Friad från Tingsrätten! men nu då?!

Status
Ej öppen för fler svar.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
men det är även personer på Länstyrelsen som sitter där tackvare våra röster å våra pengar, om vi inte ser till att rätt folk sitter där så får vi allt punga ut för andras misstag inom staten osv eller va de heter..

gnäll inte bara om att de är våra pengar se till att de använder våra pengar på rätt sätt istället..

Absolut medhåll. Vi får se till att påverka våra politiker så att det röstas fram lite förslag som gör att de blir lite mer direkt personligen ansvariga eller hur?

Eller menar du ngt annat?

De pengarna kan ju tas från folk som var skyldiga och fick betala fortkörningsböter, givetvis.

Se där, ett konkret förslag! :tummenupp
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Absolut medhåll. Vi får se till att påverka våra politiker så att det röstas fram lite förslag som gör att de blir lite mer direkt personligen ansvariga eller hur?

Eller menar du ngt annat?

Rätt folk på rätt ställe, och mer ansvar är mycket välkommet då våra politiker/tjänstemän ofta kommer undan lindrigt..


EDIT: jag tycker det verkar slarvas med våra pengar så förbannt mycke, det dras ned å det dras ned men man ser aldrig nått nytt,
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Instämmer med dig,

(Jösses. NÄR skall folk i det här landet fatta att när de "skall ha pengar av staten" så är det inte "någon annans pengar" utan det är vi skattebetalare i det här landet som står för det...)

Tack :bugar

Men det känns som om jag har kidnappat tråden nu. Inte meningen :)

Min poäng är att bara för att det juridiska systemet råkade ha en lucka eller fler som "den förmodat skyldige" letat sig igenom för att slippa bli dömd skyldig så betyder inte det att vi andra skall kollektivt bestraffas för att denne inte tog sitt ansvar.

Att slippa bli dömd skyldig för ngt man faktiskt gjort räcker.

Ja, jag kommer säkert att hamna i den situationen själv någon gång och kommer helt säkert att whina o svära en hel del, men att ta mitt ansvar, det är jag inte för feg för att göra. Men mest kommer jag nog att svära över att jag var så jävla dum att jag tog chansen. För det kommer jag inte att kunna skylla på någon :näsblod
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
hur som hällst tycker jag lastbils chaffisen har rätt till pengar för förlorad inkomst osv, iom att han anses fri av rätten, och nu får staten betala för sin tabbe.
 
Last edited:

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
(Inte svar till dig specifikt Liberia, bara ett allmänt inlägg i tråden)

Precis. Han klantade sig (han erkänner ju i sitt första inlägg) och vill nu ha våra pengar...

Najs.. riiiktigt najs attityd. :va

Jösses. NÄR skall folk i det här landet fatta att när de "skall ha pengar av staten" så är det inte "någon annans pengar" utan det är vi skattebetalare i det här landet som står för det...

Folk gnäller om att de inte får göra ditt eller datt, att man vill ha mer eget ansvar. När man då får ta konsekvenserna av sitt handlande (dvs man har eget ansvar) så blir det kanske inte riktigt lika kul... :tungan

Jag fattar faktiskt inte hur man kan vara så korkad att man inte inser det. Snacka om att skjuta sig i foten. Samma sak gäller försäkringsbedrägerierna. Det är vi andra som får betala med höjda premier och sen kommer folk och gnäller på att premierna är höga.. Well... gissa varför.... Har inte folk fattat det enkla koceptet med orsakssamband? Orsak -> Verkan liksom.

*suck* :arsele

Sådärja, en brandfackla så gott som någon annan att bita i. Sjukt of-topic, men wtf liksom...

So sue me. :rolleyes:

Tänk dig in i hans situation. Han är friad och har inte gjort något olagligt som går att bevisa?!?! Klart han ska ha sina pengar. Bättre att ge dom till han än till mästertjyvarna som sitter på anstalt och ska ha det bra.

GE HONOM PENGARNA! :tummenupp
 

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
SÅLD!
Tack :bugar

Men det känns som om jag har kidnappat tråden nu. Inte meningen :)

Min poäng är att bara för att det juridiska systemet råkade ha en lucka eller fler som "den förmodat skyldige" letat sig igenom för att slippa bli dömd skyldig så betyder inte det att vi andra skall kollektivt bestraffas för att denne inte tog sitt ansvar.

Att slippa bli dömd skyldig för ngt man faktiskt gjort räcker.

Ja, jag kommer säkert att hamna i den situationen själv någon gång och kommer helt säkert att whina o svära en hel del, men att ta mitt ansvar, det är jag inte för feg för att göra. Men mest kommer jag nog att svära över att jag var så jävla dum att jag tog chansen. För det kommer jag inte att kunna skylla på någon :näsblod

Du har inte kidnappat någon som helst tråd, bara ingen som orkar lägga ner tid på att svara på ditt moralkake inlägg, Tingsrätten dömde honom OSKYLDIG, haha skulle vilja se dig sitta och filosofera vidare om att inte vara feg och ta ditt ansvar när du förlorat 50000 lax! Vill du gnälla kan du gå med i en bridgeklubb!

Ge honom pengarna...

//Sturigast
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Det är ju uppenbart vem som har äventyrat hans inkomst. Polisen!

Det är polisen som har gjort fel, dömt honom på plats på tvivelaktiga grunder.
Den friade mannen berättade enligt uppgifterna för polisen att han inte alls gjort sig skyldig till någon fortkörning.
Polisen var mycket medveten om (det är hans jobb för tusan) att fallet inte skulle ges en fällande dom vid tingsrätten. Trots detta tar han lagen i egna händer och konfiskerar lappen. :mattias :ajjabajja

Dra pengarna från polisens sparkonto, det är han som har orsakat den felaktiga inkomstförlusten genom att "döma" honom på plats.
 

Yamgzxr Dayt SS

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
929
Ok, många åsikter om man ska få ersättning eller inte! Men det var ju inte det trådskaparen var ute efter! UTAN HUR man ska bära sig åt för att få ut den ersättning som man så klart har rätt till om man är oskyldig.
Om han är oskyldig vet vi ju inte, och inte heller handlade frågan om det.

Hur ska han bära sig åt, vem ska han vända sig till? Är det någon här som försökt och lyckats/misslyckats, och vad berodde det då på?
 

Vaektra

Mamma
Gick med
6 Dec 2004
Ort
Skövde med man, hund och barn :)
Hoj
nu står det 2 hojjar i garaget :)
Jag kan iallafall förbereda dig på att när du väl skickat in din skrivelse till JK, där du bifogar dom som vunnit laga kraft, intyg från arbetsplatsen samt en utförlig beskrivning hur ditt liv varit ett rent H-vete utan körkort, allt du inte kunnat göra som du skulle ha gjort, olika åtaganden, har du barn så har ju deras fritidsaktiviteter blivit lidande osv osv så tar det upp till 6 månader innan du får något svar.

Du kan även be en advokat upprätta ansökan, om JK accepterar att du ska ha ersättning så betalar de den kostnad som uppstår i samband med upprättandet av ansökan.

Lycka till
 

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Tycker du ska fortsätta kämpa för dina pengar,(just det, DINA PENGAR) och inte som andra här klagar över att det är våra skattepengar....fick jag välja ger jag mycke hällre mina pengar till dig istället för alla som bevisligen gjort fel och sitter inne, eller alla som går på bidrag och skiter i att jobba, eller alla alkisar som sitter fulla på stan och tycker synd om sig själva, FAN:mad: de kan väl ta tag i sina liv istället, så även staten har råd att ta ansvar för sina egna misstag...om inte de gör det så visar det bara en bild över att man inte behöver ta sitt ansvar och stå för vad man gjort...DU ÄR OSKYLDIG, DET ÄR BEVISAT VIA STATENS LAGBOK, NU FÅR DE STÅ SITT KASST

:huvet blir så förbannad när myndigheter kan göra vad som utan att ta ansvar när de gör fel
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Dessutom borde du ha en premie för att du hade ork att driva fallet vidare. :pannkyss

Och till er som fortfarande hänger upp er vid hastighetsöverträdelsens vara eller inte vara här:
Polisen i det här fallet gjorde fel. Så länge ingen bråkar när polisen gör fel, kommer de att göra mer fel. Finns gott om länder där polisen står och plockar folk som de har lust till, jag förstår inte hur nån kan vara så urbota naiv att han inte tror det skulle kunna bli så här med.
Om sen tuppjuck mfl vill spara skattemedel - ge er då för tusan på den inkompetente polisen i stället för att "döda budbäraren". Om han gjort ett hederligt dagsverke i stället för att stå och trakassera oskyldiga som han trodde körde för fort hade det här aldrig hänt!

Eller beklaga er över att länsstyrelsen triggar sina administrativa åtgärder (körkortsindragning) innan dom fallit. Pga det misstaget har nu vi alla gått miste om skatten på en heltidslön. Se där nåt att bita i!!!
Tänk nästa gång, innan du skriver.

Och tycker ni 50000 är ett lagom pris för en fortkörning kan ni gärna hoppa in i en vägg tills ni inte orkar resa er upp längre.
 
Last edited:

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
förlåt för att jag inte har något tips på hur du skall göra, men tala med en jurist är mitt tips
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
ta det som du har rätt till. Du blev friad och nu ska rättelse till för det som skett.
Lycka till!
 

Sgt Liberia

Guest
Hur korkad är man inte om man kör så att man riskerar att förlora sitt körkort när man är lastbilschaffis???
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
vad ni tramsar,han ska ha sina pengar.dety går inte att poliser godtykligt kör runt och bötfäåller folk som de tror är de rätta.
att sedan bli av med kortet är inget straff utan en konsekvens av ens handlande och då det inte skett något brott så är saken biff...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top