Frakt från USA

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Jag har beställt en hel del grejer från en firma i USA. Bland annat styre, broms- och kopplingsgrepp, svinglager, plast till bakramen och sen en massa smågrejer som skruv och andra små saker i plast. Detta är mest smågrejer förutom möjligtvis plasten till bakramen, men den väger ju inte mycket. Jag kan inte tänka mig att det behövs speciellt stort paket för detta och så tungt borde det heller inte bli, iaf <10 kg. Det jag undrar över är fraktpriset. Dom har maila mig och sagt att kostnaden att skicka detta skulle bli $350.
Är inte detta väl mycket? Det är ca 50% av värdet på grejerna jag beställt.

Borde inte dom kunna skicka det billigare? (firman ligger i New York på östkusten)

Har någon beställt något sånt här tidigare? Vad kostade det i frakt?

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Det later som dom tänker skicka det med expressfrakt alt. flygfrakt. Kolla om dom kan skicka med sjöfrakt eller billigast möjliga flygfrakt. Det finns sadan flygfrakt som inte är prioriterad och därför kan bli billigare.

För 350 USD kan du ju nästan köpa en resa och aka över och hämta grejorna. Da far du nöjet av att se NY och slipper risken att förtulla grejorna om du packar det i bagaget. :tummenupp

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Du kan gå in här:http://www.usps.com/ och titta runt, går att bilda sig en uppfattning vad det kan kosta. Med UPS och liknande företag är det svårare om man inte har konto hos dom och där spelar rabatter en stor roll.

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
Buell XB12R
Jag hade kollat med UPS och DHL, UPS är en stor firma i staterna och DHL skryter ju ständigt i sina TV reklamer om hur duktiga de är.

Du kan kanske tom betala frakter här hemma sen hämtar de paketet och tar med det till Sverige?

dhl.se / ups.se

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Jag plockar alltid saker från usa via USPS, US postal Service,
Inte så farligt dyrt.... Så kan man välja hur fort man vill ha prylarna..
enda nackdelen är att man inte får något trackingnummer men hitintills så är det posten/tullen i sverige som har stått för de få problem jag har haft..

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag köpte en Datorstol från usa för nån vecka sedan.
Denna skickades med flygfrakt, tog typ 3-4 arbetsdagar.
Den vägde 35 kilo o kartongen var STOR.

Detta kostade 330$

Skickades med baxglobal.

Bergaeus

Medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
cb 1300sa crf250x
47$ dollar får jag betala för en undertail från staterna.. och när vi köpte saker från kina så betalde vi 8$/kg ibland 4-6$ om det var väldigt mycket prylar ca 500 kg ..

350/8= 47 kg ..

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
350 $ är för mycket för frakt ifrån USA, även fast det är flyg och express.
MAX 120-130 $ ska du betala, inte ens det enligt min mening... Se till att dom skriver enr värdet på kartongen så du slipper en massa tull och moms när paketet anländer till Sverige....

Mvh K.

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Det later som dom tänker skicka det med expressfrakt alt. flygfrakt. Kolla om dom kan skicka med sjöfrakt eller billigast möjliga flygfrakt. Det finns sadan flygfrakt som inte är prioriterad och därför kan bli billigare.

För 350 USD kan du ju nästan köpa en resa och aka över och hämta grejorna. Da far du nöjet av att se NY och slipper risken att förtulla grejorna om du packar det i bagaget. :tummenupp

Ja, det låter nästan som om dom tänkt skicka det med expressfrakt eller nåt sånt. Iofs så vill jag ha grejerna så fort som möjligt men jag kan ju vänta lite om det kostar mindre...

350 $ är för mycket för frakt ifrån USA, även fast det är flyg och express.
MAX 120-130 $ ska du betala, inte ens det enligt min mening... Se till att dom skriver enr värdet på kartongen så du slipper en massa tull och moms när paketet anländer till Sverige....

Mvh K.

Jag har frågat dom om dom kunde tänka sig att skriva ner värdet på paketet. Har dock inte fått nåt svar från dom om det än...
Bara momsen på $350 är ju en del och sen tillkommer momsen på resten också :gnissla

Last edited:

freon

Allmänt Vilse!!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
-03 Suzuki SV650
Ja, det låter nästan som om dom tänkt skicka det med expressfrakt eller nåt sånt. Iofs så vill jag ha grejerna så fort som möjligt men jag kan ju vänta lite om det kostar mindre...

Jag har frågat dom om dom kunde tänka sig att skriva ner värdet på paketet. Har dock inte fått nåt svar från dom om det än...
Bara momsen på $350 är ju en del och sen tillkommer momsen på resten också :gnissla

Sen e det svensk skatt, tullavgifter ect....
Nästan billigare att ta den gemon kontakter i sverige, samt få en mkt bättre service om nånting skulle vara fel eller trasigt...
(enligt egen erfaranhet)

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj

Be dom att inte skicka med kvitto.. Sen när tullen vill ha ett kvitto
så skriver du ett själv alt. redigerar det elektroniska kvittot/varukorgen...
Gör jag alltid och det har inte klickat än på prylar för över 160k så... :D

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Sen e det svensk skatt, tullavgifter ect....
Nästan billigare att ta den gemon kontakter i sverige, samt få en mkt bättre service om nånting skulle vara fel eller trasigt...
(enligt egen erfaranhet)

Jo, jag vet det där med skatten och tullavgifter. Jag har pratat med tullverket och enligt dom så är det 3,7% på den sortens artiklar som jag ska beställa.
Har funderat på om jag ska beställa från Sverige nu när det börjat krångla, men problemet är att jag då troligtvis kommer få vänta ett tag. Det vet ni ju själva hur länge man kan få vänta ilband bara för att få normala grejer. En del av de saker jag beställt är inte direkt standard reservdelar... Ett exempel är plasten till bakramen. I sverige skulle den gå på ung. 3500:- I USA kostar den $237 = ca 1650 SEK med nuvarande kurs. Sen är det en massa grejer som jag ska ha, ca 20 artiklar. Det kommer säkert ta en jävla tid att få tag på. I USA har dom ett större lager.

