Fritt vårat lager/Vardagsjuridik.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Lätt tolkning önskas av insatta.

Har köpt kakel av en lokalt byggföretag i 2 omgångar, första gången så stod en summa, frakt stod med men ingen kostnad för det en och total kostnad för kaklet.

Gång nr 2, likadan fast där var det frakt på 1500 kronor, jag ringde ner till firman och sa det att jag har ju hämtat kaklet själv(burit ut från butikslagret från en europa pall direkt till min bil) varvid säljaren säger:
-Förra gången tog vi hem mera saker,och att jag fick det fraktfritt den gången och jag måste ju ta upp det någonstans på fakturan samt att jag sa åt dig sist du var ner att du kommer få frakt på detta!

-Ehh jaha? Svarade jag som en holk i telefon..Inget jag kan erinra mig om alls att han nämt för mig varken på plats eller i telefon, men jag kan ha fel:confused: Men där står ord emot ord isåfall, ingen skrivet på det.

Leveransvilkoret är fritt vårat lager på faktura
Leverensvsätt:enligt överrenskommelse(det var väl att jag erbjöd mig hämta det vid butiken själv misstänker jag)

Om jag förstått allt rätt enligt light vardagsjuridik skall jag vid fritt vårat lager som privatkonsument kunna vara med och "välja" transport till företaget, så kanske jag har kunnat bromsat fraktkostnaden:va
Rätt eller fel? Dessutom 10 dagar netto..kan ju för att jävlas ialla fall kräva 30 dagar.

1500 kr för 20 kvadrat kakel i fraktkostnad till butiken från leverantör, är det rimligt..

Känns som man fick en extra punch i magen och att man blev straffad efter ha handlat kakel för över 20 papp inom en månad hos dem..Borde inte priserna i butiken vara det på kaklet samt info om all frakt från leverantör får kund stå för..??

Last edited:
Du kan inte kräva 30 dagar, eller ens 10 dagar.
De kan å andra sidan inte ta betalt för något som du inte godkänt

berätta bakgrunden.. skulle de budas ner express eller var det standard i deras sortiment?

Du kan inte kräva 30 dagar, eller ens 10 dagar.
De kan å andra sidan inte ta betalt för något som du inte godkänt

Förra sändningen betalade jag 10 dagar netto..så där är jag rökt då jag ingått en tyst överensskommelse..

berätta bakgrunden.. skulle de budas ner express eller var det standard i deras sortiment?

Inget prat om att buda express, det fanns på deras "rulltavlor" som man kunde titta på i butiken. Men tror de har medvetet lågt lager.:va

Last edited:
Men din offert är från säljaren och inte från tillverkaren, offererar dom fritt vårt lager så innebär det i att du inte skall betala någon frakt men får hämta det hos dom. Deras sälj pris till dig.måste.inkludera deras hemtagningskostnader. Står det fritt tillverkarens lager och ni har kommit överens om att säljaren administrerar frakten mellan tillverkaren och säljaren kan det bli struligare att bråka.om.

Men din offert är från säljaren och inte från tillverkaren, offererar dom fritt vårt lager så innebär det i att du inte skall betala någon frakt men får hämta det hos dom. Deras sälj pris till dig.måste.inkludera deras hemtagningskostnader. Står det fritt tillverkarens lager och ni har kommit överens om att säljaren administrerar frakten mellan tillverkaren och säljaren kan det bli struligare att bråka.om.

Det står fritt vårat lager, är du helt 100 på detta:va Om jag kan printa ut och sticka ut framför näsan på dem...

Jag har ingen offert jag kollade ut kaklet på plats och bestämde mig, har bara fakturan, men det borde gälla lika dårå..:va

Last edited:
Fritt vårat lager innebär i korta drag en bekvämlighet för säljaren. De ansvarar inte för varan efter att de har lämnat ut den till dig eller transportföretag som ska ta varan till dig, det är du som ska stå för eventuella transportskador eller ingå kontrakt med fraktbolag för att försäkra dig mot transportskador.
Så uppfattade jag det när jag försökte lära mig lite om företagande och har således inget med själva frakten att göra så säljaren får ta ut en avgift för att täcka sina kostnader som har uppstått när han har tagit hem varor åt dig.
Edit/ Lite otydlig, de får självklart ta ut kostnader för sin fraktkostnad för att ta hem varorna :skrivapåfyllan

Dock är det ju klantigt av säljaren att inte ta upp detta i ett vanligt enkelt ordererkännande eller dylikt, på det viset skulle han ha friskrivit sig trubbel som detta.
Så om du påpekar att detta inte var något ni hade kommit överens om och att du mer äng ärna lämnar tillbaka varorna och inget avtal har ingåtts så får han ju ta den rättsliga vägen om han vill komma någon vart.
Eller så är du smart och mesig och erbjuder dig att gå halva vägen, du kan gå med på att pynta 750:-.

Och 30 dagars faktura hade du kunnat kräva om du hade gjort det första gången, har du redan betalat en på 10 dagar så är du därmed införstådd i deras betalningsregler och 30 dagar gäller inte.

Jag som företagare betalar aldrig på 10 dagar oavsett vad som står, jag kör allt på 30 dagar och om de vill att jag ska betala en dröjsmålsränta så har de förlorat en kund och får tvista om det.
Dock så kräver jag själv 10 dagar :gnissla Dock inte alla som betalar inom 10 dagar och då skiter jag i det, men det är ju oftast företagare som beter sig så.

Jag kan dock ha missförstått termen "fritt vårat lager" och vara ute och cykla i vanlig ordning :crash

Last edited:
Fritt vårat lager innebär i korta drag en bekvämlighet för säljaren. De ansvarar inte för varan efter att de har lämnat ut den till dig eller transportföretag som ska ta varan till dig, det är du som ska stå för eventuella transportskador eller ingå kontrakt med fraktbolag för att försäkra dig mot transportskador.
Så uppfattade jag det när jag försökte lära mig lite om företagande och har således inget med själva frakten att göra så säljaren får ta ut en avgift för att täcka sina kostnader som har uppstått när han har tagit hem varor åt dig.
Edit/ Lite otydlig, de får självklart ta ut kostnader för sin fraktkostnad för att ta hem varorna :skrivapåfyllan

Dock är det ju klantigt av säljaren att inte ta upp detta i ett vanligt enkelt ordererkännande eller dylikt, på det viset skulle han ha friskrivit sig trubbel som detta.
Så om du påpekar att detta inte var något ni hade kommit överens om och att du mer äng ärna lämnar tillbaka varorna och inget avtal har ingåtts så får han ju ta den rättsliga vägen om han vill komma någon vart.
Eller så är du smart och mesig och erbjuder dig att gå halva vägen, du kan gå med på att pynta 750:-.

Och 30 dagars faktura hade du kunnat kräva om du hade gjort det första gången, har du redan betalat en på 10 dagar så är du därmed införstådd i deras betalningsregler och 30 dagar gäller inte.

Jag som företagare betalar aldrig på 10 dagar oavsett vad som står, jag kör allt på 30 dagar och om de vill att jag ska betala en dröjsmålsränta så har de förlorat en kund och får tvista om det.
Dock så kräver jag själv 10 dagar :gnissla Dock inte alla som betalar inom 10 dagar och då skiter jag i det, men det är ju oftast företagare som beter sig så.

Jag kan dock ha missförstått termen "fritt vårat lager" och vara ute och cykla i vanlig ordning :crash

Helt riktigt, har själv detta som lev. vilkor i min firma.

Det är som Anders skriver, "fritt vårat lager" betyder bara att säljaren inte tar något ansvar så fort varorna lämnats över till budfirman.

Jag jobbar med import från hela världen i princip och för 1500:- så kan man ta in tex ett halvt ton gods från tyskland (med ett halvhyffsat avtal). Dom försöker krydda din faktura, och det rejält. Vad är det för skitfirma?

Har ni dessutom inte kommit överens om att du ska stå för någon extra frakt så är det helt åt helvete rent ut sagt att dom ens försöker.

Du ska inte betala ett skit för frakten om det är som du säger, det är fan så jag känner för att hänga på och lyssna på wt-tönten som kommer försöka läsa konsumentköplagskunnig. :mad:

fy fan

Är det en butik med priser på hyllan för kakel? i så fall kan han inte på fakturan sen komma med frakt som inte är från butik till dig.

Fritt vårt lager är som sagt en term man gärna använder i försäljning. Kort betyder det att så fort varan lämnat vårt lager är det ditt bekymmer om något händer med den.

Hmm... var läser man på om sånt här? Ni som är i branschen, finns det böcker som sammanfattar det praktiska man skall tänka på?

Jag har beställt dyra saker "fritt vårat lager" och trott att det enbart betydde att säljaren inte stod för fraktkostnaderna. Iofs med renommerade transportfirmor mellan dem och vår dörr, men ändå... hade jag vetat att ansvaret var överflyttat hade jag tittat noggrannare på villkoren hos transportfirmorna kan jag lova! Tur det gick bra. :)

Häng ut dom här! Vill veta vilka de är!

Nej det vill jag inte göra, det kan vara så det ett legalt sätt av dem. Dessutom är det duktiga hantverkare, har bra personal och ett bra rykte och gör bra jobb ute hos folk, jag vill inte sänka företaget, jag vill bara veta min rättighet i DENNA fråga inte såga dem med fotknölarna.

Nej det vill jag inte göra, det kan vara så det ett legalt sätt av dem. Dessutom är det duktiga hantverkare, har bra personal och ett bra rykte och gör bra jobb ute hos folk, jag vill inte sänka företaget, jag vill bara veta min rättighet i DENNA fråga inte såga dem med fotknölarna.

Jag har mina aningar om vilken firma det är och jag tror inte att det blir några problem att diskutera med honom om att eventuellt dela på fraktkostnaden.
Som sagt så är han fri att ta betalt för fraktkostnaden när det står "fritt vårt lager" men 1500:- är som sagt åt helvete för mycket om du inte mot förmodan har specialbeställt en pall med kakel från Italien :näsblod

Jag köper sällan "fritt lager" i mitt arbete , köper jag en produkt skall leverans ingå och risken för transporten står säljarnen för. Våra normala betalningsvillkor är 60dgr.

Det är väl legalt att sätta 10 000 som frakt också på fakturan till dig, men i det här fallet handlar det väl mer om det är moraliskt rätt att lura sina kunder?

Tant agda på 80 bast förstår säkert inte att hon kan motsätta sig sådant här och betalar motvilligt. Därför tycker jag såna här fulfirmor ska hängas ut, du lär inte vara första och sista de lurar på detta sätt.

Det är väl legalt att sätta 10 000 som frakt också på fakturan till dig, men i det här fallet handlar det väl mer om det är moraliskt rätt att lura sina kunder?

Tant agda på 80 bast förstår säkert inte att hon kan motsätta sig sådant här och betalar motvilligt. Därför tycker jag såna här fulfirmor ska hängas ut, du lär inte vara första och sista de lurar på detta sätt.

Jag skall garantera kolla upp på måndag, ifrågasätta deras arbetsmetoder, att det är ingen frakt första gången, 1500 kr andra gången, skall kolla vid konsumentvägledningen med om det finns något där. Skickar dig ett PM:tummenupp

SÅ här står det i Konsumentköplagen :
Fritt säljaren

Ett annat vanligt förekommande leveransvillkor är "Fritt köparen", "Fritt vårt lager" eller liknande. Vid detta leveransvillkor upphör säljarens ansvar och kontroll när varan har lämnat köparen. Köparen måste då betala alla fraktkostnader och själv stå för risken. Detta villkor är till förmån för säljaren på så sätt att det är köparen som står för risken om varan skulle förstöras eller komma bort efter att den lämnat säljaren. Å andra sidan kan det vara krångligt för säljaren om kunderna använder olika transportföretag och säljaren måste använda olika transportföretags blanketter och rutiner.

Jag som kund där har då inte haft möjlighet till att välja transportföretag alls...OCH när de använder sig av detta, ponera att de ringde mig och säger INNAN jag hämtat/köpt kakel, att mitt kakel är trasigt och att jag får betala det?? Så säger texten ovan det om jag förstått det rätt..risken är väl iofs minimal då det finns fordon och drulleförsäkring mm så det är väl idiotsäkert från lager till säljarens butik.

Last edited:
Vid detta leveransvillkor upphör säljarens ansvar och kontroll när varan har lämnat köparen. Köparen måste då betala alla fraktkostnader och själv stå för risken.

Men alltså: :mad:

Kakelmannen har blåst dig, därför du får betala hans frakt från hans leverantör. Texten du klippt in ovan behandlar en eventuell frakt från kakeltönten till dig. Fan att någon är så fräck att den ens försöker. Ska du betala ICA's fraktkostnader för att Chiquita skickat dem en banan-container också? :4skrika

Jävla skitfirma. :fakta

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back