Frågor man vågar ställa

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Frågan är.

Skall jag göra en kopia på.

Fidelity Research fr-64S

Eller en kopia på.

Micro Seiki MA 505S.

Båda har jag måtten till, frågan är ju om kunskapen o tålamodet räcker till.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Frågan är.

Skall jag göra en kopia på.

Fidelity Research fr-64S

Eller en kopia på.

Micro Seiki MA 505S.

Båda har jag måtten till, frågan är ju om kunskapen o tålamodet räcker till.
Grejar du det så blir jag j-ligt impad....... Starta gärna en tråd om du bestämmer dig för att gå "all in".....

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kan man ta bort alla stolar utom framstolarna i en caddy life Maxi?

Skulle kanske kunna gå att använda som hojtransport så att släpet kan avyttras.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Kan man ta bort alla stolar utom framstolarna i en caddy life Maxi?

Skulle kanske kunna gå att använda som hojtransport så att släpet kan avyttras.
Flesta baksäte är bara att dra upp och haka ur. Fäller man ryggstödet rakt ned är ju det oftast platt.

Är det vanliga stolar sitter det 2 skruvar bak i skenorna o 2 skruvar fram i skenorna sedan lyfter man bara ur stolen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Grejar du det så blir jag j-ligt impad....... Starta gärna en tråd om du bestämmer dig för att gå "all in".....
Har i vartfall beställt vad jag tror är lämpligt material. Och ytte pytte små hel keramiska lager.

Sedan har jag sett skälva tonarmen i ballsaträ, dock vet jag ej varför man använder trä i extremt dyra tonarmar kanske något åt att det är ett dödare material än alu.

Dock har jag sett att det används 2 lager alurör med npgontyo av gummimassa mellan dessa för att då döda vibrationer.

Säkert inget som går att göra hemma kräver säker uber jävlig kontroll o precision.

Men visst fotar jag o berättar när jag har något att berätta. Räknar med ett gäng vargar blir till under försöken.

Har beställt lite verktyg för att kunna utföra vissa saker i svarven.

Mvh

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har i vartfall beställt vad jag tror är lämpligt material. Och ytte pytte små hel keramiska lager.

Sedan har jag sett skälva tonarmen i ballsaträ, dock vet jag ej varför man använder trä i extremt dyra tonarmar kanske något åt att det är ett dödare material än alu.

Dock har jag sett att det används 2 lager alurör med npgontyo av gummimassa mellan dessa för att då döda vibrationer.

Säkert inget som går att göra hemma kräver säker uber jävlig kontroll o precision.

Men visst fotar jag o berättar när jag har något att berätta. Räknar med ett gäng vargar blir till under försöken.

Har beställt lite verktyg för att kunna utföra vissa saker i svarven.

Mvh
Kolfiberrör? Lätt o dött, kan köpas i metervara så har du till vargarna också.
Det borde också gå att hitta lagringar till urverk (typ rubin), och sedan svarva "spetsiga" axlar som passar mot lagren (lagren sitter i hylsor som pressas eller gängas så att spelet går mot noll).
Inte för att jag rekommenderar dig att göra så, mer för att jag gillar att fundera igenom alternativa lösningar. Varför inte ERA:s lösning med fyra "fjäderblad" i kryss (näe - den lösningen är inte snygg)

Last edited:

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Klart man kan, nån har ju skruvat dit dom (de, dem, dems) :hej
Men jag är inte JettebrAH på att återställa saker jag skruvat bort. Typ snabbfästen, hakar, skenor och spärrar är att föredra. Efter min helg med hopp&lek ska det köras mat, barn, tant, sopor och allehanda annat i den.

Kanske ska titta på multivan ändå? Fast de är ju litet dyrare i både inköp och ägande..

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Men jag är inte JettebrAH på att återställa saker jag skruvat bort. Typ snabbfästen, hakar, skenor och spärrar är att föredra. Efter min helg med hopp&lek ska det köras mat, barn, tant, sopor och allehanda annat i den.

Kanske ska titta på multivan ändå? Fast de är ju litet dyrare i både inköp och ägande..
Nu var det en liten stund sen jag jobbade med en Caddy Maxi, men vad jag minns så kan man i alla fall fälla baksätena helt plant med lastgolvet. Mycket plats blir det.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nu var det en liten stund sen jag jobbade med en Caddy Maxi, men vad jag minns så kan man i alla fall fälla baksätena helt plant med lastgolvet. Mycket plats blir det.
Tackar!??

