Frågor om MC-köp

falsterbo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2009
Hoj
Hade en 330d
Hej!

Vad rekommenderar ni om man vill ha:
- Sport / Touring
- Godkänd för förare och en passagerare
- Miltal, upp till 3000 borde vara okej om nu alla servicar är gjorda
- Pris mellan 20000-40000 kr

Last edited:

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Det här måste ju bara vara ett skämt, det är ju nästan föööör dåligt.

Nicotin

Guest
skulle säga såhär..

stirra dig ej blind på miltal..skick är avgörande.

samma sak med servicebok då service stämplar faktiskt går att köpa..kvitton är svårare att fuska med.

kubik.tja..nyare 600 och 750 har ju gott om klipp..dock så nyare hoj..ju högre försäkrings kostnad.

falsterbo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2009
Hoj
Hade en 330d
Varför är det så dåligt??? Lär väl bli en jävla smäll om den står på mig som är 21 år...

falsterbo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2009
Hoj
Hade en 330d
Jaha, okej tydligen annorlunda med motorcyklar jämfört med bilar då...

Ok, säg att jag ställer den på mig själv då. Vilket försäkringsbolag rekommenderar ni?

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Varför är det så dåligt??? Lär väl bli en jävla smäll om den står på mig som är 21 år...

Vad som var dåligt. Du skrev att du ville ha en sport/touring och sen att den skulle ha servicebok och gått vissa mil, vara reggad för två pers. Du ville inte ha specifika hojar på blocket utan modeller utan du kunde leta själv.
Det blir ju alla hojar på hela marknaden ju typ.

Och sen slutknorren med att du planerar att skenförsäkra hojen är ju bara pricken över.

Men det ser ju lite bättre ut nu efter du ändrade inlägget.

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Jaha, okej tydligen annorlunda med motorcyklar jämfört med bilar då...

Ok, säg att jag ställer den på mig själv då. Vilket försäkringsbolag rekommenderar ni?

Personligen så skiter jag fullständigt i den morala biten men risken finns att du blir utan ersättning om den inte är försäkrad på dig. Försäkringsbolaget kan hävda att det är du som äger hojen eftersom det är du som använder den och helt plötsligt har du ingen försäkring.

Det bästa vad gäller valet av försäkring är att hitta några modeller som passar dig med tillhörande reg.nummer och sedan ringa runt till försäkringsbolagen.

falsterbo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2009
Hoj
Hade en 330d
P-G ja men istället för att vara en så stor fitta. Så kan du väl istället säga att det är inte bra att sätta försäkringen på någonannan (vilket går utmärkt på bilar). Och sen kanske då rekommenderar att en äldre motorcykel från 94-95 är nått, ja du fattar säkert.

Bemötandet på den här sidan var ju under all kretik.

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
P-G ja men istället för att vara en så stor fitta. Så kan du väl istället säga att det är inte bra att sätta försäkringen på någonannan (vilket går utmärkt på bilar). Och sen kanske då rekommenderar att en äldre motorcykel från 94-95 är nått, ja du fattar säkert.

Det samma gäller bilar men det blir lite svårare för försäkringsbolaget att hävda att din mor inte brukar bilen. Blir lite lättare för dem om det är råstylad civic men fortfarande så kan ni båda vara brukare?!

T.ex. en R1a som är försäkrad på en kvinna i 50års ålder ger ganska tydliga signaler till försäkringsbolaget. En lite mer touringorienterad hoj och att ni båda bor på samma adress så e det lite lugnare (Så länge din mor har A-behörighet).

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
3000 mil? För en 95a-96a? Det är ju vad jag kört med min sen 2007. Tror du inte att de håller bättre??? :confused:

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r

Seså, seså! :krama

Nu ska du inte ta det här så hårt, tydligen är det ingen som har talat om för dig att skenförsäkring är ajabaja :fatta!

Att det skulle gå utmärkt på bilar känner jag inte till, men här är resultatet av en hastig googling:
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=33699&sida=1
Verkar inte vara en lysande idé. :rolleyes:

Det finns andra trådar som diskuterar det kassa med att mygla med försäkringen, så kolla gärna in det om du är intresserad.

Lycka till, och kör försiktigt! :tummenupp

jetson

Guest
Du kan ju roa dig med att jämföra premier hos försäkringsbolagen om du inte har nåt för dig, förmodligen får du betala minst 20k mer än din mor om året om dom ens låter dig ta en försäkring.

Vill egentligen inte säga nåt med detta bara informera dig om att försäkringsbolagen inte vill ha dig som kund (tills det år du fyller 25).

Gällande hojval får du väl prova dig fram, har du tagit kortet? Annars är det smarta att köpa nån gammal hoj och ta kortet med..

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
köp en supermotard billig att försäkra även på dej själv

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...