Fri blästring/lackningsmöjlighet, vad göra?

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Nu har jag praktik och där jag jobbar så finns blästermaskin och lackrum men sprutor och hela kittet. Så, vad skulle ni göra med era motorcyklar om ni fick fri tillgång till dessa? Blästra och lacka ramen kanske man skulle göra, men vafan det är ju jobbigt att plocka ner hela cykeln:näsblod.
Sen har jag en fråga ang, eloxering. Hur görs det, blästrar man först sen lämnar in på firma som eloxerar eller?
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Jag tycker att du kan ta emot mina kåpor och lacka blanksvarta, och sen blästra min ram och pulverlacka den orange. Tycker inte du det? :tummenupp

Hehe, det skulle vart schnyggt:D Tyvärr så vet jag inte själv om jag kan göra detta själv, han sa att han skulle prata med några andra först :p


Jag skulle bjuda den trevliga Wiseguy på en blästring av hans; ram, 2 fälgar, 2 svingar för en femhundring alternativt 2 flaskor whisky.
:D

Lite whisky går ju alltid ner, men tyvärr vet jag inte ens om jag kan göra det än :tungan.

Men vad tror ni om att typ plocka bort styrkronan och kanske sving och blästra, sen eloxera? Nån som gjort det och kan informera om vad det skulle kosta att eloxera styrkrona?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ifall jag hade den möjligheten så skulle jag experimentera lite.

Kanske börja med att lacka om delar som är enkla och plocka bort.
Tank, bakdel, osv.

Blästern skulle jag använda till att blästra fotpinnar, och andra lättåtkommliga saker.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Skulle försöka få samma färger som en Aprilia RSV factory

Bild:

p01417_0062.jpg


Dock utan det röda, endast guld och ljus gråt/svart
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
det berors ju helt på hur långt du vill gå ska du bara lacka om kåporna så hade det varit fräckt med en färg med sting i och samtidigt lite diskret... vill du plocka ner hojen helt så hade det varit fräckt att bygga om till streetfighter och byta röv... dock ska det ju göras också... eloxering är en lång process man ska lägga det i bad osv öppna porer mm, är inte helt säker på hur detta görs därför vill jag inte uttala mig med säkerhet...
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Du får ju inte glömma att det är mycket mer jobb än att bara gå lös med lacksprutan. Du ska slipa och ev. spackla kåporna/delarna innan för att få ett fint resultat.
Vid eloxering/anodisering blästrar du, sen måste du slipa med så fint papper som möjligt för att få bort alla små märken/repor i materialet eftersom de kommer synas extremt väl annars.

Edit: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=170081

Lycka till!
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top