur lång tid/kostar det o fått det ringarna kontrolerade? och kan det ha ngt att göra med att det inte sitter ngt filter i vevhus vent slangarna nu?

mvh joakim

Att du skjuter ut en massa olja vid slangande på en husa är helt normalt och har inget med ringarna att göra, vid för hög vinkel trycker man helt enkelt ut en massa olja då motorn inte konsturerades för att gå lutad. Se bara till att alltid ha korrekt oljenivå och inte köra så långt att oljepumpen suger luft.
 
Jag lade till lite tips i mitt inlägg ovan nu. Kolla där.
Ja det är bra att ha en insats i den stigade delen av röret! Det separar ut oljedroppar. Det kan vara det som är felet, eller att du kör mycket bakhjul.
Det behöver inte vara ringarna. På min trimmade HD 1200:a motor tog det en sommar, dvs ca 1000 mil i mitt fall, att få ihop till en deciliter olja i min catch-can.

Mvh
J

Tack skall krypa iväg o handla lite grejer då men har du svettsat/lödat dit anslutnigarna?
Blir väll en del bakhjul samt att jag kan tillägga att jag kanske häller i lite x-tra olja (1-2dl) men som jag undra förut borde det inte märkas på motorgång o så? hon går ju som hon vore ny startar direkt o inte ngn direkt "oljerök" i avgaserna.

Tack som f-n för svaren mycket tacksam (e lite nervös)

Att du skjuter ut en massa olja vid slangande på en husa är helt normalt och har inget med ringarna att göra, vid för hög vinkel trycker man helt enkelt ut en massa olja då motorn inte konsturerades för att gå lutad. Se bara till att alltid ha korrekt oljenivå och inte köra så långt att oljepumpen suger luft.

mm jag e inte så über grym på o uilla direkt kanske blir max 100 meter men ligger väl rätt högt iofs o som jag skrev tidigare så sitter det inget filter i slangarna =P e så satans nojjig när det gäller olja o så så kollar nivå varje gång jag skall köra och ngn gång undertiden.

// jocke
 
Last edited:
Tack skall krypa iväg o handla lite grejer då men har du svettsat/lödat dit anslutnigarna?
Blir väll en del bakhjul samt att jag kan tillägga att jag kanske häller i lite x-tra olja (1-2dl) men som jag undra förut borde det inte märkas på motorgång o så? hon går ju som hon vore ny startar direkt o inte ngn direkt "oljerök" i avgaserna.

Tack som f-n för svaren mycket tacksam (e lite nervös)

Ja som Boris säger så verker det ju som om din motortyp normalt tippar ur sig lite olja vid bakhjul så då är nog din motor helt frisk, Är det slitna ringar så ser man det på att det står en synlig stråle av rök ur slangen när motorn är varmkörd och går på tomgång. Men det är nog ingen fara, Boris har nog rätt, det är motorns konstruktion.

Jag handlade gängade rörnipplar på Clas i sjön med vilka jag kunde göra genomföringar till slang med ca 10 mm inner diameter. Du förstår av bilden tror jag, alltså en mutter på var sida med bricka och lite silikon emellan och dra åt. Bara att sätta dit slangen. Skickar även med en bild på en aluflaska av den typ som jag menar, dessa är dock på 0.6 liter vilket är lite stort för min smak, men det finns som sagt miniatyrvarianter av dessa för barn på friluftsbutiker, Sigge gör dem tror jag. Bumsa bort färgen ock polera aluminiumet så blir det rejsigt. Sätt fast med en rostfri snygg slangklämma med en bit gummiduk från en cykelslang emellan.

Mvh
Jörgen
 

Bifogat

  • 323423_B_2006-07-04_082835_364.jpg
    323423_B_2006-07-04_082835_364.jpg
    35.9 KB · Visningar: 59
  • 345979_stor.jpg
    345979_stor.jpg
    12.7 KB · Visningar: 55
Ja som Boris säger så verker det ju som om din motortyp normalt tippar ur sig lite olja vid bakhjul så då är nog din motor helt frisk, Är det slitna ringar så ser man det på att det står en synlig stråle av rök ur slangen när motorn är varmkörd och går på tomgång. Men det är nog ingen fara, Boris har nog rätt, det är motorns konstruktion.

Jag handlade gängade rörnipplar på Clas i sjön med vilka jag kunde göra genomföringar till slang med ca 10 mm inner diameter. Du förstår av bilden tror jag, alltså en mutter på var sida med bricka och lite silikon emellan och dra åt. Bara att sätta dit slangen. Skickar även med en bild på en aluflaska av den typ som jag menar, dessa är dock på 0.6 liter vilket är lite stort för min smak, men det finns som sagt miniatyrvarianter av dessa för barn på friluftsbutiker, Sigge gör dem tror jag. Bumsa bort färgen ock polera aluminiumet så blir det rejsigt. Sätt fast med en rostfri snygg slangklämma med en bit gummiduk från en cykelslang emellan.

Mvh
Jörgen

Va precis sådana flaskor jag misstänkte det va =P hittade även nipplarna på Claes O får försöka fixa det men får la vänta till löning =P
 
Va precis sådana flaskor jag misstänkte det va =P hittade även nipplarna på Claes O får försöka fixa det men får la vänta till löning =P

Kör du med clas flarra så klarar du nipplar och flaska på under 100:- har jag för mig. De ser dyrare ut än de är, det lilla K&N andningfiltret är dyrast. Men det kan man ju handla billigt på internet någonstans
Lycka till
/j
 
Kör du med clas flarra så klarar du nipplar och flaska på under 100:- har jag för mig. De ser dyrare ut än de är, det lilla K&N andningfiltret är dyrast. Men det kan man ju handla billigt på internet någonstans
Lycka till
/j

hmm... får ta mig en sväng till claes ngn dag =P
Problemet är bara att slangarna jag har är 5-6mm inner diameter =/
 
En dum fråga kanske, min hoj spottar också upp en del olja via vevhusventen. Skulle man montera kärlet i vilken så att det tog emot olja vid slangning men sedan när man la ner hojen att det rann tillbaks ner i motorn? Skulle det vara ett alternativ eller är man helt dum om man gör på detta vis. :confused:
 
hmm... får ta mig en sväng till claes ngn dag =P
Problemet är bara att slangarna jag har är 5-6mm inner diameter =/

Det kan nog funka, det är flera rör i påsen har jag för mig. Jag tror att din slang är 9 mm i diameter ty det är en vanlig standard på oljeslang, isf passar det.
Skickar med en bild på ett andningsfilter, som man alltså sätter på den slang för avgående vavhusrök från din catch-can. Såna K&N-filter finns för 9 mm slang att beställa på tex Roffesmotor eller andra ställen.

/J
 

Bifogat

  • K&N-breather-filter.jpg
    K&N-breather-filter.jpg
    18.4 KB · Visningar: 58
En dum fråga kanske, min hoj spottar också upp en del olja via vevhusventen. Skulle man montera kärlet i vilken så att det tog emot olja vid slangning men sedan när man la ner hojen att det rann tillbaks ner i motorn? Skulle det vara ett alternativ eller är man helt dum om man gör på detta vis. :confused:

Nädå det fungerar utmärkt men man måste hitta en bra punkt att leda tillbaka oljan, då är det smidigare att tömma burken manuellt så slipper man problem med kondens som rinner tillbaka.
 
Det kan nog funka, det är flera rör i påsen har jag för mig. Jag tror att din slang är 9 mm i diameter ty det är en vanlig standard på oljeslang, isf passar det.
Skickar med en bild på ett andningsfilter, som man alltså sätter på den slang för avgående vavhusrök från din catch-can. Såna K&N-filter finns för 9 mm slang att beställa på tex Roffesmotor eller andra ställen.

/J

Går väl att montera direkt på kärlet med knappt 3-4cm slang? :) om det nu finns någon nackdel

Nädå det fungerar utmärkt men man måste hitta en bra punkt att leda tillbaka oljan, då är det smidigare att tömma burken manuellt så slipper man problem med kondens som rinner tillbaka.
Jag tänkte mig att oljan kunde rinna tillbaks in genom venvilationen och på så vis ner i motorn igen förbi kamkedjan. Borde inte detta funka bra?

EDIT: Om inte annat kanske man kunde bygga annordningen så att man kan vända upp och ner på flaskan med avstängd motor när man stannat för att tanka. Tänker främst på den oerhört låga oljemängden i en Husa, 2dl i burken innebär 20% mindre i motorn och det känns ju sådär. :näsblod
 
Går väl att montera direkt på kärlet med knappt 3-4cm slang? :) om det nu finns någon nackdel


Jag tänkte mig att oljan kunde rinna tillbaks in genom venvilationen och på så vis ner i motorn igen förbi kamkedjan. Borde inte detta funka bra?

EDIT: Om inte annat kanske man kunde bygga annordningen så att man kan vända upp och ner på flaskan med avstängd motor när man stannat för att tanka. Tänker främst på den oerhört låga oljemängden i en Husa, 2dl i burken innebär 20% mindre i motorn och det känns ju sådär. :näsblod

Om man har för vana att köra långt med hög vinkel på bakan så kanske det är motiverat med någon anordning i den stilen men man vill å andra sidan inte ha tillbaka allt svavelslam som samlas i vehusventen vid normal åkning.
 
Går väl att montera direkt på kärlet med knappt 3-4cm slang? :) om det nu finns någon nackdel


Jag tänkte mig att oljan kunde rinna tillbaks in genom venvilationen och på så vis ner i motorn igen förbi kamkedjan. Borde inte detta funka bra?

Ja precis, så har jag gjort på min hoj, det är ju praktiskt med en kort bit slang emellan som kan fjädra så att det inte blir såna brytningar i den arma rörnippelm i flaskan av vibrationerna när man kör över stock och sten.


Jo sådana lösningar har ju diskuterats och byggts bland stuntkillarna här flera ggr. Precis som Boris skrev. Dvs en lösning där oljan rinner tillbaks till motorn när slangningan är över. Det gäller bara att få plats med det vilket kan bli en utmaning om vevhusventilationen lämnar vid toppen och inte som på många landsvägshojar: i akterkant på lådan.

Men på en hoj som används mer normalt vill man normalt inte hälla tillbaks innehållet i flaskan ty det är ofta en gräddig blandning av kondenserad vattenånga och olja. (Skönt att slippa grisa ned sin fina förbränningsrum med att elda upp det så som är fallet i originalutförande :hihi)

/J
 
Last edited:
Ja precis, så har jag gjort på min hoj, det är ju praktiskt med en kort bit slang emellan som kan fjädra så att det inte blir såna brytningar i den arma rörnippelm i flaskan av vibrationerna när man kör över stock och sten.


Jo sådana lösningar har ju diskuterats och byggts bland stuntkillarna här flera ggr. Precis som Boris skrev. Dvs en lösning där oljan rinner tillbaks till motorn när slangningan är över. Det gäller bara att få plats med det vilket kan bli en utmaning om vevhusventilationen lämnar vid toppen och inte som på många landsvägshojar: i akterkant på lådan.

Men på en hoj som används mer normalt vill man normalt inte hälla tillbaks innehållet i flaskan ty det är ofta en gräddig blandning av kondenserad vattenånga och olja. (Skönt att slippa grisa ned sin fina förbränningsrum med att elda upp det så som är fallet i originalutförande :hihi)

/J
Om man har för vana att köra långt med hög vinkel på bakan så kanske det är motiverat med någon anordning i den stilen men man vill å andra sidan inte ha tillbaka allt svavelslam som samlas i vehusventen vid normal åkning.
Men att då lägga ett filter i slangen innan kärlet (som originallösningen). Vas skulle detta innebära om man nu har ett KN på utblåssidan av kärlet som du föreslog Jörgen.
Sen är ju tanken som så också, oljan på husan byts vid 5h, hinner det bli så mycket slajm och kladd i uppsamlingskärlet? Slimar det ändå igen så kan man ju passa på att använda det till kylarvatten, förgasarslangar mm.
 
