Framhjul nära motorkåpa, stuckad krona ?! help!

ragge_c

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2003
Ort
skövde
Hoj
gsx-r 600
köpte en gsx r 01 för ett tag sen, men det måste hänt nått med gaffel eller kronan, hjulpet ligger ca 7 mm från motor kåpan tycker det verkar lite lite ? gaffel benen är inte krökta, tagit loss o kollat även vänt dom 180 gradet men avståndet förändrades inte, det enda jag kan komma på är kronan, men kollar man genom röret i kronan så ser det ok ut, nån som har nån ide om vad det är som spökar? :confused: :(
 
ragge_c skrev:
köpte en gsx r 01 för ett tag sen, men det måste hänt nått med gaffel eller kronan, hjulpet ligger ca 7 mm från motor kåpan tycker det verkar lite lite ? gaffel benen är inte krökta, tagit loss o kollat även vänt dom 180 gradet men avståndet förändrades inte, det enda jag kan komma på är kronan, men kollar man genom röret i kronan så ser det ok ut, nån som har nån ide om vad det är som spökar? :confused: :(

Vilken kåpa syftar du på?
När hjulet står rakt eller när du svänger.
 
Har hojen varit nedlagd eller klotad tidigare ?
Det är väl GSX-R 600 -01 vi pratar om ?


En bild på hur det skall se ut som orginal:
 
Last edited:
Ser ut som du har en buckla på fälgen kl9 på bilden. Kanske kan ha något samband? Annars kan du väl ta och mäta hjulbasen... den bör väl ligga runt 1380-1395mm? Kolla upp det o mät, e det helt åt helvete så lär du ha nåt fel nånstans iaf.
 
styrhuvet i ramen är krokigt :skrämd

Va så på min, ett rambyte gjorde susen :tummenupp

Hmm..... gaffelkronan kan ju va krokig den me....
 
Last edited:
buckla i fälgen vet jag om,, men att inte nått anant ger sig före styrhuvet ? fan va surt i sånna fall,, borde det inte synas nått brott lr liknande ?
 
eeee!
undre gaffel benet sitter åt fel håll!!!
broms oks fästet sitter ju framåt,det SKA sitta bakåt

fixa det så kanske det löser sig :fakta

/Mattias
 
så pantar e jag inte,, hehe rotera gaffeln 180 grader för att se om det blev nån skilland på så sätt märker do om gafflen är krökt, iaf var ute o mätte hjulbasen precis, den var 1400 mm, gjorde så att jag loda centrumet på båda hjulen, o sen mätte, men i vilket läga ska bakhjulet vara ? för spänningen av kedjan e ju nåra cm iaf,
 
jo den sitter med alla bultar o det verkar inte vara några spänningar i den, men jag antar att det bara är det alternativet kvar nu, kan ju hoppas på det iaf så jag slipper plocka ner hela hojjen,, fälgen borde väl gå att rikta?
 
ragge_c skrev:
så pantar e jag inte,, hehe rotera gaffeln 180 grader för att se om det blev nån skilland på så sätt märker do om gafflen är krökt, iaf var ute o mätte hjulbasen precis, den var 1400 mm, gjorde så att jag loda centrumet på båda hjulen, o sen mätte, men i vilket läga ska bakhjulet vara ? för spänningen av kedjan e ju nåra cm iaf,


:hej Vilken del roterade du då?
om du bara roterar undre delen så blir det ingen skillnad, om den övre delen (som är den som kröker sej först) är sne.
 
hur verkar axeln som går igenom styrhuvudet å styr lagren?
tycker gaffel vinkeln ser lite brant ut,det går ju att mäta vinkeln.

/Mattias
 
Kolla ramen mellan styrhuvudet och luftintagen , brukar vika in sig där när man frontat med något.

Iom fälgen är kass så kan hojen varit med om en ganska kraftig smäll.
 
blir knas på det här,, sidokåporna måsta vara sträckta eller nått, kan inte komma på nått annat så länge hjulbasen stämmer ?!
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top