Frågor om begagnadköp!

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
Hej!

Nyligen grejat kortet och letar efter bra och fin första hoj.
Vet inte riktigt vad man ska kolla efter när man letar bland begagnade sporthojar.

Antal mil?

Servicebok, måste man ha det?

Om den ha varit lagd el vart inblandad i en mindre krasch?

Tips på vad man ska söka efter och vad man ska fråga vi köp.:confused:

Hoppas på hjälp av er som kan!

MVH/ Jonas

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
KTM 690 SMC
Dom flesta hojarna kan ju gå nästan hur långt som helst så länge dom är servade rätt, därför är serviceboken väldigt viktig för mig och milen mindre viktiga.

Om hojen är krashad för 1000 mil sen och den går bra så är det ju inte så mkt att bry sig om, men om det kanske är 10 mil sen så kanske man ska dra öronen till sig.

Om du är på jakt efter en 600 så köp min vettja! :tummenupp

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Service bok i sig är oviktigt men dokumentaion som kvitton etc från alla servicar är viktiga om bok saknas. Just att ha dokumentaion är vad som är viktigt, om det är en orginal bok eller verkstadspapper är i sig oviktigt.

Kolla upp när stora servicar ska göras och om de är gjorda på objektet eller om det är nära förestående, brukar kosta en del det där.
Googla hojen du är intresserad av och du får reda på kända fel och barnsjukdomar snabbt och om det finns garantiåtgärder som bör vara gjorda.

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
En hel del bra fakta här! Uppskattas verkligen=)

Jag har varit i kontakt med en kille som säljer sin r1:a.
Den är nylackad i sommras MEN den är importerad från tyskland och saknar boken samt så har ägaren inte sparat kvitton på grejer han bytt och han hävdar att han servat den själv.

Jag tycker att man borde spara den lilla dokumentation som då finns om hojen när det är möjligt så man har bevis på att det verkligen har blivit utfört...

Man kanske skulle avstå denna affär, vad tycker ni?!?!

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Skulle vara lite försiktig med den affären då han ju inte kan styrka vad den har varit med om....R1:eek:r växer ju som svamp just nu.

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Jag skulle avstå en sådan affär om inte säljarn kan visa vad som är gjort . Att byta olja & filter kan dom flesta göra men måste man lämna in den & ventiler & förgasare behöver sjysteras så e det snabbt en dyr affär .

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...