Frågor kring fack och a-kassa

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Kan man vara ansluten till a-kassan utan att vara med i något fack?
Isf, vad förlorar jag på detta?

Anledningen till att jag undrar är att jag idag är medlem i IF metall och för detta betalar jag inkl a-kassa avgift 755 :- månaden.
Om det känns värt det, nej!
Det enda jag vill ha är att om jag nån gång skulle stå utan jobb, få ersättning från a-kassan.

Arbetar på ett reklamföretag som gör allt från trycker tröjor, butiksreklam till folierar bilar.

Så, vad göra?

Last edited:

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Du kan välja att bara vara med i A-kassan.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Kontakta din avdelning och begär att få en urträdesblankett.
På den blanketten ska du vara übernoga att du verkligen kryssar för att du VILL vara med i A-kassan!
Missar du det så kastar dom direkt ut dig och då är du utan skydd och måste gå med i IFMetall i minst 1 år igen för att få tillbaka allt. Har kolleger som råkat ut för det.

Förbered dig också på ett regelrätt korsförhör om varför du tänker kliva ur..*

Själv sa jag bara att jag inte ville vara med att betala deras jävla kotlettfrillor och deras nya fina portföljer längre. Sen att ca 5% av medlemsavgiften oavkortat går till sossarna nämnde jag också som ett tungt vägande skäl.:zpy
Dom kommer säkerligen att svamla om det enorma tapp i försäkringar du gör, men jag tecknade olycksfalls och livförsäkring själv och hör och häpna, det vart billigare..:tummenupp

Lycka till.

Last edited:

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Kolla vilken A-kassa som är billigast - men som fortfarande täcker ditt branschområde.
Det finns pengar att spara även där...

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Kontakta din avdelning och begär att få en urträdesblankett.
På den blanketten ska du vara übernoga att du verkligen kryssar för att du VILL vara med i A-kassan!
Missar du det så kastar dom direkt ut dig och då är du utan skydd och måste gå med i IFMetall i minst 1 år igen för att få tillbaka allt. Har kolleger som råkat ut för det.

Förbered dig också på ett regelrätt korsförhör om varför du tänker kliva ur..*

Själv sa jag bara att jag inte ville vara med att betala deras jävla kotlettfrillor och deras nya fina portföljer längre. Sen att ca 5% av medlemsavgiften oavkortat går till sossarna nämnde jag också som ett tungt vägande skäl.:zpy
Dom kommer säkerligen att svamla om det enorma tapp i försäkringar du gör, men jag tecknade olycksfalls och livförsäkring själv och hör och häpna, det vart billigare..:tummenupp

Lycka till.

Ja, if metall är ett jävla sossepack.
Jag kan inte se någon anledning att vara med i ett fack öht, speciellt om man är lagd åt den högra sidan.
Finns förvisso fack som inte har något med sossar att göra som t. ex unionen.
Gå med i facket kan man göra den dagen man har en labil och psykotisk arbetsgivare.

Hela LO är ett skämt och det gör mig irriterad att man ska få se deras propaganda på alla storbyggen.
Rena hattexter om högerblocket.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Försäkringsskyddet. Det har jag fått erfara.

Icke att förglömma är ju det oerhörda nöjet att få hjälp av tre tidigare arbetsgivare med facket för att facket fittar sig när man behöver lyfta a-kassa ett par månader... Facket är ett jävla rövarpack.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
när man behöver lyfta a-kassa ett par månader... Facket är rövpack.

Tror dig!

Jag var med om trafikolycka och skyddet i trafikförsäkringen är inte så mycket att komma med vid en jämförelse. Hade jag tur? Ingen aning, men jag tror inte jag får några andra lysande olycksfallsförsäkringar efter det. Därför och endast därför är jag kvar. I vissa fall måste man vara sig själv närmast. I synnerhet om man har ansvar för fler.

Dottern kämpar nu med de valen. Studieuppehåll, jobbar timmar, läsa till hösten.

Någon som har tips på hur hon skall se om sitt skydd så tar jag gärna emot såvida inte TS misstycker? (Hon är inte så taggad på att gå med i facket, nej).

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Alfakassan är ju en fristående a-kassa för alla. Om det är billigast eller inte vet jag ej men jag tror att jag pyntar runt 300:-/mån.

tommi

Guest
I praktiken kan ju arbetsgivaren sluta att betala dig avtalsenlig lön om du inte är med i facket,sen kan du ju få löneförhandla din egen lön utan nån som backar upp dig så lycka till med den delen visst det är inte troligt att nåt av det händer men....

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tenere 700
I praktiken kan ju arbetsgivaren sluta att betala dig avtalsenlig lön om du inte är med i facket,sen kan du ju få löneförhandla din egen lön utan nån som backar upp dig så lycka till med den delen visst det är inte troligt att nåt av det händer men....

