Frontalkrock vid slingerbulten...

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
...kan det bli om man inte håller sig på sin sida.
När man åker mot Rosenhill från slingerbulten så kommer man till en högersväng efter några hundra meter.
För c:a 6-7 veckor sen så mötte jag två hojar på väg mot Rosenhill, strax därefter kommer jag till denna kurva från Rosehill och då ligger en bil i diket. 2 bilar har stannat, jag stannar och frågar om jag kan hjälpa till med nått. Det är en kille och tjej i 30-årsåldern och en liten knatte på några år som gått ur och killen berättar att en R-hoj kört rakt mot han i hans körfält och för att undvika en frontalkrock så körde han ut i diket, tjejen är rätt skakis och håller om sin son "antagligen hennes son" Killen är hur lugn som helst och tacksam över att ingen skadats men får ringa bärgningsbilen då bilen inte kan köras upp från diket.

För 2 veckor så möter jag en hoj i mitt körfält i samma kurva men då är jag c:a 30-40 meter innan kurvan och han/hon hinner lägga sig i sitt körfält innan jag är i kurvan, men om jag startat min åktur några sekunder senare den dagen så hade jag mött han/hon i mitt körfält och våra liv hade kanske sett annorlunda ut idag.

Igår tog jag en kvällstur och i samma kurva ligger en motorcykel rätt illa tilltygad och ambulans har hämtat föraren och Polisen väntar på bärgningsbilen, det stod även om denna olycka på nyheterna. Varför olyckan hände vet jag inte men hoppas det gick bra för föraren i alla fall.

Det jag vill säga med detta inlägg är: Kör på din sida av vägen, framförallt i skymda kurvor, kör inte fortare än att du klarar av det så slipper vi läsa om frontalkrockar på riktigt. Trevlig hojsommar!

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
:tummenupp Håller med.
Visst, det är kul att köra fort och få till sköna svepande nerlägg men håll er på egen väghalva i skymda kurvor eller vid möte, finns inget kul i att bli en kylarprydnad.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
:tummenupp Håller med.
Visst, det är kul att köra fort och få till sköna svepande nerlägg men håll er på egen väghalva i skymda kurvor eller vid möte, finns inget kul i att bli en kylarprydnad.

Jag tycker att det är så fantastiskt att alla stockholmare ska trängas på en och samma väg.:D ut och kör bana med er. :tummenupp

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Inte bara MC som kör dåligt där, jag fick möte i halva mitt körfält av en lastbil med grus för 2 veckor sen på samma sträcka.Då var jag jävligt glad att jag inte satt i en bil, för nu fick jag plats.Tveksamt om jag hade kunnat undvika en frontalkrock om jag kört bil istället för mc.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag tycker att det är så fantastiskt att alla stockholmare ska trängas på en och samma väg.:D ut och kör bana med er. :tummenupp

Alla stockholmarna ska trängas på E4/E18 med släpekipage på väg mot Sviestad eller Gelleråsen istället? :corn Vissa vill kanske köra hoj mer än fyra timmar i veckan.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Är det högerkurvan nedanför backen efter skolan?
Där fick jag möte en gång på fel sida när jag kom från Rosenhill.
Ner för backen kommer det en bil, bakom bilen kommer det en hoj som inte kan hålla sitt spår utan går ut i mitt körfält. Lagom spännande att få möte med en bil på min vänstra sidan och en hoj på min högra... :gnissla

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Bulten är kul. Det är därför vi Stockholmare gillar att "trängas" på den. Och visst finns det risker! En risk som jag tycker man kan lyfta fram i ljuset lite mer är när kompisgänget tar en vända på Bulten där någon av förarna är mindre rutinerad.

Tempot ökar och den mindre rutinerade föraren blir avhängd. Denne gör allt för att komma ikapp och risken i förarens körsätt har ökat mångdubbelt. Han eller hon kör nu långt över sin förmåga i sin iver att hänga med.

Det jag funderar på ibland är varför det "blundas" för denna risk? Det talas inte så myckt om den. Det är kanske lite "skämmigt". Vilket ansvar har de rutinerade? Funkar parollen "alla tar ansvar för sin körning" i praktiken i den här beskrivna situationen?

