frambromshjälp??

norrkswe

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
-85 suzuki gsx550ef
Har en gsx 550ef -85 fast det är iof oväsentligt=).....
Tänkte byta bromsolja fram för att den va skitgammal (hojen har stått ute ca ett år).. Släppte på luftnipplarna o pumpa ur allt och pressade tillbaka kolvarna så ja fick opp oljan i slangarna till behållaren,,,torkade ur allt,, har även blåst ur slangarna....nu till problemet,,har hällt på ny bromsvätska men kan inte på nåt sätt lyckas att lufta ur systemet..får liksom inget tryck i handtaget, det e inge motstånd alls och ja vet inte hur jag ska bära mig åt för att få ordning på det....det spottar o fräser om nipplarna när man pumpar med handtaget men det blir aldrig nåt tryck ens när man drar åt dem...har gjort enligt konstens alla regler tror jag iaf... kan cylindern vid handtaget ha pajat på nåt sätt??,,, tacksam för svar,,,

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nej, tömmer du systemet helt får du stå och pumpa i evigheter innan nåt händer. Skaffa en injektionsspruta och fyll på systemet nerifrån och upp (via luftningsnipplarna) så kommer det att gå lättare.

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Nej, tömmer du systemet helt får du stå och pumpa i evigheter innan nåt händer. Skaffa en injektionsspruta och fyll på systemet nerifrån och upp (via luftningsnipplarna) så kommer det att gå lättare.

Som Mattias säger! Det enda du kan göra nu om du inte fixar injektionssprutan är att vara överjävligt envis, det kommer att kännas som att absolut ingenting händer men det är bara att pumpa på tills du anar ett tryck, lufta, och börja om....ge inte upp

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
De finns många sätt o lufta systemet på, här har du ett lätt sätt.

Skruva av skruvarna längst upp till oljepåfyllaren så den står uppe, lossa bromsnippeln (ta bort den) fyll upp oljebehållaren fullt, sätt finger där nippeln ska sitta, sen e de bara pumpa, du måste hålla tätt där nere, i mellan åt kan du släppa på fingret medans du drar handtaget längst in, men du måste hålla tätt när du släpper upp handtaget, de e för att hindra systemet o suga luft bakvägen, när systemet e fullt så kommer de tryckas ut en ståle medans du har fingret fortfarande på plats, när de kommer vätska hela tiden när du pumpar så kan du ta bort fingrte när du sluttat pumpa, nu ska de rinna vätska sakta ur hållet där nippeln sitter, skruva i nippeln o släpp lite på den o se så de rinner ur nippeln, gör de de konstant utan luft, så skan du skruva åt, nu ska de finnas tillräkligt tryck för o pumpa ut kolvarna, kan du pumpa ur kolvarna men får ej något direkt tryck då e de bara börja lufta med o trycka in handtaget o släppa nippeln o stänga nippeln o släppa handtaget o fortsätta så till du e nöjd.

Glöm inte fylla på behållaren bara så de inte kommer ner luft igen.

Detta va 1 sätt, har minst 15 sätt till.

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Som Mattias säger! Det enda du kan göra nu om du inte fixar injektionssprutan är att vara överjävligt envis, det kommer att kännas som att absolut ingenting händer men det är bara att pumpa på tills du anar ett tryck, lufta, och börja om....ge inte upp[/Q

Ser man på!
Hur är läget?
R6:an funkar fortfarande lr:tummenupp
/U

Till trådskaparen, kapade in här sorry, men som dom andra redan sagt så töm o blås ur då du ju säkert hade gammal uttjänt vätska i systemet. Har du ju redan gjort:tummenupp
Men problemet det medför då man är så noga är just påfyllningen. Inget problem dock bara man vet hur och har verktyget för hur man ska gå till väga.
Använder själv en billigminstasortensplastoljekanna från Biltema och en bit plastslang som passar och sluter tätt(viktigt)om dels nippeln och runt kannan/sprutan lr vad du nu enklast använder/får tag i.
/U

:rolleyes: Vart visst en upprepning av tipset Mattias redan gett fast med ett annat verktyg....

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Provat att bara öppna locket, ta bort nippeln och låta den stå? Tar en bra stund men allt som oftast tar gravitationen oljan från handtaget och neråt. när det väl börjar rinna ur nippeln, stänger man densamme efter ett litet tag, fyller upp behållaren och pumpar ut kolvarna med handtaget. Tååålamod :gnissla

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
varför finns denna inte till mc?:huvet
Funkar fin fint på bilar:yoparty

Bifogat

• 168-78.jpg
    168-78.jpg
    11.6 KB · Visningar: 31
Last edited:

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
skulle det inte funka att såtta på ventil av nåe slag nere på nippeln så luften bara kan åka utåt.. typ tryck på en soppaslang på nippeln o trycka in en cyckelnippel me botten utåt i slangen..
Jag e säkert helt ute å cyklar så rätta mig hjärnan om jag har fel!?

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
låter krångligt.

Funkar det inte med att

pumpa tryck, lossa med 10ringnyckel på nippeln,släpp ut luft/olja, dra åt nippeln. lossa trycket. osv

Rejsboy

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 -10, KTM 660 SMC -06
låter krångligt.

Funkar det inte med att

pumpa tryck, lossa med 10ringnyckel på nippeln,släpp ut luft/olja, dra åt nippeln. lossa trycket. osv

Funkar finfint! :tummenupp
Bytte bromsslangar fram och gjorde så. Visst, har man bråttom så finns det säkert snabbare sätt, men jag tyckte det var ok. :corn

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Alla har fel, Bara envishet räcker inte, man måste först ta något nervlugnande innan och skriva lappar att man inte är idiot och när ambulansen kommer med tvångs tröjan ... be dom hjälpa till i stället sen går det till slut...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
skulle det inte funka att såtta på ventil av nåe slag nere på nippeln så luften bara kan åka utåt.. typ tryck på en soppaslang på nippeln o trycka in en cyckelnippel me botten utåt i slangen..
Jag e säkert helt ute å cyklar så rätta mig hjärnan om jag har fel!?

Jag kör slang med backventil, byta bromsvätska tar inte många minuter med en sån, bara att ansluta till nippel, öpnna densamam, och sen pumpa på och med jämna mellanrum fylla på i behållare.:tummenupp

Köpte två på biltema för en 29-49 kr (minns inte exakt) men var dock tvungen att trimma en fjäder lite för att den skulle fungera optimalt (dvs klippte av lite av den för att den inte skulle trycka tillbaka ventil/kula lika hårt)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...