Frågor ang olika Slip-on

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Halloj..

Kanske är en korkad fråga kan man tycka.. men kan man använda ett slip-on som t.ex är tillverkad för en R1 eller Gixxer på min Thunderace.. ??

Det jag kan tänka är att röret antagligen inte passar riktigt, men det skulle man ju kunna fixa till..

Men är ljudämparna speciellt anpassade för resp hoj när det gäller motstånd osv? Jag menar man borde väl mappa om hojen vilket fall.. eller?

Anledningen till min fråga är att det finns lite större utbud på eftermarknaden till R1, Gixxer, cbr mfl

Tack för svar :)
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Vad jag sett är de flesta slipon bara ett öppet rör igenom.
Medans orginal kan ha katalysator.
Ett slipon blir ju då mer öppet och låter motorn andas bättre!

Enligt vad jag tror! behöver man då ge motorn lite fetare blandning för att inte gå magert.
Detta görs vid mappning.
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Vad jag sett är de flesta slipon bara ett öppet rör igenom.
Medans orginal kan ha katalysator.
Ett slipon blir ju då mer öppet och låter motorn andas bättre!

Enligt vad jag tror! behöver man då ge motorn lite fetare blandning för att inte gå magert.
Detta görs vid mappning.

Så långt är jag med, men frågan återstår fortfarande om jag kan köpa ett slipon tillverkat för en R1 årsm -06 och sätta det på min T-Ace.

Jag har nämligen aldrig sätt att någon skrivit "passar även andra modeller" i en annons, vilket är konstigt om den skulle göra det.. för man vill ju få sålt sina grejer om man annonserar :)

Någon som hänger med på vad jag menar :tungan :)
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Så långt är jag med, men frågan återstår fortfarande om jag kan köpa ett slipon tillverkat för en R1 årsm -06 och sätta det på min T-Ace.

Jag har nämligen aldrig sätt att någon skrivit "passar även andra modeller" i en annons, vilket är konstigt om den skulle göra det.. för man vill ju få sålt sina grejer om man annonserar :)

Någon som hänger med på vad jag menar :tungan :)

Är väl fästen men får tänka på också och just en R1-06 med seatpipes är väl lite bökigt kanske till din T-ace eller är det storfix på gång?? :)
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Är väl fästen men får tänka på också och just en R1-06 med seatpipes är väl lite bökigt kanske till din T-ace eller är det storfix på gång?? :)

Nja.. haha Riktigt så kul skall jag inte ha i vinter.. Drog till me nått bara, Tänkte inte på att R1an hade piperna under sadeln på den årsm.. :D
 

olsson_84

crill
Gick med
19 Apr 2006
Ort
I en två'a
Hoj
H-Q v-twin med sidovang -29, H-Q cr250 -79
Vist kan du sätta på ett slip-on från en anna hoj men räkna med att förlänga, svetsa, böja, flytta upphängnigen mm kan bli gaska mycket jobb men är du en jävel på att svetsa och bocka rör så vist. och tänk på att en del hojar har bolt-on vilket menas att du skruvar bort den gammla ljuddämparen utan röret..Lycka tilt:tummenupp
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Har du inte svets och svets kunskaper och ett slipon liggandes och så låter det inte på dig att du har så skit det.
Bestycka om förgasaren kan du göra om du tycker det behövs vilket det inte alltid behövs göra beroende på vad du väljer och hur kräsen du är.
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Har du inte svets och svets kunskaper och ett slipon liggandes och så låter det inte på dig att du har så skit det.
Bestycka om förgasaren kan du göra om du tycker det behövs vilket det inte alltid behövs göra beroende på vad du väljer och hur kräsen du är.

Plåtarbeten är inga problem då jag har en vän som är grymm på det.. Tyvärr hade ingen av oss koll på om det fanns ngt annat man borde tänka på..

Men tack för svar alla, Nu skall jag ragga ett billigt slipon på blocket... :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top