Från TNC till TNS

([jocke])

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Jag skulle behöva hjälp med att hitta ett kopplingsschema på hur man går från TNC till TNS. Tack på förhand.

Hoppas det är för teoretiskt syfte? Om du inte vet hur man splittar PEN ledaren ska du inte hålla på..

Får man fråga vad syftet är? Ny central på gång eller dylikt?
Du ska ju ha TNC till centralen vilket betyder gemensam nolla och skyddsjord. Sen separerar du detta i centralen på separata skenor. Och eftersom man alltid monterar JFB numera så separerar man skenorna från varandra, men i en gammal central ser det inte ut så.
Nu är mina elkunskaper inte de färskaste och eftersom jag inte jobbar med att koppla elcentraler hela dagarna så överlämnar jag det åt proffsen.
Men sök upp olika elscheman, tex med och utan jordfelsbrytare så blir du nog lite klokare.
Tror jag :va

Fasen, borde vi inte utse en elektriker på forumet som ska svara på sånt här? NyTeknik kanske?

Får man fråga vad syftet är? Ny central på gång eller dylikt?
Du ska ju ha TNC till centralen vilket betyder gemensam nolla och skyddsjord. Sen separerar du detta i centralen på separata skenor. Och eftersom man alltid monterar JFB numera så separerar man skenorna från varandra, men i en gammal central ser det inte ut så.
Nu är mina elkunskaper inte de färskaste och eftersom jag inte jobbar med att koppla elcentraler hela dagarna så överlämnar jag det åt proffsen.
Men sök upp olika elscheman, tex med och utan jordfelsbrytare så blir du nog lite klokare.
Tror jag :va

Fasen, borde vi inte utse en elektriker på forumet som ska svara på sånt här? NyTeknik kanske?

Då får han ju avbannas först.

Fattar inte förkortningarna men skall där sättas en undercentral via 4-ledare på en huvudcentral som har jordfelsbrytare?

.
http://sv.wikipedia.org/wiki/TN-C#TN_Koppling
Nu vet jag inte om allt stämmer där i artikeln ang att man bara kör med TN-C-S,alltså fyrledare till centralen. Vill påstå att man ofta drar TN-S ifrån Serviceskåpen ute på gatan och in i fastigheten?.

Nej :va Man drar väl allt som oftast in TNC från serviceskåp in till fastighet och delar det där? Nu har jag inte brutit i alltför många elskåp på gatorna men en del och där har det varit TNC. Gammal metod kanske?
När jag byggde nytt så drog jag 4-ledare till min central och gjorde en TNS där istället. Billigare framför allt med 4x12 istället för 5x12 :crash

Tackar men nu fattar jag inte problemet istället.

Finns där verkligen ett problem då? Han kanske bara ville lära sig skillnaderna i studiesyfte?

Last edited:
Utifrån trafon är det ju fyra ledare och sedan blir det separerat i skåpen vilket skapar ett "falskt" femledarsystem in i fastigheten. Femledare används för att unvika vagabonderande strömmar som kan ställa till det lite.
Det dras ju ofta med en blanktråd som agerar PENledare till skåpen ute i gatan.

Nej :va Man drar väl allt som oftast in TNC från serviceskåp in till fastighet och delar det där?

Finns där verkligen ett problem då? Han kanske bara ville lära sig skillnaderna i studiesyfte?

Japp. TN-C till fastigheten och sedan har man separat neutral -och skyddsledare (detta system heter TN-C-S).

TN-S används främst i "samhällsviktiga" byggnader med känslig elektronik ex. sjukhus.

Om jag inte är helt fel ute så börjar det bli vanligare med TN-S även i vanliga bostäder.

Last edited:
Japp. TN-C till fastigheten och sedan har man separat neutral -och skyddsledare (detta system heter TN-C-S).

TN-S används främst i "samhällsviktiga" byggnader med känslig elektronik ex. sjukhus.

Om jag inte är helt fel ute så börjar det bli vanligare med TN-S även i vanliga bostäder.

Jupp, jag tror bestämt att man installerar TN-S numera i vanliga bostäder. Bakgrunden till det hela vet jag inte riktigt men det är ju inte någon nackdel vad jag kan se.
Men med största sannolikhet så är det väl för att framtidssäkra och för att även hemmen använder mer och mer avancerad teknik?

Edit/ Jag blandar nog allt som oftast ihop TN-C-S och TN-S, ska nog ta och läsa på lite mer om detta.

Men jag ska nog inte uttala mig i ämnet, det kittlar fortfarande i armbågen efter att jag kopplade in ett uttag i badrummet idag och fick mig en kyss :gnissla
Orka gå ner i källaren och slå av brytaren och stå med pannlampa...

Men jag ska nog inte uttala mig i ämnet, det kittlar fortfarande i armbågen efter att jag kopplade in ett uttag i badrummet idag och fick mig en kyss :gnissla
Orka gå ner i källaren och slå av brytaren och stå med pannlampa...

Gick strömmen genom bröstkorgen rekomenderar jag dig uppsöka läkare och be dem ta ekg. Hjärtat kan börja slå lite konstigt.

Vi har fått rekomenderingen att det ska vara samma koll som vid hjärtattack, eftersom det inte är högspänning det handlar om är det ju inte så farligt enligt sjukhusen. :va

Gick strömmen genom bröstkorgen rekomenderar jag dig uppsöka läkare och be dem ta ekg. Hjärtat kan börja slå lite konstigt.

Vi har fått rekomenderingen att det ska vara samma koll som vid hjärtattack, eftersom det inte är högspänning det handlar om är det ju inte så farligt enligt sjukhusen. :va

Vad anser då sjuksystern att högspänning är? kostängsel?

Nej, men några såna smällar har jag också fått genom åren och det är alltid otrevligt. Men jag lever fortfarande så antagligen är det väl inte så farligt :gnissla

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick