Frågor om kraschpuckar

XeCuter

E to the X
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -99
Köpte kraschpuckar till min R1 -99. (helt i alu) :confused:

1- Det följer med distanser som är olika tjocka för höger respektive vänster sida. Skall dessa sitta "inne" i pucken eller mellan pucken och ramen?

2- Är det bättre att använda befintlig bult eller den som följer med pucken?

3- Finns det risk för att bultarna går av vid vurpa? Vad händer då med motorfästet?

4- Hur hittar man på enklaste sätt rätt plats för att borra i kåpan? Ska man använda borr eller dremel med sandpapperliknande skiva?

De borde skicka med en enklare manual tycker man. :rolleyes:
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
ur krach synpunkt så borde plastpcukar vara att föredra då dessa slits ner vid vurpa och är lite mjukare. alupuckar skulle jag tro ger mer brytning på bult eller motorfäste. dock är ju alu snyggare.

vad gäller distanser etc så jämför längden med orginalbultarna och se hur mycket som går in. så får du ett hum iaf.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Köpte kraschpuckar till min R1 -99. (helt i alu) :confused:

1- Det följer med distanser som är olika tjocka för höger respektive vänster sida. Skall dessa sitta "inne" i pucken eller mellan pucken och ramen?

2- Är det bättre att använda befintlig bult eller den som följer med pucken?

3- Finns det risk för att bultarna går av vid vurpa? Vad händer då med motorfästet?

4- Hur hittar man på enklaste sätt rätt plats för att borra i kåpan? Ska man använda borr eller dremel med sandpapperliknande skiva?

De borde skicka med en enklare manual tycker man. :rolleyes:

1. Skicka tillbaka skiten, kraschpuckar i alu är direkt värdelöst då de är för hårda och orsakar skador på ram/motorfäste

Vill du tvunget behålla dem så:
2. Använd den som följer med den är troligen lite mjukare och minskar risken för skador på fästet
3: JA
 

XeCuter

E to the X
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -99
ur krach synpunkt så borde plastpcukar vara att föredra då dessa slits ner vid vurpa och är lite mjukare. alupuckar skulle jag tro ger mer brytning på bult eller motorfäste. dock är ju alu snyggare.

vad gäller distanser etc så jämför längden med orginalbultarna och se hur mycket som går in. så får du ett hum iaf.

Ja, men man kan ha distanserna både inuti kraschpucken eller utanför om du vet vad jag menar och båda sätten ger samma resultat med avseende på bultlängd.
Jag är inte 100 på om det är aluminium förresten. men det är en väldigt lätt metall och kan inte tänka mig ett annat material som används för detta ändamål.

När jag har gjort hål i kåpor har jag använt dremel med slipstift och "borrat" igenom med det, å sen gjort större å större, funkar klockrent :tummenupp

Det var så jag hade tänkt mig också. Blir väl inga sprickor i kåpan då?
Precis nylackade kåpor med motiv. lite rädd om dem bara :)

1. Skicka tillbaka skiten, kraschpuckar i alu är direkt värdelöst då de är för hårda och orsakar skador på ram/motorfäste

Vill du tvunget behålla dem så:
2. Använd den som följer med den är troligen lite mjukare och minskar risken för skador på fästet
3: JA

Jag kan tyvärr inte skicka tillbaka dem eftersom de köptes på ebay och de kör inte med öppet köp. Den är alltså inte helt solid utan är ihålig.
Har kollat upp materialet också nu. Det är nåt som kallas "High-Density Delrin".

Är det bra?
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Delrin-puckar är schysst. Mer sliptåligt än plast men inte så hårt som alu. Använd bulten som följde med den är förmodligen, som Boris sa, mjukare och böjer sig vid krasch om kraften blir för stor för motorfästet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja, men man kan ha distanserna både inuti kraschpucken eller utanför om du vet vad jag menar och båda sätten ger samma resultat med avseende på bultlängd.
Jag är inte 100 på om det är aluminium förresten. men det är en väldigt lätt metall och kan inte tänka mig ett annat material som används för detta ändamål.


Det var så jag hade tänkt mig också. Blir väl inga sprickor i kåpan då?
Precis nylackade kåpor med motiv. lite rädd om dem bara :)



Jag kan tyvärr inte skicka tillbaka dem eftersom de köptes på ebay och de kör inte med öppet köp. Den är alltså inte helt solid utan är ihålig.
Har kollat upp materialet också nu. Det är nåt som kallas "High-Density Delrin".

Är det bra?


Delrin är inte aluminium det är en sorts plast och är ett utmärkt material för kraschisar.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top