Frågor kring Kawasaki Z250 veteranhoj!

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
Hej!

Det är så att jag planerar köpa en motorcykel som har gått runt i släkten. Det är en Kawasaki Z250 1981.

Jag tycker den är extremt fin och fräsch då den knappt blivit använd och endast stått mestadels av sina år. Jag tänker använda hojen men inte dagligen. Jag tänker lite kring hur man får tag i delar och tillbehör till en sådan gammal hoj?

Om jag tillexempel råkar paja en packning på dämparen fram och de läcker dämpningsolja eller att vevlager skär är det kört och är det bara att skrota? Hittar ingen hemsida som säljer mc delar till den. Därför tvekar jag om jag ska köpa den eftersom de finns inga delar ute om något skulle gå sönder.

Borde ja köpa den? :) ser identisk ut med bilden nedan. Får den för ett bra pris.
 

Bifogat

  • EFE06769-55EF-4DB3-A348-9213088EA0FF.jpeg
    EFE06769-55EF-4DB3-A348-9213088EA0FF.jpeg
    77 KB · Visningar: 51

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Snygg hoj! :tummenupp
Finns säkert delar om du söker på ebay.de eller cmsnl.com.
 
  • Gilla
Reaktioner: Teo

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
wemoto.com har säkert en del också.
Tror dock de ligger i UK så du får räkna med lite extra avgifter om du handlar därifrån. Har bra erfarenheter både av dem och csmnl.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Finns de som gräver upp bilar ur marken och renoverar dem till nyskick. Ingenting är omöjligt. Lite av charmen att fixa grejer som inte går att få tag i. Men helt strandsatt behöver du nog inte vara. Som tidigare sagt finns det kontaktnät även för dessa delar.
KÖP! Var rädd om den, troligtvis kommer den rulla på många mil om du sköter om den.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det var en rätt vanlig hoj så det mesta i slitageväg går nog att leta fram. Jag åker 50-talsjärn och kan lösa alla delar på några veckor.
Körde en del z250 i början av min karriär och den var förvånansvärt tung för sin lilla storlek och fruktansvärt trött. I övrigt var det en ganska trevlig bekantskap.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag hade en gång en Suzuki GSX 250, samma typ av hoj som Kawan. 27hk vid 10000rpm, 6 växlar och som sagt, tung, klumpig och väldigt seg. Den hade svårt att hänga med i vanlig trafik, jag hade den mest för att pendla till jobbet på 50/70-vägar där den fungerade hyggligt. Bra kvalitet, lättkörd och trevlig annars. 250-klassen dog ut rätt snabbt när försäkringsklasserna gjordes om på 80-talet och ersattes därmed av 400cc, en betydligt med användbar storlek. Dessa gamla 250cc är inte särskilt populära, utom möjligen hos äldre herrar som haft en själva.
Vanlig slitdelar är inga problem att få tag i, ska det renoveras finns nog en hel del på ebay där jag köper delar till mina hojar av samma datum.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Frågan är väl om du gillar hojen?
Finns det ett känslomässigt band till den p g a släkten?
Kostar den några tusenlappar?
Jag skulle aldrig betala mer än 3-4 tusen för en sådan, om jag kunde hitta ett användningsområde för den.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Delar är nog inga problem, ofta satt det samma delar på andra modeller.
Ett fel som kan kosta är om Förgasarmembranen är trasiga.
Man behöver inte söka delar utomlands, Part Sweden(Lelles) har delar din närmsta Kawasaki handlare kan också skaffa.
Sedan kan man hitta delar hos Mc skrotar.
Gå med i Mcveteranerna så finns det Märkeskonsulenter att fråga.
Där kan du även träffa på andra som äger en likadan Motorcykel.
Så bara köp!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om hojen är i riktigt fint skick, du får den billigt, du vill ha den och har plats för den så är det väl bara att köpa?

Känns ändå som en mysig moppe att åka till glasskoisken eller stranden med.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Utseendemässigt påminner den om alla andra 2-cyl twinnar från tidigt 80-tal. För den som gillar stilen skulle det vara värt att satsa på en 400, en 250 tröttnar Ts på efter en vecka. Avstå, om det inte finns känslomässiga band eller om pris och skick är fantastiskt.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top