Men att då lägga ett filter i slangen innan kärlet (som originallösningen). Vas skulle detta innebära om man nu har ett KN på utblåssidan av kärlet som du föreslog Jörgen.
Sen är ju tanken som så också, oljan på husan byts vid 5h, hinner det bli så mycket slajm och kladd i uppsamlingskärlet? Slimar det ändå igen så kan man ju passa på att använda det till kylarvatten, förgasarslangar mm.

"Filter" var ett dåligt uttryck av mig, det man brukar ha är mer ngn form av labyrint i slangen/röret allt grov stållull i en burk på slangen, i båda fallet på den del av slangen/röret där den fortfarande stiger. Detta gör att oljedropparna som kommer med röken fasntar och rinner tillbaks av gravitationen vid tex motorbroms.

I uppsamlingsburken/catch-can, som ligger på lägsta punkten, hamnar sedan den oljan man inte kan fånga. Filter har man på det från burken avgånde stigande röret (om man är noga) för att ta det ev sista oljedropparna och få dem att rinna tillbaks till burken. Filtret förhindrar även att man suger in damm och smuts utifrån vid lång motorbroms när det går utför.

På gamla sidventils Harleys från 40-talet och tidigare så gick vevhusröken genom transkåpan för att smörja transkedjan sedan blåstes den ut mot kedjan. Hojarna vart rätt grisiga, bakhjulet svart och asfalten hal. Men kedjan vart smord! :D Som en gammaldags scott-oiler!

/J
 
Last edited:
"Filter" var ett dåligt uttryck av mig, det man brukar ha är mer ngn form av labyrint i slangen/röret allt grov stållull i en burk på slangen, i båda fallet på den del av slangen/röret där den fortfarande stiger. Detta gör att oljedropparna som kommer med röken fasntar och rinner tillbaks av gravitationen vid tex motorbroms.

I burken, som ligger på lägsta punkten, hamnar sedan den oljan man inte kan fånga. Filter har man på det från burken avgånde stigande röret (om man är noga) för att ta det ev sista oljedropparna och få dem att rinna tillbaks till burken. Filtret förhindrar även att man suger in damm och smuts utifrån vid lång motorbroms när det går utför.

På gamla sidventils Harleys från 40-talet och tidigare så gick vevhusröken genom transkåpan för att smörja transkedjan sedan blåstes den ut mot kedjan. Hojarna vart rätt grisiga, bakhjulet svart och asfalten hal. Men kedjan vart smord! :D Som en gammaldags scott-oiler!

/J

Ne precis, det är ju ett metall "filter" som sagt då. Intressant läsning, detta kände jag inte till tidigare måste jag säga. Kommer nog att komma till nytta. Tack :tummenupp
 
Varför inte bara låta originallösningen vara som finns på Husan. I slangen som går upp i ramen (ramen = "luftburk" för er som inte visste det) sitter en oljefälla i form av grovt skumgummi, det mesta av oljan fastnar där och rinner rakt ner i toppen när trycket minskar. Klart.

Enda gången jag drabbats av knas pga den konstruktionen är när jag fick hojen över mig i endurospåret och det rann ner massa olja i förgasaren så den inte ville starta.

Att hälla i extra olja är bara att be om bekymmer, du kommer garanterat få stopp i maskin för eller senare pga att överflödig olja sätter igen nån av de lägre kanalerna i förgasaren (om originallösningen används såklart). Om du gör separat kärl kommer du få tömma det hela tiden eftersom 2dl snabbt kommer hamna däri.

Vill man inte tappa en endaste % effekt kan man väl diskutera o-nyttan av att låta motorn förbränna vevhusgaser men det känns som ett omätbart problem.

Just my 0.02 i ärendet :)
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top