Frityrolja ?

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Frityroljan ska ju va en biologisk nedbrytbar olja.
Av vad utvinner man den ifrån ??

Olivolja som man använder vid matlagning den vet ju alla var den kommer ifrån.
Har den något gemensamt med frityroljan ?

Burgerkinganställda etc kanske vet :D

Jösse skrev:
2615475 Frityroljan ska ju va en biologisk nedbrytbar olja.
Av vad utvinner man den ifrån ??

Ur frukter från Fritus-trädet.. :rolleyes:

Raps och solrosolja är inte ovanligt.. Frityrolja är väl oftas en blandprodukt på samma sätt som matolja.

Vilken är matoljans vanligaste blandning.
Någon olja som är mer förekommande.

Förresten finns det olika sorters matolja , precis som det finns mineral och syntet till motorer ?

Tack för svaren.

Jösse skrev:
2615625 Vilken är matoljans vanligaste blandning.
Någon olja som är mer förekommande.

Förresten finns det olika sorters matolja , precis som det finns mineral och syntet till motorer ?

Tack för svaren.

Det beror väl lite på var i världen man befinner sig, här i Sverige har jag fått för mig att rapsolja är rätt vanligt förekommande.

Att det skulle finnas syntetisk och mineralolja som på samma sätt som till motorer tvivlar jag starkt på. Mest för att en syntetisk olja är en modifierad mineralolja för att förfina/förbättra dess egenskaper; smörjförmåga, kylförmåga, temperaturstbilitet osv med andra egenskaper en motorolja bör ha.

När det gäller matoljor (olivolja iaf) kan man väl skilja på varmpressad och kallpressad olja och det är i stortsätt vad det låter som, där den kallpressade är lite finare.

Vidare vill jag bara slå ett slag för att undvika palmolja så mycket om möjligt. Dessa plantager är inte stiliga. Regnskog skövlas för att bereda plats åt dessa plantager.

tJör med rapsolja så mycket ni kan.
Det anses ha samma positiva effekter som olivolja. Det innehåller antioxidanter, omega 3 och huvudsakligen enkelomettat fett.

Dessutom producerar Svenska bönder rapsolja så vi stödjer den inhemska industrin och slipper den miljöpåverkan som det innebär att skeppa hit olivolja från hela världen.
http://www.halsa.se/cldoc/9572.htm

"Rapsolja är, näst efter linfröolja, den matolja som är mest rik på omega 3-fettsyran alfa-linolensyra. Den är ett förstadium till fiskfettsyrorna EPA och DHA och kan omvandlas till dessa i kroppen. EPA och DHA har flera positiva hälsoeffekter:
• De motverkar blodproppsbildning på liknande sätt som magnecyl. Blodet blir mer lättflytande.
• De kan sänka blodtrycket samt blodfettet triglycerider.
• De kan motverka arytmi, alltså att hjärtat slår ojämnt, och plötslig hjärtdöd.
• De behövs för hjärnans funktioner. Några studier visar positiva effekter vid depression och dyslexi, det vill säga ordblindhet.
• De har en inflammationshämmande effekt och kan därför lindra besvären hos reumatiker, kanske också vid inflammatoriska tarmsjukdomar."

korvgubbe skrev:
2615757

"Rapsolja är, näst efter linfröolja, den matolja som är mest rik på omega 3-fettsyran alfa-linolensyra. Den är ett förstadium till fiskfettsyrorna EPA och DHA och kan omvandlas till dessa i kroppen. EPA och DHA har flera positiva hälsoeffekter:
• De motverkar blodproppsbildning på liknande sätt som magnecyl. Blodet blir mer lättflytande.
• De kan sänka blodtrycket samt blodfettet triglycerider.
• De kan motverka arytmi, alltså att hjärtat slår ojämnt, och plötslig hjärtdöd.
• De behövs för hjärnans funktioner. Några studier visar positiva effekter vid depression och dyslexi, det vill säga ordblindhet.
• De har en inflammationshämmande effekt och kan därför lindra besvären hos reumatiker, kanske också vid inflammatoriska tarmsjukdomar."

Shit då e det bara att skyffla in pommes och burgare så blir man skitsmart professor och stålmannen på en och samma gång :D

Jösse skrev:
2616184 Shit då e det bara att skyffla in pommes och burgare så blir man skitsmart professor och stålmannen på en och samma gång :D

Precis, du tolkade det helt rätt!
Se till att göra majonäs och aioli av rapsolja so du sen dippar frittarna i!

mensa nästa!:tummenupp

Det här med fetter är en hel vetenskap.

Värt att veta är att frityroljor ofta innehåller transfett (industriellt delvist härdat fett) som egentligen är den enda fettsorten som är dålig. Den sänker nivåerna av det goda HDL kolesterolet och höjer det dåliga LDL kolesterolet i blodet.

Undersökningar har visat att mättat fett inte har så negativ inverkning som man tidigare trott.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...ve&db=PubMed&list_uids=16018792&dopt=Abstract
Feta mejeriprodukter skyddar mot cancer i mag, tarmsystemet.

Ett för högt intag av fleromättade fettsyror (bla omega3, 6) ökar risken för cancer, osv osv.
Som det är idag så får Svensson i sig för mycket omega6 i förhållande till omega3. Det är förhållandet mellan omega3 och 6 som är viktigt så lägger man in lite fisk eller omega3 tillskott (fisk skulle jag rekomendera) så får man ett bättre förhållande.
Den gyllene medelvägen är enkelomättat fett.

Mitt tips är:
Basera fettintaget på rapsolja, olivolja och ät fisk några dagar i veckan så har du en alldeles utmärkt sammasättning av fettsyror. Smör är en bra källa till mättat fett. (Men förmodligen så får ingen i sig för lite mättat fett)

Såhär ser de nordiska och svenska näringsrekommendationerna ut
Enkelomättade fettsyror: 10-15 E %
Mättade fettsyror: <10 E %
Fleromättade fettsyror: 5-10 E %

Ok.
Knäckebröd verkar bra iallafall .. :D

Nu lite ot i min egen tråd..
Man har ju hört att taxiförare kört på rapsoljebaserad biodiesel i bilarna, fördelarna skulle va stora mot framförallt utsläppen.

Förbränningen skulle förbättras och effektiviteten ökas med det nya bränslet.
Verkar nästan som man skulle kunna få en starkare och snålare motor på köpet.

Någon som är mer insatt i hur rapsoljan fungerar i en förbränningsmotor ?
Det verkar helt klart intressant.
Snart kanske man tankar supersoppan i mc´n :hojraket

Jösse skrev:
2617116
Nu lite ot i min egen tråd..
Man har ju hört att taxiförare kört på rapsoljebaserad biodiesel i bilarna, fördelarna skulle va stora mot framförallt utsläppen.

Någon som är mer insatt i hur rapsoljan fungerar i en förbränningsmotor ?
Det verkar helt klart intressant.
Snart kanske man tankar supersoppan i mc´n :hojraket

Rapsolja fungerar bra i dieslar, en viss effektfurlust får man, men speciellt i turboladdade motorer märker man väldigt lite av det.
(min far köpte diesel med hög inblandning av rapsolja av något bolag för några år sedan när han körde diesel)
Sök på "Biodiesel" eller "Veggievan" på google, så hittar du massor av amerikanare som kör bil på begagnad frityrolja.
Det är en relativt enkel kemisk process att göra biodiesel av gammal frityrolja, som bland annat innebär att man tillsätter lut för att "tvätta bort" tunga fetter, som då sjunker till botten i baljan.
Restprodukten, dvs det som blir kvar i botten på baljan när man har tappat av den färdiga biodieseln kan man med fördel använda som tvål.

Jag har haft tankar på att göra en provsats och köra i en gammal dieselgenerator, en kompis till mig kör redan sin tändkulemotor på begagnad frityrolja, men han gör inget mer än att sila bort dom vidbrända stripsen med en sil...

Nackdelen med det är att allt båtfolk av någon underlig anledning blir sugen på strips sen han har kört förbi...

Jo har också hört av en vän att ett taxibolag hade kört sönder flera motorer på rad med raps, dom blev genast betalda för alla förluster inkl motorerna av företaget som sålde bränslet.

Oljan i motorerna fick fnatt och tog åt sig någon skit i rapsbränslet så att den slutade att smörja tillslut och motorerna skar ...

Vet inte om det kanske bara är en myt

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...