Front wheel travel

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Mäts det vertikalt eller längs gaffelbensvinkeln?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nu verkar ju inte TS vara en anhängare av gängse branschtermer, men jag skulle nog hävda att ”front wheel travel” och ”rear wheel travel” avser respektive hjuls slaglängd vertikalt mot marken. Alltså vad som händer vid däckets kontaktyta.

Till skillnad från ”front fork travel” och ”shock absorber travel”. Ungefär så som en del grälar om vilket försprång som är det rätta, ”real trail” eller ”ground trail”.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu verkar ju inte TS vara en anhängare av gängse branschtermer, men jag skulle nog hävda att ”front wheel travel” och ”rear wheel travel” avser respektive hjuls slaglängd vertikalt mot marken. Alltså vad som händer vid däckets kontaktyta.

Till skillnad från ”front fork travel” och ”shock absorber travel”. Ungefär så som en del grälar om vilket försprång som är det rätta, ”real trail” eller ”ground trail”.
Det kan ju omöjligt vara en diskussion som pöbeln (a.k.a anhängare av ground trail) kan vinna?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ifall du läst om inställningar av hänget fram och ska justera det så tror jag nog att det kanske ändå syftas på framgaffelns riktning även om Alatalo har rätt i sak.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det kan ju omöjligt vara en diskussion som pöbeln (a.k.a anhängare av ground trail) kan vinna?

Båda har sin plats i chassiedynamiken, trots att skillnaden bara är en enkel multiplikation med sinus av en vinkel.

I de allra flesta fall utgår chassiedynamiken från vad som händer vid däckets kontaktyta på plan mark. Således definieras hjul- och hjulaxelslag som vertikala mot marken, precis som de fjäderkonstanter som kan räknas om från enskilda framgaffel- och stötdämparfjädrar till en fjäderkonstant vid däckets kontaktyta (och då följdaktligen kallas "wheel spring rate").

Jag tror förvisso inte att Systeme International har en officiell standard för motorcykelns chassiedynamik, men så har det i alla fall varit i merparten av den litteratur och alla chassieprogram som jag har jobbat med. Sedan är det naturligtvis inte ett dugg praktiskt att mäta sitt häng fram vertikalt mot marken när man bara kan köra in ett skjutmått mellan framgaffelns dammskrapa och bottenstycke.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag googlade lite och det finns två svar, precis som Alatalo säger.
Det intressanta borde ju ändå vara användbar slaglängd vilket inte alltid är vad det står i databladet, speciellt i mountainbike världen där jag nördar ner mig😄

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år