Mer vrid än en 450 4t, tillgängligt hela tiden. I oberoende tester går den ungefär jämnt med en 250 4t. För mig som amatör tror jag att jag har mer nytta av den låga vikten än avsaknad av effekt. Måste vara bra i endurospåret också, den går ju längre än någon slinga jag känner till, det går snabbt att ladda batteriet och dessutom byter man batteri på en minut utan verktyg så aktionsradien är inget problem.
Spännande tråd.
Jag kör en elhoj, en hemmabyggd sådan. Det är en Kawasaki GPZ750 från 82 som blivit rensad och ombyggd.
Den väger 200 kg, har en likströmsmotor på 25 kW, och har 25 st LiFePo4 celler som ger nominell batterispänning på 75V och 60 Ah, så det blir 4,5 kWh.
Räckvidden ligger runt 60-70 km och maxhastigheten är runt 105 km/tim. Jag brukar pendla med den till jobbet och då ligger snitthastigheten runt 70 och förbrukningen på 50 Wh/km.
Funkar bra för att dra ut på stan sena sommakvällar utan att väcka ungarna och grannar när man drar iväg från garaget. Brukar ta en tur på Söder, Djurgården, Östermalm och Lidingö samtidigt som man lyssnar på nattradio i ena örat. Bara kedjan och bromsbelägg som rasslar och låter.
Batterierna väger 60 kg och motorn 17 kg. Hade jag haft tillgång till lättare aluminiumram hade jag säkert kunnat minska vikten till 130-150 kg och få bättre prestanda.
View attachment 415667
Det låter enkelt, var det så också? Förmodar att den nu har mindre effekt än original så bromsar och totalvikt understiger hojens ursprung?
Spännande tråd.
Jag kör en elhoj, en hemmabyggd sådan. Det är en Kawasaki GPZ750 från 82 som blivit rensad och ombyggd.
Den väger 200 kg, har en likströmsmotor på 25 kW, och har 25 st LiFePo4 celler som ger nominell batterispänning på 75V och 60 Ah, så det blir 4,5 kWh.
Räckvidden ligger runt 60-70 km och maxhastigheten är runt 105 km/tim. Jag brukar pendla med den till jobbet och då ligger snitthastigheten runt 70 och förbrukningen på 50 Wh/km.
Funkar bra för att dra ut på stan sena sommakvällar utan att väcka ungarna och grannar när man drar iväg från garaget. Brukar ta en tur på Söder, Djurgården, Östermalm och Lidingö samtidigt som man lyssnar på nattradio i ena örat. Bara kedjan och bromsbelägg som rasslar och låter.
Batterierna väger 60 kg och motorn 17 kg. Hade jag haft tillgång till lättare aluminiumram hade jag säkert kunnat minska vikten till 130-150 kg och få bättre prestanda.
View attachment 415667
Det var coolt, fan nu blir man ju sugen på att bygga något
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |