Fri fart på 120-vägar

Birdy_81

Ac-fyllning Utföres Billigt
Gick med
2 Jul 2011
Hoj
suzuki bandit 1200 99
Avslöjande: Fri fart på 120-vägar
Rikspolisstyrelsen: inga fortkörningsböter på motorvägar med hastighetsgräns på 120 km/h. Det är innehållet i ett internt brev som gått ut till samtliga polismyndigheter, det avslöjar Teknikens Värld.

Det låter för otroligt för att vara sant, men om det stämmer har det varit fri fart på 120-vägar i Sverige sedan den 4 december 2011. Och vad som kan låta som ett aprilskämt har blivit verklighet på grund av att det finns oklarheter i lagtexten om vilken som är den högsta tillåtna hastigheten i Sverige.

Det hela skedde när Trafikverket efter säkerhetsutredning höjde hastighetsbegränsningen på sju motorvägar till 120 km/h. Men lagboken var inte tillräckligt snabb. I boken som reglerar vad som är tillåtet i Svea rike står det:
”Fordon får inte föras med högre hastighet än 110 kilometer i timmen. Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en motorväg ska vara 120 kilometer i timmen.”

Och det är här det blir intressant. Enligt Rikspolisstyrelsen ger den inledande texten i ordningsbotskatalogen inget stöd för polisen att skriva ut fortkörningsböter på 120-vägar. Och det är på grund av denna otydlighet som polisen fått order om att inte bötfälla förare som kör för fort på 120-vägarna.

Tidningen Teknikens Värld fick nys på detta och de ringde upp en poliskommissarie som bekräftade problemet. Men han hävdar att det för den skull inte råder fri fart.
– Det finns inte utrymme att sanktionera lagstiftningen och det betyder att den som kör 120 kör för fort utan att veta om det eftersom max hastighet egentligen är 110. Istället rapporterar man inte alls för att slippa diskussionen, säger kommissarien till tidningen.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Läste det för två dagar sen och blev förvånad att det tog så lång tid för det att dyka upp här...

Dom kanske låter bli att bötfälla viss övertrassering men dom kan ju alltid hitta andra saker som trafikfarligt beteende eller att vänster bakljus inte lyser starkt nog osv så det är nog inte lugnt att köra hur fort du vill!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Läste det för två dagar sen och blev förvånad att det tog så lång tid för det att dyka upp här...

Dom kanske låter bli att bötfälla viss övertrassering men dom kan ju alltid hitta andra saker som trafikfarligt beteende eller att vänster bakljus inte lyser starkt nog osv så det är nog inte lugnt att köra hur fort du vill!

Eller den gamla favoriten osäkrad last.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Precis som Para skriver så kan vårdslöshet i trafik användas här istället. Skulle du åka dit på 250-300km/h så kommer du garanterat att bli dömd för detta då personen brister i omdöme (och nej, jag vill ej ha kommentarer som "varför drar du inte snuten bara" då det är ej väsentligt för tråden....)

Detta sammanfattar det rätt bra:
"Detta brott straffas om det begås uppsåtligen eller om personen med vetskap om att det finns en risk för att något inträffar tar en risk att olycka sker, även om det inte är avsikten."

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Precis som Para skriver så kan vårdslöshet i trafik användas här istället. Skulle du åka dit på 250-300km/h så kommer du garanterat att bli dömd för detta då personen brister i omdöme (och nej, jag vill ej ha kommentarer som "varför drar du inte snuten bara" då det är ej väsentligt för tråden....)

Detta sammanfattar det rätt bra:
"Detta brott straffas om det begås uppsåtligen eller om personen med vetskap om att det finns en risk för att något inträffar tar en risk att olycka sker, även om det inte är avsikten."

Kör man 250-300 är det ju klart bättre att inte stanna (och tuffare!)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag skulle tro att det skulle vara rätt bra att ha olika hastighet i filerna på motorväg. Längst åt höger kan det vara 100-120 nånting, sedan 140-150 till vänster.
Med fler filer är det bara att lägga till mer hastigheter, både uppåt och neråt typ. Iofs är kanske inte uppåt så värst nödvändigt.. Men nåt sånt iaf.

edit: Jag är iaf skötsam. Kör aldrig över 170 på motorväg. Oftast inte mer än 140-150 heller. ;)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Den här tråden dök upp här om dagen:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?249874-Fri-fart-p%E5-120-v%E4gar-p-g-a-lagmiss

Ulvhamne:

Man hade utan tvekan kunnat höja hastigheten på våra motorvägar något, men tyvärr tror jag att man samtidigt hade behövt bygga ut vissa sträckor med fler filer. Det skulle antagligen bli för stora hastighetsskillnader med endast två filer. Lastbilstrafiken får fortfarande bara köra i 90 km/h. Om då övriga bilister skulle hålla 130- 140 km/h skulle vi nog se rätt många fler olyckor på hårt belastade sträckor.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Den här tråden dök upp här om dagen:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?249874-Fri-fart-p%E5-120-v%E4gar-p-g-a-lagmiss

Ulvhamne:

Man hade utan tvekan kunnat höja hastigheten på våra motorvägar något, men tyvärr tror jag att man samtidigt hade behövt bygga ut vissa sträckor med fler filer. Det skulle antagligen bli för stora hastighetsskillnader med endast två filer. Lastbilstrafiken får fortfarande bara köra i 90 km/h. Om då övriga bilister skulle hålla 130- 140 km/h skulle vi nog se rätt många fler olyckor på hårt belastade sträckor.

Jo, en del hade antagligen behövt byggas ut, men ta tex e4, där ligger i princip alla i 130-140 redan, och det är inget större besvär med lastbilarna.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jo, en del hade antagligen behövt byggas ut, men ta tex e4, där ligger i princip alla i 130-140 redan, och det är inget större besvär med lastbilarna.

Jag tänker motorvägen mellan Helsingborg- Malmö, där är snittfarten inte vidare högt på förmiddagar och eftermiddagar. Väldigt ofta olyckor med såväl lastbilar och bilar inblandade. I December stod jag i en timme helt stilla. Hann inte mer än hem så var det ytterligare en olycka. Undviker man de tider där det är som mest trafik är det inga problem att ligga med farthållaren på 140 km/h. Men inte ens då kan man köra utan att någon korkad lastbilsförare går ut i ytterfilen för att deras lastbil gick 2 km/h snabbare än framförvarande :mad:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Ulvhamne:

I synnerhet om tung trafik fotsätter att kasta sig ut i vänsterfilen utan uppsikt på bakomvarande såsom nu är sorgligt vanligt. Större fartskillnader skulle bli förödande om det beteendet skall fortsätta.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jag tänker motorvägen mellan Helsingborg- Malmö, där är snittfarten inte vidare högt på förmiddagar och eftermiddagar. Väldigt ofta olyckor med såväl lastbilar och bilar inblandade. I December stod jag i en timme helt stilla. Hann inte mer än hem så var det ytterligare en olycka. Undviker man de tider där det är som mest trafik är det inga problem att ligga med farthållaren på 140 km/h. Men inte ens då kan man köra utan att någon korkad lastbilsförare går ut i ytterfilen för att deras lastbil gick 2 km/h snabbare än framförvarande :mad:

Har släktingar i Skåne som mer eller mindre vägrar köra den sträckan längre. Verkar råda total anarki på mornarna mellan Hbg o Malmö.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

...och den yrkeschaffis som lättar på gasen för att snabba på den omkörningen är nog inte född.
Snarare blir det ett chickenrace mot backens topp.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Jo, men skåningarna är fan Sveriges värsta förare med. :D
Har faktiskt aldrig kört den sträckan under rusning, bara norrut från hbg, och där har jag aldrig stött på nämnvärda problem. Sett ett flertal lastbilar gå ut och sakta nöta sig om med.
Sedan skulle det nog vara trevligt med trefiligt bitvis. :) en 4+1 väg? Så de kära lastbilarna kan hålla på och köra om varandra där. ;)

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Ringde Polismyndigheterna i torsdags för att höra hur det låg till. Det enda de hade fått, är ett mail där "ärendet" är på Riksåklagarens bord och kommer att ge svar på detta under den kommande veckan. Allt enligt uppläst mail som Polisen fått. Återstår att se vad det blir av det.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har släktingar i Skåne som mer eller mindre vägrar köra den sträckan längre. Verkar råda total anarki på mornarna mellan Hbg o Malmö.

Ska man köra vissa tider på dygnet så är det lika bra att sätta på en bra skiva på stereon och bara följa trafikrytmen och hålla lite avstånd till framförvarande. Även om man hittar en tillfällig lucka så kommer man inte snabbare fram för det. Det kan vara bra att ha lite lokalkännedom ifall en olycka är ett faktum. Även de mindre vägarna blir snabbt överbelastade i händelse av en olycka. Finns nog inget värre än stressade trafikanter. Det är bara jaget som gäller. Det som sker i periferin tar de föga hänsyn till. Tänk då på att skånska bilister även utan stress inte vet vad ordet samarbete betyder. Måste vara något med mentaliteten eller psyket här nere.

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
110 är den högst tillåtna hastigheten enligt lag men en del vägar är 120 skyltade. Min tolkning är då att man ser mellan fingrarna med dom som kör i 120.Men det kan väl ändå inte vara så att det går att åka FÖR utan att torska på det. I vanliga fall är det väl vid 30+ som lappen ryker? Aja, dom hittar nog på någon alldeles förträfflig lösning på det.

Olika fart i olika filer tror jag skulle vara helt livsfarligt. Tanken på att någon som kör, låt säga 40 km/h långsammare än mig plötsligt ger sig ut i det snabba körfältet för att köra om ger mig kalla kårar, folk kör illa redan som det är!

Och till slut, någon nämnde att lastbilarna bara får köra i 90, tyvärr är det bara 80 som gäller för dom..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tanken på att någon som kör, låt säga 40 km/h långsammare än mig plötsligt ger sig ut i det snabba körfältet för att köra om ger mig kalla kårar, folk kör illa redan som det är!

Det gör ju folk hela tiden? Iaf för mig. Så känns inte som om det skulle vara någon jättestor skillnad om det var lagligt, förutom att fegmånsarna skulle ställa sig på gasen när de kom ut i snabbfältet.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln