Frågor man vågar ställa

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Han skulle ju bara byta lampor själv ju...
En del har så dåligt tålamod när dom hemma-meckar.
Dåligt tålamod och dåligt tålamod, det är säkert en dålig ingenjör som gjort att vad som borde vara ett 5 minuters jobb, egentligen tar 3 timmar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dåligt tålamod och dåligt tålamod, det är säkert en dålig ingenjör som gjort att vad som borde vara ett 5 minuters jobb, egentligen tar 3 timmar.

Jag håller med dig, jag tror det var topgear som pratade om att byta framlampor.

Den ena bilen bytte han på bakom ryggen sittandes på grillen, den andra bilen skulle bilverkstaden debitera 1½timme för att byta glödlampa på, då man var tvungen att demontera innerskärmen och demotera spolarvätekebehållaren och batteriet på....

Jag har haft bilar av båda typerna och det har alltid varit dåliga bilar om dom inte ens har tänkt på hur man byter glödlampor...

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Jag håller med dig, jag tror det var topgear som pratade om att byta framlampor.

Den ena bilen bytte han på bakom ryggen sittandes på grillen, den andra bilen skulle bilverkstaden debitera 1½timme för att byta glödlampa på, då man var tvungen att demontera innerskärmen och demotera spolarvätekebehållaren och batteriet på....

Jag har haft bilar av båda typerna och det har alltid varit dåliga bilar om dom inte ens har tänkt på hur man byter glödlampor...
Den ena var en golf, gick snabbt.

Den andra var en Renault har jag för mig.
Bilmekaniker fick plocka fram handboken också.
Vilken idiotisk konstruktion.
En vanlig person som inte meckar = verkstad för byta lampa? .

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Njet - det är en ekonom som varit framme. Jag vet - jobbade i slutet på 80-talet med kravsättning på "Customer service items" - dvs sådant en kund borde räkna med att klara själv. Strålkastare var generellt en styggelse på den tiden hos de flesta tillverkare. De krav jag o min kollega ställde åkte ofta i papperskorgen med kommentaren "det kostar för mycket".
De sista 15-20 åren har det blivit mycket bättre med fjädrande kilar som gör att hela strålkastaren kan tas ur.
Lite udda lösningar har man sett med åren -ex. konstruktionsavdelningar som inte pratar med varandra. Tittade på en Ford runt -88-89, den hade en jättefin lucka på baklampan. I luckan satt alla glödlampor - synd bara att hålet i panelen var för litet för att få ut luckan.......

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den ena var en golf, gick snabbt.

Den andra var en Renault har jag för mig.
Bilmekaniker fick plocka fram handboken också.
Vilken idiotisk konstruktion.
En vanlig person som inte meckar = verkstad för byta lampa? .

Jag skulle nattköra 100mil + 100mil tillbaka med en Cheva Transporter och upptäckte att ena lampan var trasig, den var någonstans mittimellan i svårighetsgrad.

På min gamla 900'a hade jag kunnat göra det med förbundna ögon, på vägkanten i snöstorm på under tre minuter.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hände mej senast idag.
Byta lampa vid parkeringen utanför Biltema. Såklart i mörker, orkan och -200 C.
Efteråt var händer och underarmar inte bara förfrusna utan även skinnflådda.

Det borde finnas en särskild plats dit man kan skicka ingenjörer och designers som konstruerat skiten, så dom kan spendera resten av evigheten med att byta lampor på sina skapelser under tidigare nämnda förhållanden.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tänk att bilden av en Porsche skulle få mig att minnas skärskadorna jag fick av de ideliga glödlampsbytena på min Citroën C5. Inte nog med att det var ett helvete att byta ena lampan. Det satt en eldriven pump till fjädringen som gjorde att spänningen fladdrade så lampor gick åt.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Har en gammal V70 med Magneti marelli spjällhus med vit etikett. Den modellen av spjällhus hade tydligen Volvo enorma problem med för ung. 20 år sedan. Den gav upp (är i alla fall 99% säker på att det är den som knasar) så jag har beställt en från skroten, den "nyare" med gul etikett. Felet yttrades sig som att det nästan inte hände något när man gasade. Har hänt kort stund första gångerna, sista/senaste (innan jag byter) fick jag köra hem halva vägen i mellan 20-50 km/h beroende på uppförsbacke. Inga felkoder.

