Framesliders

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Ska köpa framesliders innan det är dags för banåkning, och undrar således vilka jag ska inhandla, och var jag ska inhandla dem.

Kollade på Mitongas hemsida, och prislistan ser ut såhär:

YZF-R6 Engine Mount 890 SEK/par
YZF-R6 off side, lower Swing Arm Pivot Mount 490 SEK/styck
YZF-R6 nearside, lower Swing Arm Pivot Mount 490 SEK/styck

ps4.jpg

Kåpmontering

ps1.jpg

Svingmontering

Fråga: vad betyder "off side" och "nearside", och vilka modeller behöver jag inhandla? En av varje?

Jag tycker att det känns lite dyrt med 890 + 490*2 för ett par nylonpuckar, det borde väl gå att hitta billigare?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
McB skrev:
Fråga: vad betyder "off side" och "nearside", och vilka modeller behöver jag inhandla? En av varje?
Ring och fråga babbis :fakta

Så förklarar han säkert på ett pedagogiskt sätt hur viktigt det är att du köper alla :rolleyes:

"fege"

Ducatista
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SSie -98
McB skrev:

Skulle tippa på att det är höger och vänster sida nere vid svinginfästningen.

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Har sådana på min R6:a, köpte dem på Superbike i Gbg. Nearside och offside är vänster/höger.

Vill du inte slänga ut så mycket slantar skulle jag hoppa över svingpuckarna. De som sitter i motorfästet tar "mer" stryk, så de är nog viktigast. Slänger med en bild på dem så du ser hur de sitter.

edit: De främre puckarna kräver hålgörning i kåpan så du vet det.

Bifogat

• rampucks.jpg
    rampucks.jpg
    76 KB · Visningar: 319
Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
McB skrev:
Ska köpa framesliders innan det är dags för banåkning, och undrar således vilka jag ska inhandla, och var jag ska inhandla dem.

Kollade på Mitongas hemsida, och prislistan ser ut såhär:

YZF-R6 Engine Mount 890 SEK/par
YZF-R6 off side, lower Swing Arm Pivot Mount 490 SEK/styck
YZF-R6 nearside, lower Swing Arm Pivot Mount 490 SEK/styck

ps4.jpg

Kåpmontering

ps1.jpg

Svingmontering

Jag tycker att det känns lite dyrt med 890 + 490*2 för ett par nylonpuckar, det borde väl gå att hitta billigare?

Annars om du känner nån verkstads snubbe så kan han säkert svarava ett 4 st till dig för en butterkaka eller nå dyl.

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
McB skrev:
Marcus: hur mycket betalade du för dem hos Superbike?

:rodnar Ehhrrmm, WCX-rabatt och så där...billigare än Mitonga iaf :crash

Gör så att du ringer Mattias och kollar, han kanske kan fixa ett bra pris till dig.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Marcus skrev:
:rodnar Ehhrrmm, WCX-rabatt och så där...billigare än Mitonga iaf :crash

Gör så att du ringer Mattias och kollar, han kanske kan fixa ett bra pris till dig.

Jag får göra det, ska hälsa från WCX. :)

Ska också ringa till RG Engineering i Falkenberg, han brukar kunna ordna bra priser på dylika saker, dessutom vill jag gärna gynna de lokala initiativtagarna.

Tack för hjälpen och tipsen! :tummenupp

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Re: Re: Framesliders

R1 Uffe skrev:
Annars om du känner nån verkstads snubbe så kan han säkert svarava ett 4 st till dig för en butterkaka eller nå dyl.

Precis vad jag skall göra.
Någon som kan ge mig mått på ett par??

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
tänk på att dom som man köper typ RG-racing puckarna har en inner cylinder av metall för att bulten inte skall lossna och samtidigt ska slidern kunna snurra med lite i sitt fäste för att ta upp krafterna som blir vid en krash..

Bultarna som du fäster dina sliders med är dessutom viktiga då om du har för hårda bultar så knäcker du motorfästet istället för att göra någon nytta.

Det ska vara bultar som är lite mjukare och som böjs istället för att knäckas eller ännu värre (som jag skrev innan) helt stela så att motorfästet knäcks.

Jag har personligen sett RG-puckarna på många hojjar som krashat och dom har alla varit böjda och slitna, men hojjen har alltid klarat sig..

Jag har även sett motorfästen som knäckts pga av hemmasvarvade sliders med hårda bultar..

just my 2c

/KetogaN

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Har också dubbla uppsättningarna av RG´s puckar, och fan vilken kvalite det är på grejorna!

Köpte dem också självklart via Superbike :tummenupp

Hur lätta som hellst att montera, och sedan behöver man ju inte borra på 02ans R1, vilket är ett stort plus :bow

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Eftersom du funderar på RG-puckarna McB, så var jag snäll och hårdtestade dem ikväll på Falkenberg åt dig.

Kan säga att de funkar perfekt! Ginstkurvan, 120 km/h, bakhjulet släpper och hojen vänder runt och glider på högersidan. Över de uppstående ytterkurbsen och ut i sanden. Puckarna tog det mesta av skadorna, jag kunde köra hojen hem till Gbg.

:tummenupp till kraschpuckar!

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Skateboard från BR leksaker är ett alternativ för den som saknar både pengar och svarv: Länk för den late

129,50:- för fyra puckar och en praktisk halkskyddad träbit!!!

Bifogat

• 100452.jpg
    100452.jpg
    13.1 KB · Visningar: 132

Gasarn

Action man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000 -01
HW skrev:
Skateboard från BR leksaker är ett alternativ för den som saknar både pengar och svarv: Länk för den late

129,50:- för fyra puckar och en praktisk halkskyddad träbit!!!

Tjackar man bara 2 st skateboards och gaffar fast dem med hjulen utåt på var sida av hojjen? :D Kool!

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Kan tillägga att när jag fick mina puckar från Mitonga så följde det med bultar med tumgänga till motorfästet. JÄTTEFEL!!!

Det var väl någon demonterad jänke bil dom tagit bultarna ifrån.

Påpekade det men har inte fått rätt bultar än, handlade iof inte direkt från mitonga

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
handlade mina av mitonga oxå... Låg i orginal förpackningen från RG.. passade direkt.. och gängerna va samma på båda bultarna.. (den från motorfästet och den från RG)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...