Frågor ang. strypningen.

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Vad behöver jag ha för att veta till 100% om en mc-verkstad kan strypa en viss hoj till 25kw. Ramnummret?

Från det att verkstaden har strypt ner den.. vad skall man göra då? Typbesiktiga cykeln? Vad kostar det?

I väntan på en besiktningstid, har man automatiskt körförbud då? (Och ja, jag vill köra lagligt :) )

Säg att ja hittar en hoj för 40.000, hur mycket ska man i runda svängar lägga på så att jag får köra den? 3000?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Enklast är att själv köpa en Strypsats och montera. Då får du med ett Tüv-intyg som intygar att hojen har max 25 kw med den strypsatsen monterad. Sen skriver du ett eget intyg på att strypningen är monterad. En sån sats kostade ca 1600 till den bandit jag gjorde det med.

Sen är det bara att boka en tid för reg-besiktning som kostar 650kr tror jag.

Men sök i forumet så hittar du hur mycket info som helst om detta.

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
eller så får man lämna den till verkstad så stryper dem i den i bänken!
gjorde det med min. kostade 2500:-. blev trottel begränsning.
sen en reggbes kostar typ 500:-.

//Robin

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Lånar tråden...
Måste originalljuddämparn sitta på för att strypningen ska vara godkänd? :confused:

Last edited:

tpak86

Tågstation
Gick med
3 May 2006
Hoj
Kawasaki Z 500 -81 och Volvo 142 -74
Lånar tråden...
Måste originalljuddämparn sitta på för att strypningen ska vara godkänd? :confused:

Mitt svar blir nej!! På min gamla kawa sitter det ett lazer 4-1 system och det var helt lugnt på reg. besiktningen. Intrycket jag fick, var att de dom brydde sig mest om var papprena..

Vet ej om kraven är högre på nya cyklar.. men det vore väl konstigt!!

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
2950782 Lånar tråden...
Mitt svar är däremot JA! Var en av anmärkningarna jag fick på min besiktning...fick glatt åka land o rike runt för att hitta en orginalburk. Dock väldigt osäker på om de ens kollade det på nästa besiktning :va

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Mitt svar är däremot JA! Var en av anmärkningarna jag fick på min besiktning...fick glatt åka land o rike runt för att hitta en orginalburk. Dock väldigt osäker på om de ens kollade det på nästa besiktning :va

Hmm, olika bud där alltså :va Har ju originaldämparn kvar, men frågan är hur det blir sen om jag sätter på devilpipan och nåt händer o det blir en försäkringsfråga osv.. Om den inte är "godkänd" som strypt då :confused: :va

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
2951685 Hmm, olika bud där alltså :va Har ju originaldämparn kvar, men frågan är hur det blir sen om jag sätter på devilpipan och nåt händer o det blir en försäkringsfråga osv.. Om den inte är "godkänd" som strypt då :confused: :va
Vet inte om det skiljer mellan olika strypsatser, men i mitt TÜV-papper så stod det tydligen nåt om att allt måste vara orginal typ.... (På Deutsch så klart :))

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Hmm, olika bud där alltså :va Har ju originaldämparn kvar, men frågan är hur det blir sen om jag sätter på devilpipan och nåt händer o det blir en försäkringsfråga osv.. Om den inte är "godkänd" som strypt då :confused: :va

skulle inte spela nån roll om du tog ur strypningen och kraschade.. de kollar inte sånt... bara att den e reggad som 25 kw... försäkring e försäkring..

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
skulle inte spela nån roll om du tog ur strypningen och kraschade.. de kollar inte sånt... bara att den e reggad som 25 kw... försäkring e försäkring..

Är du helt säker på det? Försäkringsbolaget lär ju kunna hävda att den inte är i det skick den är försäkrad osv osv..

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Lyfter tråden.. Någon som har ett svar på min senaste fråga :rolleyes:

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
Är du helt säker på det? Försäkringsbolaget lär ju kunna hävda att den inte är i det skick den är försäkrad osv osv..

Du försäkrar väl ändå på 89kW eller vad det nu är... så det borde ju inte spela någon roll då om du kraschar och kör ostrypt.

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Du försäkrar väl ändå på 89kW eller vad det nu är... så det borde ju inte spela någon roll då om du kraschar och kör ostrypt.

Vet inte hur det där är egentligen. För dom försäkrar ju inte på effekt längre, utan på hojen i det skick den är i regbeviset (har jag förstått det som :confused: )... Även om den är "försäkrad" som 86 kw, men står som 25 kw i papprena och sen körs icke som 25 så tror jag att försäkringsbolaget kan hävda att den är i "fel skick".. På samma sätt som man inte kan få ut nåt om man kör med däck utan mönster.. Men jag har ingen aning, bara vad jag tror :va :confused:
Onödiga spekulationer kanske, men vore kul o veta :rolleyes:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

om du begränsat A kort och åker ostryp så kan du nog allt ge dig på att FB är griniga på ersättning, och jag förstår inte att folk ens tänker tanken att de kan tro att de ska få ersättning för nått de inte har behörighet för.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Folksam verkar inte kolla allt förnoga iaf.
Satte min hojj i sidan av en bil.
Var en ktm 625a, 21kw i papprerna, men som var o-strypt som sagt.

Vart aldrig något problem.
Kmr fortsätta köra o-strypt med husan, tror det står 9kw på den.
Risken att åka dit vid eventuell krasch känns Välldigt liten.
Sen enda som inte gäller blir ju försäkringen på din egna hojj.
Resten går ju ändå, o när man kraschar så hårt så hela hojjen totalt är i bitar, ja då haru annat o tänka på..

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
om du begränsat A kort och åker ostryp så kan du nog allt ge dig på att FB är griniga på ersättning, och jag förstår inte att folk ens tänker tanken att de kan tro att de ska få ersättning för nått de inte har behörighet för.

Saxat från folksams försäkringsregler.
"Självrisk
8 Trafikförsäkring gäller normalt med en grundsjälvrisk som framgår av försäkringsbrevet. I några fall gäller försäkringen med särskild självrisk, se nedan ...

b)Självrisken är 1/10 prisbasbelopp
om föraren kört motorcykel utan giltigt körkort"

Alltså borde försäkringen gälla?

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Trafikförsäkringen gäller alltid.
Oavsett om du inte har körkort/behörighet/är stupfull etc.
Därimot kanske ersättningen på den egna hojjen uteblir.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...