frågor om lätt mc & Honda NSR 94-98 m.m.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Tjena...

Efter den långa vänteperioden (dvs, vintern) så ska jag skaffa lätt hoj och ta körtkort, det blir väll förmodligen att vi köper den nu under vintern/hösten... vi får se...

Nå, till saken:
Jag har siktat in mig på Honda NSR94-98, tycker den är snyggast och värkar vara ett bra val. Designen är en smaksak. punkt slut, hehe... (inget tjöt om det...)

Lite frågor jag har:

1. Trimmningsmöjligheter?
Strypt är det 15 hästar och toppar? ca 120??, tar man bort pluggen (som sitter i avgasröret?) så blir det runt 30 hästar, och toppar ca 150-160 nånting? avrundat uppåt eller?, rätt? Hur och var är den strypt?

2. Trimmningsmöjligheter, steg två:
Vad blir nästa steg? effektavgass. och finns deet större cylindrar, 180cc eller nått?... Toppfart? Har ju inte tänkt o trimma som en galning, men ändå bra o veta...

3. Är hondan ett bra val? några svaga punkter eller kända fel?

4. Övrig fakta, skriv vad ni vet! nån som vet om det är 12v obatteri i den? instrumentering? osv-osv... Hu rär det med reservdelar?

5. Körkortet, hur långt innan bör man börja öva teorin? Har tagit EU-förarbevis på 5 lektioner, 2 timmar styck...så lite kommer jag juh ihåg... Vad är svårast? vad bör man öva mest på?

6. Prövotid för körtkortet, hur är det med det? är det två år???, Och hur funkar det, är det att om man åker dit för minsta lilla fel så blir man av med det o få ta om det, eller är det bara att om man blir av med det, pga kört aldeles för fort, att man får ta om hlea skiten då?

7. Trimmning VS farbror haffa, hur stor är risken för att man åker dit? nån här som gjort det? det är väll inte som moppe iaf?

8. Skjussning, 300 var va det va? och det kan man åka dit för hur många gånger som helst, utan att mista körkortet eller så...?


Såå, det var..."allt"... Hade visst lite frågor, hehe, hoppas ni kan svara på det mesta, kan ju vara bra för många andra och veta oxå...

//Martin :tummenupp
 
Last edited:

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen...
Har haft en honda nsr 94a, dessa nya modeller är inte strypta i avgasröret. Motorn har två cdi boxar, för att få mc helt ostrypt måste du bya bägge dessa. den billiga kostar 2500 den andra kostar runt 5 tusen.
130 gör den strypt. Mycket fin dock, skön att köra också.

Sportmoppe.com :p
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Robbano skrev:
Har haft en honda nsr 94a, dessa nya modeller är inte strypta i avgasröret. Motorn har två cdi boxar, för att få mc helt ostrypt måste du bya bägge dessa. den billiga kostar 2500 den andra kostar runt 5 tusen.
130 gör den strypt. Mycket fin dock, skön att köra också.

Sportmoppe.com :p

Okej, lite dyrt då, men det får det ju va värt isf...

Detdär med farten kan man ju diskutera... 130?

Hur är det, går den om till 130 hyffsat snabbt? eler går den upp till tex 70 o börjar sega mer o mer... och 130, om man kommer till en svag uppförssbake, förlorar man mkt fart då? o neförsbackar, då pinnar det på lite mer eller?
 

fi99e

Wee
Gick med
15 Jul 2003
Ort
i ett gult hus
Hoj
:( kommer...
kolla :
Fakta om dom vanligaste 125orna
tråden. om du vill ha ut mkt hästar och ändå köpa en ganska dyr tycker jag att du skall satsa på en aprilia rs eller cagiva mito istället skälv tycker jag att nsr:en e snyggast men miton kommer inte långt efter...
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
fi99e skrev:
kolla :
Fakta om dom vanligaste 125orna
tråden. om du vill ha ut mkt hästar och ändå köpa en ganska dyr tycker jag att du skall satsa på en aprilia rs eller cagiva mito istället skälv tycker jag att nsr:en e snyggast men miton kommer inte långt efter...

Har kollat det, och jag är inte ute efter den snabbaste så, vill bara veta vad det går o göra.... har bestämt mig för NSRen

EDIT: Kom igen nu då! svara på frågorna! hjälp mig...
 
Last edited:

Daniel

Guest
alla nsr:er är inte direkt strypta på samma sätt, vilket kan göra det det svårt att få den ostrypt, själv lyckades jag aldrig få min att gå bra bland annat darför jag sålde den.

Det finns det mesta annat trim till ett jävla pris i tyskland ett efektsystem runt 3000,http://www.motorrad-bach.de/

helften av frågorna finns redan svar på fakta om dom vanligaste 125:eek:rna.
 
Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Daniel skrev:
alla nsr:er är inte direkt strypta på samma sätt, vilket kan göra det det svårt att få den ostrypt, själv lyckades jag aldrig få min att gå bra bland annat darför jag sålde den.

Det finns det mesta annat trim till ett jävla pris i tyskland ett efektsystem runt 3000,http://www.motorrad-bach.de/

helften av frågorna finns redan svar på fakta om dom vanligaste 125:eek:rna.

Okej

jo men jag hade ju ltie frågor om annat också, iunte bara om NSRen...

Vad kostade det o lacka om din hoj föressten? tycker det är mkt snyggare med blå
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Tjena...

Efter den långa vänteperioden (dvs, vintern) så ska jag skaffa lätt hoj och ta körtkort, det blir väll förmodligen att vi köper den nu under vintern/hösten... vi får se...

Nå, till saken:
Jag har siktat in mig på Honda NSR94-98, tycker den är snyggast och värkar vara ett bra val. Designen är en smaksak. punkt slut, hehe... (inget tjöt om det...)

Lite frågor jag har:

1. Trimmningsmöjligheter?
*inte så bra på nsr*

2. Trimmningsmöjligheter, steg två:
samma som 1

3. Är hondan ett bra val? några svaga punkter eller kända fel?

4. ...

5. Körkortet, hur långt innan bör man börja öva teorin? Har tagit EU-förarbevis på 5 lektioner, 2 timmar styck...så lite kommer jag juh ihåg... Vad är svårast? vad bör man öva mest på?

Teorin e bra at börja med så tidigt som möjligt, men om du ska ta på körskola räkna med att det tar mycket längre tid än du trott!


6. Prövotid för körtkortet, hur är det med det? är det två år???, Och hur funkar det, är det att om man åker dit för minsta lilla fel så blir man av med det o få ta om det, eller är det bara att om man blir av med det, pga kört aldeles för fort, att man får ta om hlea skiten då?

2 år prövotid på körkort
om då kör så fort att du skulle blivit av med körkortet så kommer du nu bli av med det och behöva ta om det efter en viss tid

t.ex jag körde 75 på 50 väg med prövotiden kvar och det e "bara 1600 i böter"


7. Trimmning VS farbror haffa, hur stor är risken för att man åker dit? nån här som gjort det? det är väll inte som moppe iaf?

Beroende på om du åker fast för fortkörning
el. ännu större chans om du är med i någon olycka!

8. Skjussning, 300 var va det va? och det kan man åka dit för hur många gånger som helst, utan att mista körkortet eller så...?

jag har hört 300 för båda alltså 600 totalt!
en grej jag tyvärr inte tängte på att OM det händer något när du skutsar kan det bli jobigt med förs. pengar m.m
(hade min flickvän på bönpallen när det hände en lite olycka!


Såå, det var..."allt"... Hade visst lite frågor, hehe, hoppas ni kan svara på det mesta, kan ju vara bra för många andra och veta oxå...

Mer frågor?? ??
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Re: Re: frågor om lätt mc & Honda NSR 94-98 m.m.

Jonne_boy skrev:
Tjena...

Efter den långa vänteperioden (dvs, vintern) så ska jag skaffa lätt hoj och ta körtkort, det blir väll förmodligen att vi köper den nu under vintern/hösten... vi får se...

Nå, till saken:
Jag har siktat in mig på Honda NSR94-98, tycker den är snyggast och värkar vara ett bra val. Designen är en smaksak. punkt slut, hehe... (inget tjöt om det...)

Lite frågor jag har:

1. Trimmningsmöjligheter?
*inte så bra på nsr*

2. Trimmningsmöjligheter, steg två:
samma som 1

3. Är hondan ett bra val? några svaga punkter eller kända fel?

4. ...

5. Körkortet, hur långt innan bör man börja öva teorin? Har tagit EU-förarbevis på 5 lektioner, 2 timmar styck...så lite kommer jag juh ihåg... Vad är svårast? vad bör man öva mest på?

Teorin e bra at börja med så tidigt som möjligt, men om du ska ta på körskola räkna med att det tar mycket längre tid än du trott!


6. Prövotid för körtkortet, hur är det med det? är det två år???, Och hur funkar det, är det att om man åker dit för minsta lilla fel så blir man av med det o få ta om det, eller är det bara att om man blir av med det, pga kört aldeles för fort, att man får ta om hlea skiten då?

2 år prövotid på körkort
om då kör så fort att du skulle blivit av med körkortet så kommer du nu bli av med det och behöva ta om det efter en viss tid

t.ex jag körde 75 på 50 väg med prövotiden kvar och det e "bara 1600 i böter"


7. Trimmning VS farbror haffa, hur stor är risken för att man åker dit? nån här som gjort det? det är väll inte som moppe iaf?

Beroende på om du åker fast för fortkörning
el. ännu större chans om du är med i någon olycka!

8. Skjussning, 300 var va det va? och det kan man åka dit för hur många gånger som helst, utan att mista körkortet eller så...?

jag har hört 300 för båda alltså 600 totalt!
en grej jag tyvärr inte tängte på att OM det händer något när du skutsar kan det bli jobigt med förs. pengar m.m
(hade min flickvän på bönpallen när det hände en lite olycka!


Såå, det var..."allt"... Hade visst lite frågor, hehe, hoppas ni kan svara på det mesta, kan ju vara bra för många andra och veta oxå...

Mer frågor?? ??


Dagens goda gärning Jonne? :crash
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
kanon jonne boy! :tummenupp

schyst.... nu vet man lite mer... skönt med prövotiden, har hört att man blir av med kortet för minsta lilla, men så var det ju inte... pjhuu :tummenupp

nuere bara typ ett halvårkvar... hela långa vintern...känns som dena väntern kommer blir den längsta av alla :rolleyes: och sommarn den kortaste :fakta :rock :squid

men körkortet... jag börjar läsa teorin i vinter o smygövar lite innan på garagevänningar, kan ju öva med moppen, inte riiktigt samma sak men man får nog in tekniken o balansen lite då...

så bokar jag teoriprovet nåra dar efter jag fyllt, klarar det, och då tar det typ 1-2 månader innan man får köra upp va? finns det några möjligheter att få tidigare?

och om jag nu inte skulle klara uppkörningen, hur lång tid tar det då innan jag får göra ett nytt försök? det ska gå snabbare har jag hört?

Vad behöver man öva mest på inför uppkörningen?
 
Last edited:

Homsen

Gillar ha kul på 2 hjul
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
cbr 600rr, kawa 500, husa 650
i oktober så kommer en ny "lag" om uppkörning, om man missar så skall man få ny tid dagen efter eller så var det veckan efter.
Det är i alla fall vad vägvärkstanten sa.

(Gäller 11kw ifrån tyskland)
Nsren är strypt mitt i avgassystemet , pluggen syns alltså inte man måste skära upp avgassystemet för att hitta den,.
11kw nsren har inte dubbla cdi boxar.
Dra pluggen annars är den inte rolig att köra, inte kul att bli ifrånåkt av en simpel 7-fatti (740).
Malossi har 180cc till nsr, arrow har effektsystem, jag har "trim"-förgasare.
MvH Classe
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
MRX_Martin skrev:
Okej, lite dyrt då, men det får det ju va värt isf...

Detdär med farten kan man ju diskutera... 130?

Hur är det, går den om till 130 hyffsat snabbt? eler går den upp till tex 70 o börjar sega mer o mer... och 130, om man kommer till en svag uppförssbake, förlorar man mkt fart då? o neförsbackar, då pinnar det på lite mer eller?

Ylar som den ska upp till 105 o sen segar den upp till 130
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
MRX_Martin skrev:
dåså... räker ju ett tag, hehe

i uppförsbackar, alltså branta uppförsbackar, vad år den i då typ?? 70??

LOL?? :D

Tror inte du behöver fundera på det....det e inte som med mopparna när man testade om dom orkade branta backar etc. Precis som croc säger lär du vara nöjd med effekten eftersom du kört moped!
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top