Frågor kring dåligt drivpaket och "följdfel".

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Skall byta drivpaket, bara det kommer. Men en fråga, upplevde idag en lite ryckig gång vid konstant/jämn fart. Kan det härstamma från det dåliga drivpaketet/kedjan? Har inte märkt detta tidigare.

Även ett missljud, nästan som smällar ibland vid sväng i lägre fart, kan även det komma från drivpaketet. Även detta upptäcktes i dagarna.

Vet att kedjan är dålig då den är duktigt sliten och spänner ojämt över varvet..

Även då jag snurrar bakhjulet fritt i luften så hörs det att bromsskivan tar i klossarna en gång /varv. Orsak? Sned bromsskiva. Mätte in hjulet med skjutmått så det borde sitta rakt tycker jag...

Jag hjälpte en kille att byta kedja och hans gamla var så dålig att den knappt gick att böja, den måste ha skurit på nästan varje länk.
Så ner på knä och böj lite på kedjan, länkarna ska gå lätt att röra på.
Annars är dreven så slut att det kuggar över, kan du också se från knäböjda läget.

Det tråkigaste följdfelet av dålig kedja du kan råka ut för är en kedja som går av, snittar upp vaden på dig och sedan fastnar och spräcker motorblocket och du vurpar på oljespillet som blir.

Det tråkigaste följdfelet av dålig kedja du kan råka ut för är en kedja som går av, snittar upp vaden på dig och sedan fastnar och spräcker motorblocket och du vurpar på oljespillet som blir.

Okej, bara fortsätta köra då med andra ord för detta skall väl en man klara av tycker jag....:kryckor

Nä, nytt drivpaket är på G, S-racing leverans i dagarna hoppas jag. Men då fick jag lite svar på att missljud/ojämn gång härstammar säkert från dålig kedja/drev..
Tack så mycket..

Okej, bara fortsätta köra då med andra ord för detta skall väl en man klara av tycker jag....:kryckor

Nä, nytt drivpaket är på G, S-racing leverans i dagarna hoppas jag. Men då fick jag lite svar på att missljud/ojämn gång härstammar säkert från dålig kedja/drev..
Tack så mycket..

kolla even ryck utjämnaren då du har bort bak hjulet. :tummenupp

//Robin

Hur skall den vara, dvs hur märker man om den är dålig?

Det ser du då du har demonterat hjulet,

Kolla på nätet hur en ny ser ut o jämför

Eller testa o håll i bak drevet o rotera bak hjulet fram o tillbaka då den står på upp pallad,

Lite spel ska det va men inte för mycket då dessa e i gummi och metall, Om gummit e uttnött så klingar det lite,

På vissa hojar så har dom glömt o montera tillbaka dessa då låter det en del

//Robin

*/ ?>
Back