Grundinställning!
ström 1 skrev:
tja! prova att grundinställa allt efter ägarhandboken, provkör sedan ,blir det ej bättre får du släppa eller spänna fjädrar ,justera dämpare fram .
Fjäderförspänningen ställer man i regel bara in en gång och då för att justera det som i vardagsmun kallas "häng" (eng. sag). På en gathoj ligger detta på mellan 30 - 40 mm fram och 25 - 35 mm bak. Dvs. det dynamiska sagget (när föraren sitter på).
Därefter justeras returdämpningen och sist kompressionsdämpningen. Detta kan till en början justeras utan att man kör hojen. Gunga, så snabbt du kan, ner hojen ena ändan fram eller bak först spelar ingen roll. Det skall, grovt sett, ta lika lång tid för bågen att komma upp till övre läget som det tar att trycka ner den.
Efter denna mycket grova inställning kan man börja köra bågen! Välj företrädesvis en go hojväg med inte allt för bra asfalt (det är ju trots allt en gathoj). Och börja med returdämpningen. Justera så att dämparen hinner upp mellan varje gupp/tjärlskott. Dämpas för mycket kommer den att "sätta sig" och det kommer att kännas stumt eftersom dämparen inte hinner upp utan ligger och jobbar i den progressiva delen av fjädern.
Till sist justeras kompressionen. Justera den tills alla små stötar försvinner, men bara precis så de är borta. Har man för mycket kompressionsdämpning blir hojen stötig och sväljer inte de snabba guppen (brunslock, tjärlskott) helt enkelt pga. att ventilen för kompressionsdämpningen inte släpper igenom tillräckligt mycket olja.
Alla justeringa man gör skall man göra, på en originaldämpare/gaffel) med 2 glick för att känna skillnaden om det blev bättre/sämmre. En annan grundregel är att ALLTID skriva upp vad man gör för att kunna gå tillbaks till ett läge där det kändes som bäst.
Lycka till!
// Niklas