Tanten dömer ut den som osexig. Men vafan!? Hon har ju så inihelvete dålig smak vad gäller karl, så illa kan det väl inte vara med caddy?

Hade en caddy GT, pickis som firmahäck på 90-talet. Ganska yster sak jämfört med firmans chevapickisar och HiAce.

Edit:
Får väl ta med mig hylsnyckelsatsen till bilhandlare och gå lös en stund. ?

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Kolfiberrör? Lätt o dött, kan köpas i metervara så har du till vargarna också.
Det borde också gå att hitta lagringar till urverk (typ rubin), och sedan svarva "spetsiga" axlar som passar mot lagren (lagren sitter i hylsor som pressas eller gängas så att spelet går mot noll).
Inte för att jag rekommenderar dig att göra så, mer för att jag gillar att fundera igenom alternativa lösningar. Varför inte ERA:s lösning med fyra "fjäderblad" i kryss (näe - den lösningen är inte snygg)
Jo jag har även sett ALU klädda kolfiber rör i tonarmar så det finns många lösningar o dessutom inte så svindyrt att pröva med olika i just den detaljen.

Måste bara hitta på en jigg för att limma sme anslutningen exakt rakt. Varje gång?

Micro Seiki har ju väldigt många lite speciella lösningar så det blir väldigt många detaljer att göra.
Många timmar blir det. Lit idiotiskt när dom går att köpa från 8k plus frakt plus tull o moms o inte minst post nord avgift ?

Först tänkte jag glid lagring. Men eftersom det går att justera alla lagerspel så föll det.
Sedan tittade jag på en axiell/radiell lösning men det har inte Micro Seiki utan dom anlägger lätt tryck på kullager, då kom dom helkeramiska in då dessa rör sig otroligt friktionsfritt mot metall lager.

Sedan är ju frågan om man lyckas få tag i nål trycks fjädern, den är ju av någon speciell presision typ som belastar mellan 1-3 gram.

Mja tiden visar o jag har alltid i vinter att filura o rita på detta. Vissa saker kommer naturligtvis bli kompromisser då mina maskiner antagligen inte klarar riktigt vad som helst, men så nära som det bara går skall jag ju försöka.

Skall kolla lite på rubin lagring.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Hade Berra och Robban bokat resan tillsammans, eller bokat delat rum? I filmen (Sällskapsresan) går de ut på balkongen på hotellet vid ankomst.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hade Berra och Robban bokat resan tillsammans, eller bokat delat rum? I filmen (Sällskapsresan) går de ut på balkongen på hotellet vid ankomst.

Jag tror dom hade en hemlig romans som dom levde ut på charterresorna...

Ingen straigh man har en östtysk porrfilmsmustash och gonorré tisha

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Lite som brokeback mountins anses vara av dom som sett den.

Jag vägrar se en film där män misstänks dela kroppsvätskor med varandra?
Ja, det är nog säkrast så. Jag har hört att kärleken till samkönade är väldigt smittsamt så man kan aldrig vara nog försiktig.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Är det den som torskar i minigolf som bjuder på käk / öl / fika efter nederlaget, eller vinnaren?

Känns som man borde trösta förloraren elle?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ja, det är nog säkrast så. Jag har hört att kärleken till samkönade är väldigt smittsamt så man kan aldrig vara nog försiktig.
Tja apkoppor är väll illa nog förutom att tanken på att 2 män med 70 tals porr mustage sitter o Gnuggar mule o ler sött åt varandra

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är det den som torskar i minigolf som bjuder på käk / öl / fika efter nederlaget, eller vinnaren?

Känns som man borde trösta förloraren elle?
Sånt måste klargöras innan.

Men jag hade bjudit oavsett om det är kära vänner. De har vett att bjuda igen senare under kvällen eller stå för taxin hem.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Om ens hoj stått på en matta med typ 2 liter olja (inte från min hoj, förra som hyrde min garageplats) och bakdäcket dryper av skiten. Hur får man bort det på ett säkert sätt?

Torkat med papper o bytt till ny matta men vågar inte köra uppför backen ur garaget för att sen nöta bort på asfalt.
Räcker det att tvätta med typ tvättsvamp som innehåller schampo fr biltema eller måste nått starkare köpas in? Funderade på sandpapper, kan det funka?

Hjärnspökena har fått fritt spelrum och hjälper inte att jag fick motorstopp mitt i garagebacken sist jag skulle ut och fick parkera mitt i lutning både nerför och snett åt sidan. Springa ner o fixa larm och öppning av porten.

Hjälp, hur får jag bort oljan på säkrast sätt?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år