Hur som helst, det kan funka rakt av utan att man behöver göra något efter bytet. Men det kan också vara behov av att ladda ny mjukvara i spjällhuset för att den ska gå bra. Jag vet att verkstan nära mig kan göra det, men där kostar det ca en tusing. Finns någon i närheten som kan göra det (om det behövs) för en lägre peng?
Ja den måste kodas in. Fick göra det på tösens Atraktor när hennes spällhus la av.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Tänk att bilden av en Porsche skulle få mig att minnas skärskadorna jag fick av de ideliga glödlampsbytena på min Citroën C5. Inte nog med att det var ett helvete att byta ena lampan. Det satt en eldriven pump till fjädringen som gjorde att spänningen fladdrade så lampor gick åt.
På min C5:a III är det inga problem att byta glödlampor och jag har har stora smehänder.

Hade Mondeo 06:a bästa bilen att byta glödlampor på. Dra upp två sprintar och dra ut lamphuset

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På min C5:a III är det inga problem att byta glödlampor och jag har har stora smehänder.

Hade Mondeo 06:a bästa bilen att byta glödlampor på. Dra upp två sprintar och dra ut lamphuset
Jag tror att det var en generation 2 jag hade. På slutet tog det bara trekvart att byta lampa när jag visste hur man tog bort stötfångaren.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Glömmer aldrig uppvaknandet när det var dags för lampbyte för femtielftegången och jag tröttnade, orkade inte byta lampa på vår MB A 170CDI igen (Som för övrigt var en briljant liten trotjänare). Frun åker och handlar sedan förbi verkstaden och byter lampa och hemma igen på samma tid som jag bara skulle hunnit göra hälften av åtgärderna i verkstadshandboken för att förbereda ett lampbyte. Hur fan gick det till? Ja han bara vred på ratten och öppnade den där luckan i innerskärmen.....Fan bara att sticka in handen och byta lampjäveln...Tänk om ingenjören fått vara med och skriva handboken!
(Min chef ska hämta sin Porsche Taycan på onsdag, visade bilden och erbjöd min hjälp vid lampbyte :). Men har han otur kanske handboken är lika värdelös och jag går bananas)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har vi någon psykiatriker här? Jag undrar för sonen till granntanten här påstås vara hemma hos mamma för att han påstås vara deprimerad. Han har tidigare varit ute och jobbat som sjöman flera år.

Det konstiga är att han sitter och skrattar högt mest hela tiden och det är inte min bild av någon deprimerad. Så jag tänker att det måste vara något annat? På något sätt verkar han ju blivit tokig men beteendet rimmar liksom inte med min bild av depression eller utbrändhet heller för den delen.

Men på något sätt måste han ju ha blivit tokig, jag undrar om det är droger eller att han kan ha råkat ut för någon olycka med smäll mot huvudet?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har vi någon psykiatriker här? Jag undrar för sonen till granntanten här påstås vara hemma hos mamma för att han påstås vara deprimerad. Han har tidigare varit ute och jobbat som sjöman flera år.

Det konstiga är att han sitter och skrattar högt mest hela tiden och det är inte min bild av någon deprimerad. Så jag tänker att det måste vara något annat? På något sätt verkar han ju blivit tokig men beteendet rimmar liksom inte med min bild av depression eller utbrändhet heller för den delen.

Men på något sätt måste han ju ha blivit tokig, jag undrar om det är droger eller att han kan ha råkat ut för någon olycka med smäll mot huvudet?
Låter ju som han självmedicinerar med någon substans. Tja, alla droger brukar ju med tiden bli neråt så du får väl se om humöret ändras.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja den måste kodas in. Fick göra det på tösens Atraktor när hennes spällhus la av.
Verkar så. Bytte spjällhus idag, en fördel är att det går att gasa, nackdelar är att man måste ha halv gas för att den ska hoppa igång, samt att den går inte på alla cylindrar. Det senare hoppas jag att inte jag orsakat genom att komma åt något, för spjället sitter lätt åtkomligt på sidan av grenröret så jag borde inte vara skyldig. Hoppas att det är något i mjukvaran som ställer till det.

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Hoj
Blåvit oljekyld +några till

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
104.52 kr

Hmmm...
Försöker jag lägga "varan" (tjänsten är nog mer rätt ord) i varukorgen för att testa köpa den så låter sidan mig inte göra så förrän jag valt land.
Och väljer jag Sverige i rullistan så kostar det plötsligt 232,39 kr att returnera...?
:unsure:
Eftersom jag lurar på att köpa en skyddsjacka där för 1100 bagis så blir det inte längre så lockande
aaa.PNG

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...