Träffar med kaffe och dyngsnack tycker vi är bra!
Gillar Sportstern bättre än Big Twins. Åkte en hel del 1200 och 1340 med lite pulver i när jag var yngre, men spruttstern är en skojigare hoj, allra helst om man donar till fjädring och bromsar.
Jo, XR motorerna är nåt speciellt. Men ett varningens finger: En orginal XR1000 är inget annat än en järn-Sportster med XR-toppar i princip, men dom toleranserna det innebär, gjutgärnsvav och allt. Den håller inte måttet om man börjar trimma (vilket ju är ett måste...) Mina båda ramlagerlägen i blockhalvorna släppte vid 7000 varv och började rappla. Nu sitter det stora stålhylsor a´la XR-750 ipressade i halvorna och en smidd Evo-vev med stakar i den.
Om jag skulle "börja om" så hade jag nog försökt komma över en Buellmotor med den lättare och rappare veven och tagit tiden och kostnaden att konvertarera den med XR top-end (och kammar).
Drömmen där måste vara att få tag i en Buell RR-motor. Men det är nog om möjligt ännu svårare än en XR750.
Sorry Jörgen, missade denna kommentar... Eftersom vi är inne på XR så antar jag att det är XR1000 motorn i RR1000 du menar? Jag är inte så insatt och har alltid trott att det var en XR1000 rakt av?
Men det jag vet är att när Harley lade ner produktionen av XR1000 1984 fanns en hel del motorer som inte skulle användas och de såldes ut till dealers och Erik Buell med sina kontakter med fabriken köpte merparten för sin RR1000. Min motor kommer från den utförsäljningen.
Eller missupfattade jag dig?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |