Framgaffeln har ett sugande ljud

Lundin_

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2016
Hoj
2015 Rieju MRT
Som rubriken lyder så har Framgaffeln har ett sugande ljud när man har tryckt ner gaffeln och låter den åka upp igen. Det sitter nya packboxar och den har rätt mängd olja vad kan detta bero på? :)

Här finns en ljudfil på hur det låter: View attachment Gaffel.mp3

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Behöver luftas. Några mil på dålig väg så är det borta... eller så har du för lite olja eller felmonterade ventilpaket... ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Allt ska vara monterat på rätt sätt, rätt mängd olja jag får bara köra lite :)

Kan inte mäta oljevolymen och få det rätt vid byte, man får mäta luftspalt efter luftning om det ska bli rätt.

Viktigt på en USD-gaffel men inte fullt lika viktigt på en vanlig,

På en USD fyller du olja, pumpar benet ett 10-tal gånger till ändlägena med öppna ventiler sen mäter du oljenivån med benet helt hoptryckt utan fjädrar i, justerar till rätt nivå sen skruvar du ihop det, därefter kan du få luft i ventilpaketet om du lägger ner benet men det är inga problem då de är självluftande när du kör sen.

Relativt små variationer i oljenivå ger relativt stor skillnad i beteende, på min original var 10mm skillnaden mellan löjligt hård och bottnar ur så det är bra att få till det på Rätt sätt.

Vanlig har jag inte delat så jag håller tyst om vad man ska/bör där.

Lundin_

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2016
Hoj
2015 Rieju MRT
Kan inte mäta oljevolymen och få det rätt vid byte, man får mäta luftspalt efter luftning om det ska bli rätt.

Viktigt på en USD-gaffel men inte fullt lika viktigt på en vanlig,

På en USD fyller du olja, pumpar benet ett 10-tal gånger till ändlägena med öppna ventiler sen mäter du oljenivån med benet helt hoptryckt utan fjädrar i, justerar till rätt nivå sen skruvar du ihop det, därefter kan du få luft i ventilpaketet om du lägger ner benet men det är inga problem då de är självluftande när du kör sen.

Relativt små variationer i oljenivå ger relativt stor skillnad i beteende, på min original var 10mm skillnaden mellan löjligt hård och bottnar ur så det är bra att få till det på Rätt sätt.

Vanlig har jag inte delat så jag håller tyst om vad man ska/bör där.

Jag har en vanlig och det ska vara 2.5 dl i varje ben och det borde vara att jag bara behöver köra lite:)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning