Fraktkostnad

747

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
R1
Vad kan frakten på ett par däckvärmare (3kg) från USA kosta. Såg att ett par däckvärmare av märket Biketek kostar 800kr i USA och 1800 kr i Sverige.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag skulle räkna med upp emot $50 i frakt. Sen får du ta i beaktning att du kan få tulla paketet (+25%).

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Värdet på varaorna ska uppgå till 1600 kr för att du ska behöva tulla.
Kan vara ink frakt men ser inte ut som att det uppgår till 1600 kr ink frakt, om inte momsen läggs på såklart. Detta kan ni läsa om på följande länk Tullverket

När jag köpte från USA gällde 1600 kr som gräns för om tull skulle betalas eller ej. Moms betalas alltid på varans värde plus på frakten.

Info om 1600 kr gräns

//Andreas

Jag skulle räkna med upp emot $50 i frakt. Sen får du ta i beaktning att du kan få tulla paketet (+25%).

Last edited:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Räkna med en expeditionsavgift på 100-120:- också från företaget som fraktat grejerna :S

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Kan vara ink frakt men ser inte ut som att det uppgår till 1600 kr ink frakt, om inte momsen läggs på såklart. Detta kan ni läsa om på följande länk Tullverket

När jag köpte från USA gällde 1600 kr som gräns för om tull skulle betalas eller ej. Moms betalas alltid på varans värde plus på frakten.

Info om 1600 kr gräns

//Andreas

Tullfritt upp till 1600 kr, ja. Momsfritt, nej. Dvs. du åker på att betala svensk moms (25%) i vilket fall, och det är den som är den stora delen av kakan då tullavgiften brukar ligga på några få procent bara; vilket personen, som du citerade, högst troligen menade med att "tulla"..

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Info om 1600 kr gräns

//Andreas

Tullavgiften är ändå försumbar i de allra flesta fall. Mellan 0 och 5% generellt. Vad jag menar är moms som läggs på i samband med att paketet passerar tullen. Det gäller alla varor med ett värde som överstiger 500kr. Ibland mindre.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
110v i amerika och 220v (?+20) i norden, tyskland och england åtminstone.
Dock har ju de annan kontakt, går oftast enkelt at fixa :p
Köpa prylar från USA för nätanslutning bör man undvika om man är rädd om livet.
Även om man kan "koppla om" eller nåt liknande för 230V så är prylarna fortfarande anpassade och byggda för 115V..
(I undantagsfall kan man ha en mellantransformator, en pryl som för dessa effekter 500W+ kostar skjortan..)
Isolationsavstånd, kabelisoleringar, strömbrytare etc är problematiska.
Med min erfarenhet av hur jänkare bygger el, så finns det vanligen minimala säkerhetsmarginaler.
Har yrkesmässigt köpt in en hel del laboratorieutrustning som varit "direktkonverterard" till 230V.
Men då talar vi ju om prylar som hanteras i torra kontrollerade miljöer av kunnig personal.
Däckvärmare för utomhusbruk hör INTE dit...:rolleyes:

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
110v i amerika och 220v (?+20) i norden, tyskland och england åtminstone.
Dock har ju de annan kontakt, går oftast enkelt at fixa :p

Ja, jag vet detta, men TS skall ta hem dom från USA, därav frågeställningen om dom byggts med 230v matning.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Köp riktiga däckvärmare om du vill slippa problem, men då få du lägga ca 3000:- eller mer.

Ska du ändå köpa billiga däckvärmare så köp dom i sverige där du kan få garanti åtgärdat för dessa billigare däckvärmare har en tendens att gå sönder ofta.

/Nitrous

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...