Beror ju lite på vilket jobb du har också.
Är du attraktiv på arbetsmarknaden så ser jag ju ingen anledning till att betala 400-500 kr/mån till facket.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag har snarare haft nackdel av avtalsenliga löneförhöjningar än hjälp av det. När jag fått förhandla min lön själv har jag i varje gång förhandlat fram högre höjningar än vad de fackligt anslutna fått nöja sig med. Slutar de betala mig lön så slutar jag jobba, men det har aldrig varit ett problem för mig. Det är bara facket som vägrat betala...
Facket har till stor del, enligt mig ,spelat ut sin roll... De har ruttnat från toppen och ner och är numera snarare stora organisationer vars enda syfte är att mata facktopparna med pengar och privilegier. Undantag finns säkert såklart...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tror dig!

Jag var med om trafikolycka och skyddet i trafikförsäkringen är inte så mycket att komma med vid en jämförelse. Hade jag tur? Ingen aning, men jag tror inte jag får några andra lysande olycksfallsförsäkringar efter det. Därför och endast därför är jag kvar. I vissa fall måste man vara sig själv närmast. I synnerhet om man har ansvar för fler.

Dottern kämpar nu med de valen. Studieuppehåll, jobbar timmar, läsa till hösten.

Någon som har tips på hur hon skall se om sitt skydd så tar jag gärna emot såvida inte TS misstycker? (Hon är inte så taggad på att gå med i facket, nej).

Hmm, kan du lägga upp en bild så det blir lättare att avgöra om man kan hjälpa eller inte?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
I fackmedlemskapet ingår inkomstförsäkring, dvs utöver A-kassepengarna tillkommer en summa som tillsammans med A-kassepengarna utgör 80 % av din lön vid arbetslöshet en period. Exakt vad som gäller för Metall vet jag inte.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja, if metall är ett jävla sossepack.
Jag kan inte se någon anledning att vara med i ett fack öht, speciellt om man är lagd åt den högra sidan.
Finns förvisso fack som inte har något med sossar att göra som t. ex unionen.
Gå med i facket kan man göra den dagen man har en labil och psykotisk arbetsgivare.

Hela LO är ett skämt och det gör mig irriterad att man ska få se deras propaganda på alla storbyggen.
Rena hattexter om högerblocket.

Jag är väldigt mycket lagd åt höger men är ändå med i Unionen... enda anledningen är att de har en bra inkomstförsäkring till ett månadspris som jag inte kunde hitta någon annanstans. Med familj så är min prioritet att se till att vi kan bo kvar den tid jag inte har jobb om jag nu skulle bli utan.
Sen att de har en riktigt bra olycksfallsförsäkring försämrade inte saken.

Att däremot låta facket slåss för min lön eller mina rättigheter finns inte.

Lajo

Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S

Det kan iofs en arbetsgivare göra fast man är fackligt ansluten. Avtalsbrott kallas det och det var väl ett sånt ärende uppe nyss där de hellre smällde igen firman än betalade avtalsenliga löner och där stod facket med lång näsa..igen.. Extremt javisst, men långtifrån otänkbart.

Lajo

Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
I fackmedlemskapet ingår inkomstförsäkring, dvs utöver A-kassepengarna tillkommer en summa som tillsammans med A-kassepengarna utgör 80 % av din lön vid arbetslöshet en period. Exakt vad som gäller för Metall vet jag inte.

Som du säger, men det är bara om någon vänlig själ /kollega upplyser dig om att den försäkringen finns för fackavd. gör det INTE. Av erfarenhet vet jag att det är en promille av knegarna ungefär som öht har en susning om vilka försäkringar de har via facket och vad de innebär för dem.

EDIT; Skulle multiquota men det sket sig.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hmm, kan du lägga upp en bild så det blir lättare att avgöra om man kan hjälpa eller inte?

Jag ser inte hur bilder på en grånad skäggig gubbe skulle kunna vara dig till hjälp men jag ska tänka på saken.

(Hon har laddat upp tonvis med bilder på och av sig själv. Hur du ska hitta dem är en annan historia... Räkna inte med min hjälp.)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Som du säger, men det är bara om någon vänlig själ /kollega upplyser dig om att den försäkringen finns för fackavd. gör det INTE. Av erfarenhet vet jag att det är en promille av knegarna ungefär som öht har en susning om vilka försäkringar de har via facket och vad de innebär för dem.

Sant, de flesta har ingen aning om vad facket gör och hur dom jobbar. De tycker att lönen är kass och därmed är facket kasst, men rätt till avtalsenlig lön är endast en liten del i det fackliga arbetet.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping