Friläge mellan växel 3-6!?

Jonke

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Västerbotten
Hoj
Honda
Ingen som varit med om att det blivit friläge i växlarna mellan 3-6...?
Körde igår och skulle lägga in 4 tror jag det var och det small till och växeln hoppade som ur och det rasslade lite... tryckte in kopplingen å efter ett tag kunde jag lägga i en växel igen.. :va
Vad kan detta bero på? Honda är hojen...
Detta har hänt förr åsså...

Tacksam för snabba svar!
 

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
just nu ingen, snyft
Kanske är helt ute å cyklar nu men det finns väl ett litet friläge mellan alla växlarna,,, lyckades med det igår också,, men 4-5 tror jag...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
visar sig på slitna drev i växellådan... att de hoppar och lägger sig i ett friläge.. kan uppstå vid alla växlar men konstigt att de var vid 3-6an då 2an är den som används mest.. :va
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Sundance Kid skrev:
Kanske är helt ute å cyklar nu men det finns väl ett litet friläge mellan alla växlarna,,, lyckades med det igår också,, men 4-5 tror jag...

Tror du är på rätt spår
 

Cuddle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snart en 125a.
Jag hade en gång i tiden en moppe, Rieju Drac, den hade "friläge" mellan alla växlarna, om man inte la/tryckte i växeln ordentligt så slängde den ur växeln till friläge för att inte skada växellådan.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Cuddle skrev:
Jag hade en gång i tiden en moppe, Rieju Drac, den hade "friläge" mellan alla växlarna, om man inte la/tryckte i växeln ordentligt så slängde den ur växeln till friläge för att inte skada växellådan.
jo jag har hört att det är vanligt att det är så på drac.. om inte att det är så på alla.. kasst tycker jag!.. på hojen är de ju bara å dutta så de klickar lite.. blir aldrig fel liksom..
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Om jag girar lite slarvigt har jag frilage mellan gir 4 och 5 (tror jag) har talat med lite kawa folk och dom sager det ar normalt!??? vel efter jag har blivit lite battre på at gira hander det inte mera
 

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
-
Arctic#1 skrev:
Om jag girar lite slarvigt har jag frilage mellan gir 4 och 5 (tror jag) har talat med lite kawa folk och dom sager det ar normalt!??? vel efter jag har blivit lite battre på at gira hander det inte mera

För att lugna (?) dig lite kan jag säga att jag med min zx6r-00 också får i "friläget" ibland mellan 2-3 och även 3-4 ibland (mestadels på bakrakan Sviestad...=). Det låter som ett flipperspel i nån sekund sen hoppar någon godtycklig växel i... Hoppas även jag att det är normalt...

/Oskar
 

Jonke

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Västerbotten
Hoj
Honda
Ozzie skrev:
För att lugna (?) dig lite kan jag säga att jag med min zx6r-00 också får i "friläget" ibland mellan 2-3 och även 3-4 ibland (mestadels på bakrakan Sviestad...=). Det låter som ett flipperspel i nån sekund sen hoppar någon godtycklig växel i... Hoppas även jag att det är normalt...

/Oskar[/QUOTE

Precis så låter det också för mig och man blir ju lite orolig för att lådan ska
fara... :gnissla
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jepp, sånt där händer ibland, oftast när man växlar lite slött och inte ser till att trycka till det där sista med foten lixom. Om det händer även om du tycker att du har växlat "ordentligt" så kan det kanske vara dags för en översyn av lådan.
 

Bus_boy85

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Limmared
Hoj
Länge leve ZX9R!!!!
Låter som slitna växlar, men kolla över skiftgaffalrna ocskå, dessa bör bytas i samband med växelbyte.
 

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Händer väl då och då på dom flesta hojar om man, som tidigare talare har skrivit, växlar lite slarvigt.

Tiopängaren är när man precis ska ladda om en slö 240 när man kommer ut på en raka, precis när man är jämnsides så kopplar man och växlar och drar ner rullen fullt:

"mmmMMMROOOAAAAAAABABABABABABABA", men inget händer!

... friläge mellan 2'an och 3'an.

Då är man snabb att sparka i en växel och fara fortast möjligt därifrån samtidigt som man visualiserar dom fyra 18-åriga grabbarna i bilen asgarvandes.
 

Mikey2000

???
Gick med
8 Nov 2004
Ort
Gäddede
Hoj
ingen för stunden..
Fakkverk skrev:
Kan detta vara ett japanskt fenomen? Jag har aldrig varit med om det... :va

Jag brukar lyckas med samma sak mellan varje växel ifall jag inte "drar upp" växelpetarn riktigt vid varje växling på KTM:n.. visserligen bara när jag slangar.. för jag har lite svårt att sköta växlingarna då med gympadojor :rolleyes:

men är man bara bestämd i växlingen så händer det aldrig annars för mig :tummenupp
 

Jonke

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Västerbotten
Hoj
Honda
tackar för svar...

tror att jag kanske ha varit lite för slö i växlingarna...
inte petat i växeln ordentligt... :)
men man blir som sagt lite rädd när det händer...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top