Jag har bott i Nice ett par månader och besökt staden och omgivningarna vid ytterligare ett par tillfällen. Jag känner dock inte till Antibes särskilt bra.
Det finns väldigt mycket att se och göra.
Vad du bör se:
Monaco - förklaring överflödig. OBS! Ta kustvägen dit.
Eze - liten by hopträngd på en bergsklippa högt över havet. Brutal utsikt.
Nice - Rivierans bästa nöjesliv. Om du vill träffa svenskar kikar du in på Thor, en annan bra pub är Waynes.
Om du är en cool kille röjer du på ...va fasen hette stället?..återkommer...
Åk inlines på strandpromenaden. Går att hyra billigt.
Cannes är helt klart överreklamerat. Finns inte så mycket att se eller göra i den stan.
Som alltid gäller att undvika de restauranger som är som mest turistiga, där är maten kass, mindre ställen i Nice gamla stad är bättre.
Knalla upp på berget i Nice och beundra vattenfallet och utsikten.
Kusten mellan Nice och cannes är ganska trist men väster om Cannes och öster om Nice så är det brutalt vackert. Man kan även åka upp i bergen. Gorge du Verdun är väldigt imponerande.
En bra restaurang är Casa del Sol som ligger på quai des etats-unis. En annan är japansk och ligger på Cours Saleya.
Det är sällan billigt där det finns turister, men i småbyar runtomkring så är det ofta mycket prisvärt.
Hyra hoj är dyrt och utbudet är begränsat, bil är väldigt segt med tanke på den täta trafiken och de få parkeringsplatserna. Tågtrafiken är välutbyggd. Jag och polaren åkte omkring på en Yamaha TW 125:a. Med två pers på var den bara snäppet snabbare än en moppe. Lyckades komma upp i 80 i medlut, men sedan var det stopp.
Skönaste stranden hittar du i Cap d'Ail mellan Nice och Monaco. Liten, men omgivningarna är väldigt vackra. Kan vara lite trångt på helgerna då italienarna kommer över. Men italienskorna är sköna.
De inhemska brudarna kan generellt vara lite stela eftersom de under hela livet utsatts för franska raggningsförsök som sker 24 h om dygnet. De är ofta immuna mot krograggning så att säga. Undantag finns dock, men det är nog lättare att gå på turister.