Frågor om Lv-reggad supermotard

jonton

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2011
Ort
kinna
Hoj
Yamaha FZR600 91- Aprilia RS125 -07 (Såld) Yamaha DT50R 04- (Såld)
Hej jag har tidigare haft en 125 sport (aprilia rs) men har nu blivit lite sugen på en supermotard som begränsad hoj. Hade tänkt mig ktm exc, husqvarna eller något liknande i 450cc eller högre.
Men har lite funderingar kring det då jag inte vet så mycket om crossar.
Undrar om det är en bra ide i huvud taget att köra en supermotard på vägen för den är la inte tillför de? :tungan . Och är det mycket mek med den? Tillexempel cylinder och luftfilter byte?
Och är den något annat jag behöver tänka på?
Som sagt så kan jag inte så mycket om supermotards så uppskattar bra svar. :)
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
mycket o mycket men är ju olja+oljefilter som ska bytas ofta på exc 5-15 timmar beroende på hur hårt man kör antar ja. annars så är det ventilcheck/justering 30 timmar och luftfilter där i mellan någonstans.
vad ja läst mig till så rekomenderas att man öppnar motorn o kollar allt vid 100 timmar, men har läst att folk kört ända upp till 800 timmar utan att öppna motorn, tycker att det låter lite väl långt så är lite skeptiskt till det :)

har inte så många hojar att jämföra min 530 med men det är bra mycke mer drag i den än den ja körde å körskolan som har 22 hk mer.

vet inte hur dom är reggade men ktm 625/640/660/690 är det bra mycket längre serviceintervaller på.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har en Husaberg 650 motard från 2002 och en sån har ganska täta intervaller. 5-10 timmar på olja och filter och 10-20 timmar på ventilkoll. Genomgång av motorn vid runt 100 timmar. MEEEEEN, fan vad lättmeckade de är! Det tar ingen nämnvärd tid alls att t.ex. byta olja och filter. En kvart så är du klar. Dessutom är Husan reggad på 9 kW så en sådan borde väl kunna gå som begränsad hoj? Efter 2004 blev de även mer tillförlitliga :hihi
Luftfilter byter du på 30 sekunder. Inga verktyg. En skruv till sadeln och en till filtret. Av och på.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Sök och du skall finna. Mer effekt = korta serviceintervaller och mer mek. Generellt sett kan du dela upp motarder i mer rejsiga som ofta bygger på endure/crosshojar (t.ex. KTM 450/525, Husaberg, Honda CRF HM) och mer gatanpassade (DRZ, KTM 640, Honda XR 650). Motarder som härstammar från endure/cross-världen kräver generellt sett mer omsorg med regelbundna oljebyten och ventiljusteringar. De andra kan ha serviceintervall på upp till 500 mil. Frågan du måste ställa dig är hur mycket tid och pengar du vill lägga på renoveringar samt hur mycket några extra hk och färre kilo är värda?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Byta olja och filter är väldigt enkelt och billig på stånkor, så man ska inte hänga upp sig för mycket på att det är täta intervall.
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top