Framgaffeln gick av...

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det jag sagt är. Att vara med i en olycka i 30-35 km/h klassas likställs av "RÄDDNINGSTJÄNSTEN/BERÖRDA RÄDDNINGSORGAN" med ett fall från 5 våningen.

Jo de säger det och det är en helt meningslös jämförelse.
Antag att du väger 85 kg med utrustning. Du kör 36 km/h, dvs 10 m/s som är den SI-enhet som används vid beräkningar.
Energin du har lagrat upp är då 4250 [J] (eller Nm eller Ws eller hur du vill uttrycka det).

Vi kan för enkelhetens skull kalla det för 4.25 kJ, dvs nästan exakt den energi som åtgår för att värma 1 liter vatten 1°C.
Med deras resonemang skulle alla som kokar vatten sväva i livsfara!

Vilken målgrupp vänder ovan nämnda organ sig till med sina hobbyEinsteinpåstående??
Ungefär lika smart som när man i propagandan, som föregick lagen om bilbälte i baksätet, angav en exakt vikt på "elefanten" i baksätet utan att ta hänsyn till den mycket varierande retardationen hos olika bilar.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Med deras resonemang skulle alla som kokar vatten sväva i livsfara!

Vilken målgrupp vänder ovan nämnda organ sig till med sina hobbyEinsteinpåstående??
Ungefär lika smart som när man i propagandan, som föregick lagen om bilbälte i baksätet, angav en exakt vikt på "elefanten" i baksätet utan att ta hänsyn till den mycket varierande retardationen hos olika bilar.

Stopp ansiktet i en liter vatten.. så kan du se att även en liter vatten kan vara livsfarligt när det används på "fel" sätt.

ok. 30 km/h är totalt ofarligt.
Så med andra ord så kan vi se det som så här.
Du är ute med en cykel och cyklar. En vanlig Svensson får ta i rätt bra för att hålla 30 km/h. Du kör omkull...

Vilken målgrupp`?
Den dag du ligger i på marken efter en olycka.. Då tror jag nog att du är jävligt glad när "räddningspersonal" är på plats.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Vilken har störst energi? En mcförare i 90 km/h kontra en kula från en ak47a med en utgångshastighet på 700 km/h?

Varför stirra er blinda på hastigheten? Tänk lite längre.. Vad finns ute i verkligheten. Vad kan du skada dig på ute i trafiken när du väl ligger där?

Beror p¨å hur tjock MC-føraren ær! :fakta
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
@ Majkie: Newtons andra är F=m*a så jag förstår inte varför du tar upp effektlagen.

Allting handlar ju om acceleration. När du stannar din lekamen som färdas i säg 30km/h medelst en 1m tjock skumgummimadrass förblir du i stort sett oskadd. Det blir en ganska snäll negativ acceleration (elastisk stöt).

Slutar färden däremot i ett träd, blir det mycket kraftigare negativ acceleration (oelastisk stöt), och mindre yta av kroppen som tar upp den kraft som uppstår, och därav högre tryck på dina kroppsdelar som utsätts.

Man kan dra resonemanget till sin spets och säga att man minskar sin hastighet mot en bit horisontell armeringsjärn, vilket resulterar i penetration, eftersom F/A = ett oerhört stort tryck.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Stopp ansiktet i en liter vatten.. så kan du se att även en liter vatten kan vara livsfarligt när det används på "fel" sätt.

ok. 30 km/h är totalt ofarligt.
Så med andra ord så kan vi se det som så här.
Du är ute med en cykel och cyklar. En vanlig Svensson får ta i rätt bra för att hålla 30 km/h. Du kör omkull...

Vilken målgrupp`?
Den dag du ligger i på marken efter en olycka.. Då tror jag nog att du är jävligt glad när "räddningspersonal" är på plats.

