Frambroms Suzuki GSX-R 1000 k8

andreash90

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2010
Hoj
gixxer1000 k8
hej, jag har problem med frambromsen, när jag körde i torsdags så va de inga problem alls, och igår vart det ingen körning pga däckbyte bak, och när jag körde ut hojen ur garaget idag så va jag utan frambroms.den tappar tycket, det går att pumpa upp trycket, men när man kör försvinner det efter 5 sec, och om hojen är avstängd så håller det längre (ca 3min)

jag har provat att lufta systemet, på båda ok'en samt huvudcylindern.
och det blir inte bättre, och de såg inte ut att vara nå luft i systemet heller. men de måste det väll vara?

är det nån som vet vad som kan vara fel?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag hade samma symptom på min 750, det gick inte att få en osvampig broms. Till slut renoverade jag oken, då blev bromsarna tvärstumma, alltid, bättre än nytt nästan! Och allt jag gjorde va att ta ut kolvarna och göra rent, tog dryga timmen totalt inkl luftning.

andreash90

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2010
Hoj
gixxer1000 k8
okej, tack för tipset, och som det ser ut just nu så verkar de vara ända alternativet, då det är inte är nå läckage.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det kan vara en skev bromsskiva med. Då trycker skivan in kolven och det tar några pump att få ut den igen.Verkar lite konstigt att det bara skulle hända så där bara? Och du känner det väldigt väl när du bromsar om det är felet. Det liksom pulserar i handtaget.

andreash90

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2010
Hoj
gixxer1000 k8
hej, nej skivorna är raka, och ja de konstiga är att den hände över ett dygn i garaget, min teori har dock varit att det kan vara huvudcylindern, och att de skulle behöva bytas rep-sats i den, men jag vet inte egentligen, och att det blir vibrationer när man kör så att oljan läcker igenom packningen, och att det därför är tyck när hojen är avstängd.
eller är jag helt ute och cyklar?

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Hoj
Stunt
hej, nej skivorna är raka, och ja de konstiga är att den hände över ett dygn i garaget, min teori har dock varit att det kan vara huvudcylindern, och att de skulle behöva bytas rep-sats i den, men jag vet inte egentligen, och att det blir vibrationer när man kör så att oljan läcker igenom packningen, och att det därför är tyck när hojen är avstängd.
eller är jag helt ute och cyklar?

Har du kollat Gummikoppen???
Den som e i Behållaren, så den e rätt??

andreash90

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2010
Hoj
gixxer1000 k8
bajobultarna sitter som dom ska.
gummipacknigen i vätskebehållaren sitter som den ska också.
det är inget läckage nånstans.

och den håler tycket när cykeln inte går, den håller även tycket när cykeln är igång men står still. har dock inte provat de längre än 5 min.
men så fort man kör 5 meter är allt tryck borta.

Du måste juh tala om om det va det jag sa :tummenupp 99% säker på att det va felet :tummenupp

tjena, nej de va tyvärr inte de :(

Last edited:

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Hoj
Stunt
bajobultarna sitter som dom ska.
gummipacknigen i vätskebehållaren sitter som den ska också.
det är inget läckage nånstans.

och den håler tycket när cykeln inte går, den håller även tycket när cykeln är igång men står still. har dock inte provat de längre än 5 min.
men så fort man kör 5 meter är allt tryck borta.

tjena, nej de va tyvärr inte de :(

Har du redan provat???

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hur blir trycket om du har tryck o lättar bara yterst lite i handtaget o rullar den frammot/bakot, försvinner trycket då med i handtaget?

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Hoj
Stunt
japp. gick ut å provade direkt, vill ju få till hojen så de blir nån köring i helgen.

Sätt en större Distans.
Då ska trycket bli för stort.
Handtaget Stumt å framhjulet låst.
Blir det inte det så e pumpen trasig.
Annars e det bara hitta rätt.

andreash90

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2010
Hoj
gixxer1000 k8
Hur blir trycket om du har tryck o lättar bara yterst lite i handtaget o rullar den frammot/bakot, försvinner trycket då med i handtaget?

nej då försvinner inte trycket, lika dant om man kör med bromsen på lite hela tiden så försvinner inte heller trycket.

och de går att pumpa upp trycket medan man kör också

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag hade EXAKT samma fel på en RD500 som jag monterat 4-kolvs ok från en CBR900 på. Jag hittade aldrig felet men killen som köpte bromsarna av mig gjorde det. Ena bromsskivan var skev. Det är inget du kan se med blotta ögat.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom