från cross till E-regg till LV-regg

CBR_fluffy

smoke that tyre!
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Östersund
Hoj
ninja stunt, drz stunt
Omöjligt sa gubben på bilprovningen och syftade på ett beslut som trädde i kraft nu 050101 men efter ett tag så kläckte han ur sig nått att de kan gå att enduroregga.
fick ett nummer till KTMs generalagent i sverige 019-585750 (019-526384 för husaberg) där frågade jag efter ett TILLVERKARINTYG (=COCPAPPER) och dom frågar då efter ramnummret sen skrev dom ut ett tillverkarintyg som jag nu ska få på posten + en blankett om ansökan till enduroregg som jag ska skicka till 'bilregistret 70181 örebro', därefter ska jag få en registreringsskylt.
Sen ska jag skaffa lysen osv sen ska jag in och registrera!
Detta innebär att jag kan försäkra hojen! :yoparty
nu står den i ett garage med ett godkänt lås på.

jag får se hur det går med detta projekt.
kommer skriva mer hur de går framöver
är det någon som har gett sig på detta?
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Försäkra hojen kan du göra ändå, och e-hojar kan man väl bara trafikförsäkra?

Lv-reg?!?!
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
HanneZ skrev:
Försäkra hojen kan du göra ändå, och e-hojar kan man väl bara trafikförsäkra?

Bilsport och MC har en enduro/trial-försäkring som är halvförsäkring.
men bara om man har enduro-licens. Dubbel så dyr som IFs trafik
för mig men stöldskydd kan känns tryggt.

LV-reg är svårare och ganska onödigt om man inte har nåt behov
att posa med crossen på stan.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
det är väl bara säga att man ska ha Lv försäkring även om det är en enduro, det gjorde iaf jag när jag hade min, var billigare med Lv än att försäkra som enduro.

där jag bor är det ingen som bryr sig om man åker enduro inne i stan men ett par blinkers kan ju kanske vara vettigt att ha
 

CBR_fluffy

smoke that tyre!
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Östersund
Hoj
ninja stunt, drz stunt
PD skrev:
det är väl bara säga att man ska ha Lv försäkring även om det är en enduro, det gjorde iaf jag när jag hade min, var billigare med Lv än att försäkra som enduro.

där jag bor är det ingen som bryr sig om man åker enduro inne i stan men ett par blinkers kan ju kanske vara vettigt att ha

ja de låter bra de må ju ändå skaffa lysa fram och bak + bromsljus och hastighetsmätare, right?

nu har jag fått papprerna iaf fyllt i dom och skickat vidare till vägverket bilprovningen i örebo
så nu ska man väll få sig en skylt då
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
CBR_fluffy skrev:
det är en KTM 520 sx -01
Trodde det var omöjligt få intygen på en sx....där ser man.
Fast lv-regg kanske inte går iaf
PD skrev:
det är väl bara säga att man ska ha Lv försäkring även om det är en enduro, det gjorde iaf jag när jag hade min, var billigare med Lv än att försäkra som enduro.
Har man en på papperet vass enduro så är enduroförsäkringen billigast då vissa bolag går på effekt/vikt.
Men min slöa xr600 är mkt billigare hos Länsf. än e-förs. hos Bilsport & mc

Så att kolla upp det är en bra ide.
/u
 
Last edited:

CBR_fluffy

smoke that tyre!
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Östersund
Hoj
ninja stunt, drz stunt
nu har jag fått en reggskylt
å de som behövs på hojen är
tuta
fram och bak lyse
hel och halvljus (ej indekator för helljus)
bromsljus (ej för handbromsen)

tillverkarintyget jag fått gäller tydligen inte. På det uppfyller hojen massa krav för TSVFS när de ska va för VVFF så nu har jag ringt efter ett nytt intyg.
desto mer dom intygar på papperet desto mindre kollar dom på besiktingen.
 
Last edited:

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Det går bra att försäkra rena crossar också.
Kompisen hade halvförsäkring på sin YZ250.

Skulle han köra på gata med den och något händer så skulle han nog inte få en spänn men nu var det ju bara stöldskyddet han var ute efter.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
e-reggade brukar ha dispenser för det mesta,
jag var dit och gjorde en kontrollbesiktning och
den gick igenom utan blinkers/tuta/hastighetsmätare.