Vem har sagt att 30 km/h alltid är ofarligt? Inte jag iaf. Allting beror på omständigheterna. Det jag vänder mig emot är jämförelsen av energinivåer som från ett tänkt fall sedan appliceras på ett annat scenario, klotning, som har oändligt många fler parametrar än när du faller i marken från en viss höjd.
Anar du inte själv distinktionen mellan de olika situationerna?
Sedan med målgrupp menar jag naturligtvis vilka de har tänkt sig ska köpa budskapet. Ursäkta, men jag trodde inte att det också gick att missuppfatta.
 

zimban

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Ort
värnamo
Hoj
01 Yamaha YZF1000 R1

Du behöver nog inte oroa dig.

Det är helt klart fråga om misshandel från förra föraren. som nån nämnde kanske riktad gaffel. eller också att han kört för mkt bakhjul med den och det uppstått en liten spricka i ena gaffelbenet. när den inte pallar hålla ihop längre börjar cykeln wobbla och det är inte lätt att hålla tillbaka. sen krashar man då ryker gaffeln av och drar med sig den andra. ena eller båda gafflarna VAR i dåligt skick. en sprillans ny gaffel går INTE av vid normal körning. det är omöjligt. som sagt så hade hojen gått 1700mil och när det gäller sporthojarna brukar det inte vara några lugna mil. en ordentlig service innan olyckan hade nog inte suttit fel. men det är väl lätt att vara efterklok

Dr.bike
om du läser detta så kolla dina gafflar men var inte orolig bara för att det är en honda. Det var inte "hondas" fel att dom gick av. definitivt misshandlade säger jag. Tro det eller ej men honda har bra kvalitet på sina cyklar. Ta en öl och tänk på hur länge monkeybiken hängt med. PROBLEMFRI!!!
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Det var inte "hondas" fel att dom gick av. definitivt misshandlade säger jag. Tro det eller ej men honda har bra kvalitet på sina cyklar. Ta en öl och tänk på hur länge monkeybiken hängt med. PROBLEMFRI!!!

Bara för att ett företag i det stora hela tillverkar motorcyklar med bra kvalitet betyder det inte att det kan ha uppstått tillverkningsfel på en eller flera modeller.

Ett exempel: Honda återkallar igen!

ping_pong_cats.gif
 
Last edited:

BirdieNamNam

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Piteå
Hoj
-97 Honda Superblackbird
Brottmärken

Hade in min gaffel för packningsbyte där dom upptäckte brott på båda ben precis under nedre kronan, Verkstan var i kontakt med honda där dom i sin tur kollade tidigare historia på hojen & det visade sig att en av ägarna krockat & försäkringsbolaget repat & sålt den vidare, så där fick jag ta en smäll på 11000
 

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Ort
Piteå
Hoj
H-D
Hade in min gaffel för packningsbyte där dom upptäckte brott på båda ben precis under nedre kronan, Verkstan var i kontakt med honda där dom i sin tur kollade tidigare historia på hojen & det visade sig att en av ägarna krockat & försäkringsbolaget repat & sålt den vidare, så där fick jag ta en smäll på 11000

Tur att de upptäckte skadan, det hade ju kunnat sluta i en värre smäll än 11tusen!
Men självklar måste det kännas surt att lägga ut de pengarna på något oförutsett
 

Traja

Azzazzin
Gick med
20 Sep 2009
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawa Z1000 SX Honda CBR 1000rr 08 såld
Om ngn skulle tvinga mig att spekulera så skulle jag sätta mina pengar på samma sak. Endera körde de på ngn de inte såg (lätt hänt med motljus och repigt visir), eller också kraschade de av annan orsak och hojen bonkade sönder gaffeln när den tumlade till stopp.

Här va en stubbe som orsakade Gaffelbenen och ej någon olja..:rolleyes:
 

Bifogat

  • 1000rr skrot 002.jpg
    1000rr skrot 002.jpg
    267.9 KB · Visningar: 152

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Grattis till årets trådlyft här på SH.
är det ingen som vet vad som utredningen av olyckan som blev orsaken till tråden gav i resultat ?

Hade in min gaffel för packningsbyte där dom upptäckte brott på båda ben precis under nedre kronan, Verkstan var i kontakt med honda där dom i sin tur kollade tidigare historia på hojen & det visade sig att en av ägarna krockat & försäkringsbolaget repat & sålt den vidare, så där fick jag ta en smäll på 11000
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top