Be dom att inte skicka med kvitto.. Sen när tullen vill ha ett kvitto
så skriver du ett själv alt. redigerar det elektroniska kvittot/varukorgen...
Gör jag alltid och det har inte klickat än på prylar för över 160k så... :D

Ja, jag ska kolla om dom kan ställa upp på det.
Tack för tipset.

Last edited:

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Jag och några kompisar beställde crosskläder från californien nånstans. Ett paket som var kanske 100*50*50cm, vikten kanske var kring 10 kilo och fick betala 700. Det tog en vecka.

vet dock inte vilket bolag som skickade grejorna. Så jag tycker du borde få det billigare i allafall.

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
beställde ett slipon med totalvikt 7,5kg. det skickades via UPS från USA's västkust (washington state) via san fransisco. Tog en vecka och kostade 55 dollar. handlade här: www.morepowerracing.com

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Du känner ingen som kan plocka ut prylarna och skicka dom at dig?

Vissa företag lägger pa rätt bra pa frakten och tjänar pengar även där. Det later som det är vad dom gör i ditt fall. Tittar man pa vad andra har fatt betala är 350 USD rätt svinigt.

Det som annars kan ställa till det en del är att plasten tar mycket plats och klassas som skrymmande pga det. Da aker man plötsligt pa att betala för flakmeter och da blir det dyrt.

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Du känner ingen som kan plocka ut prylarna och skicka dom at dig?

Vissa företag lägger pa rätt bra pa frakten och tjänar pengar även där. Det later som det är vad dom gör i ditt fall. Tittar man pa vad andra har fatt betala är 350 USD rätt svinigt.

Det som annars kan ställa till det en del är att plasten tar mycket plats och klassas som skrymmande pga det. Da aker man plötsligt pa att betala för flakmeter och da blir det dyrt.

Nej, tyvärr känner jag ingen som kan hjälpa mig med grejerna. Iaf inte i den staten.
Jag tänkte också på det där att plasten kan ta stor plats men samtidigt så borde man kunna packa grejer inuti denna delen så att man komprimerar utrymmet. Vet ju dock inte hur dom gör tyvärr.. Får försöka få tag på dom igen och snacka lite med dom. Så jävla töligt med tidsskillnaden bara.

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Dom kommer inte att packa saker i varandra eftersom det kan bli skador och då åker dom på att embalaget inte var tillräckligt. Enklaste är ju att i såna fall be dom inte skicka allt i en låda utan dela upp det i mindre batchar..

Räkna med moms+tull=30% av frakt+pris...
Det blir fruktansvärt sk!tdyrt på två sekunder...
Jag skulle helt klart be dom kolla med USPS vad dom tar..
Annars är det mycket billigare med nordfrakt men det tar en månad minst då det går med båt... Dom tar $100 per kubikmeter... Pröjsade det för 8 däck och 4 fälg till bilarna... DET är billigt..

Annars är baxglobal billiga men dom har rätt stenhårda krav på storleken..

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Dom har maila mig och sagt att kostnaden att skicka detta skulle bli $350. Är inte detta väl mycket?

Dom fetlurar dig:mad: ! Lär vara rätt så vanligt att dom lägger på lite extra för frakten bara för att tjäna några sketna dollar till.
Hitta en annan firma om du kan. Jag hade aldrig gynnat dom....

Kan jämföra med en firma på Ebay som jag skulle deala med: jag fick ett pris på 120USD för frakten från USA på en hjälm (i kartong), skinnjacka (modell tyngre), mc-stövlar (i kartong), handskar och visir.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Jag har beställt en hel del grejer från en firma i USA. Bland annat styre, broms- och kopplingsgrepp, svinglager, plast till bakramen och sen en massa smågrejer som skruv och andra små saker i plast. Detta är mest smågrejer förutom möjligtvis plasten till bakramen, men den väger ju inte mycket. Jag kan inte tänka mig att det behövs speciellt stort paket för detta och så tungt borde det heller inte bli, iaf <10 kg. Det jag undrar över är fraktpriset. Dom har maila mig och sagt att kostnaden att skicka detta skulle bli $350.
Är inte detta väl mycket? Det är ca 50% av värdet på grejerna jag beställt.

Borde inte dom kunna skicka det billigare? (firman ligger i New York på östkusten)

Har någon beställt något sånt här tidigare? Vad kostade det i frakt?

Någon försöker lura dig....Det är biligt med frakt från usa. Max jag har varit uppe i är 92$ med då va det två kåpor(stora kåpor) + en massa andra delar(i metal m.m) och då skickades det som Express flyg!

Köp från annat ställe!de där värkar lura dig.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
1. Det går att spåra USPS sändningar om du betalar för den tjänsten när du lämnar av paketet. Kostar nån dollar extra.

2. USPS höjde nyligen sina priser ganska rejält så det kan löna sig att kika runt lite.

3. Listor är kul! :tummenupp

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...