Fick påpekande om saknad reflex och felaktig regskylt(!)
men ingen ombesiktning. (Tappade vv-skylten på vägen
till bilprovningen så miniskyltklisterlappen var allt som satt
på)

Det fina med att man inte får köra med e-reggad mer än
i samband med tävling/träning är att vettiga gubbar på
bilprovningen har en mer relaxad attityd eftersom det rör
sig om rena tävlingsredskap nuförtiden.
 

CBR_fluffy

smoke that tyre!
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Östersund
Hoj
ninja stunt, drz stunt
gthyni skrev:
e-reggade brukar ha dispenser för det mesta,
jag var dit och gjorde en kontrollbesiktning och
den gick igenom utan blinkers/tuta/hastighetsmätare.

Fick påpekande om saknad reflex och felaktig regskylt(!)
men ingen ombesiktning. (Tappade vv-skylten på vägen
till bilprovningen så miniskyltklisterlappen var allt som satt
på)

Det fina med att man inte får köra med e-reggad mer än
i samband med tävling/träning är att vettiga gubbar på
bilprovningen har en mer relaxad attityd eftersom det rör
sig om rena tävlingsredskap nuförtiden.

jasså de lät bra, vart besiktade du och när va de?
träning å tävling säger du, men e de inte träning å ta cyckeln ut på stigarna i skogen?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Träning i lagens mening är organiserad träning dvs ordnad av klubb.
Om vi ska titta mer på lagen så är det inte tillåtet är köra på
skogsstigar, se terrängkörningslagen.

Min klubb har ett endurospår där man kan böka omkring fritt,
bäst är att köra när det är just organiserad träning så man slipper
ligger flera dagar i skogen innan nån hittar en ifall det skulle gå åt pipan.
Crossbanan är också bra träning.

Annars väljer man områden där ingen stör sig på en. Själv har jag en yta
med blandat underlag utan trafik med ett stort industriområde som ende granne några hundra meter hemifrån

Sen är det plogad isbana/väg på vintern alternativt hårda skoterspår.
I Luleå plogar kommunen upp isvägar ut i skärgården :tummenupp
Om det inte plogas på Storsjön så finns det väl skoterautostrador
som är hårda nog att korsa sjön i lågskor på.

Edit:
Jag besiktade för nån vecka sen här i Luleå,
där man prioriterar trafiksäkerhet framför paragrafrytteri :pannkyss
 
Last edited:

CBR_fluffy

smoke that tyre!
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Östersund
Hoj
ninja stunt, drz stunt
gthyni skrev:
Träning i lagens mening är organiserad träning dvs ordnad av klubb.Edit:
Jag besiktade för nån vecka sen här i Luleå,
där man prioriterar trafiksäkerhet framför paragrafrytteri :pannkyss
åh de verkar som de e dit man ska flytta! men får man köra på frysta sjöar hur man vill?

iaf så har jag nu satt på fram och baklyse, bromskontakt vid fotbromsen, reggskyltshållare + skylt, spänningsregulator, tuta, färddata/cykel data ska bara låna en husa orginaldämpare inför besiktingen sen är de klart har fått tid 1 november.

Spänningsregulatorn va de krångel med. de kommer 2 kablar ifrån generatorn/svänghjulet/spolarna den ena är på 30v och den andra på 6v vid tomgång. 30v blir 50v vid gaspådrag. jag kopplade in regulatorn på den kabeln och fickned de till 17v vid gaspådrag emn de e fortfarande förmycket. efter mycket mixtrande hit å dit. så kom jag på att jag reglerar ned den ena kabeln och då kommer de ut 12v (tomgång) och 14v (vid gas) ifrån den andra som jag kopplar till en säkring å sen till omkopplaren på styret.
så nu funkar allt som de ska.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Väldans tjat om e-regging eller landsvägsreggning när det kommer till endurohojjar av europeiskt märke och eventuell försäkring

Min enduroreggade Yamma var inga problem att ta yamaha power insurance på via länsförsäkringar, att den var enduroreggad spelade ingen som helst roll. 2papp om året, hipp hurra.
 

CBR_fluffy

smoke that tyre!
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Östersund
Hoj
ninja stunt, drz stunt
nu har jag kört som motard en sommar helt utan problem! nu har jag ett nytt projekt på G med hojen. jag håller på å ta isär hojen i molikyler å sen sätter jag ihop den igen!
har svetsat en spricka vid ramen efter några missade 180stoppies. nu har jag lackat ramen håller på å byta alla lager i motorn, kolvringar, packningar. ska försöka stoppa i 2 drev till i lådan så den blir 6vxl.
Vet någon vart man får tag i vit plast till en KTM SX-01a??
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top