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Jag måste passa på att fråga er som brukar köra på "slingerbulten": Står aldrig polisen där? Har dom lämnat denna väg som en frizon, för de måste väl veta vad som pågår där? Jag har läst många trådar om den här vägen men kan inte minnas någon som skriver att de åkt fast där.

Anledningen till att jag är lite extra nyfiken är för att jag jobbar i Södertälje under några veckor och tänkte prova lite vägar runtomkring.

//Kokke

"Rask"

Guest
Jag måste passa på att fråga er som brukar köra på "slingerbulten": Står aldrig polisen där? Har dom lämnat denna väg som en frizon, för de måste väl veta vad som pågår där? Jag har läst många trådar om den här vägen men kan inte minnas någon som skriver att de åkt fast där.

Anledningen till att jag är lite extra nyfiken är för att jag jobbar i Södertälje under några veckor och tänkte prova lite vägar runtomkring.

//Kokke

De vet att de blir avhängda...
Sen till ämnet: Vi är ju odödliga, varför inte köra därefter...

sandstream

Guest
Det jag funderar på ibland är varför det "blundas" för denna risk? Det talas inte så myckt om den. Det är kanske lite "skämmigt". Vilket ansvar har de rutinerade? Funkar parollen "alla tar ansvar för sin körning" i praktiken i den här beskrivna situationen?
Kör man inte i sitt eget tempo vid alla tillfällen bör man parkera hojen för gott, köpa en trålare eller skaffa nya kompisar att åka med.

Hur en frontalkrock ser ut kan ses i den här filmen: http://www.machovideo.com/article.php?article=4964

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada

//Kokke
Joo dom står där ibland,men men va ska dom göra?dom blir ju avhängda som ett möte:tungan :tungan

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Ja vem gillar inte att köra hoj på Bulten och nu dess utom när dom har lagt ny asfalt i höstas precis lagomt innan ses var över. Men jag håller fullständigt med om att vissa kör som en påse JÄVLA NÖTTER. En massa hjärnceller som inte kan tänka. Angående den aktuella sträckan så har jag också råkat ut för det och jag tackar mina kunskaper för att dom är vad dom är. Jag var ute och åkte på slingerbulten mot Rosenhill och polaren med mindre erfarenhet låg väl c:a 30-50m bakom mig. När jag kommer till en brant kurva som är skymd så går jag ut en bit (fort farande på sista biten av rakan innan kurvan börjar)
i motsatta körfältet om det inte är någon bil där självklart "Dööö".

När väl kurvan börjar ta så bryter jag ner den mot insidan av kurvan. På så vis så kan man hålla mycket hör hastiget i självaste kurvan utan att ta mark på mötes sidan där jag ändå inte vet om det finns något hinder. På så vis ligger jag ganska nära Väggren mitt i kurvan och vid utgången där nästa raka tar vid mitt i mitt fältet. Jag TACKAR som sagt min kunskap för det. För lite efter drygt cenrum på kurvan då jag ser först en bil Helt lungt tänker man väl, men bråkdelen av 100 delen av en sekund senare ser jag en R1a MITT i min del av vägbanan. Vi möttes med några centimeter till godo jag nästan i väggrenen och han mitt på vägen.
TÄNKTE så här och som även polare blev rädd för, tänk om just polaren legat före mig i den kurvan eller att jag själv hade kört lite mer lagligt, polaren höll trots allt sitt avstånd till mig på att fronta denna JÄVLA IDIOTEN. Eller om jag hade suttit i min bil, en buss/Lasbil. Det är ganska lätt att räkna ut om om hade funnits och vad som hade hänt. Men nu fanns inte OM och vi tackar alla för det. IDIOT:kulspruta :huvet

NU HAR JAG SÅLT MIN PÄRLA DOC INTE FÖR DESSA TANKAR, MER AV ORSAKEN DEN JÄVLA HÖGA PREMIERN PÅ FÖRSÄKRINGEN. Men när personer som sådana idioter så fattar jag varför premiern är så hög. Kolla bara helgens skörd 3 döda i Mc olyckor runt om i Stockholm. RIP och hoppas det inte blir fler. Kör med insidan nu grabbar och tjejer.

...kan det bli om man inte håller sig på sin sida.
När man åker mot Rosenhill från slingerbulten så kommer man till en högersväng efter några hundra meter.
För c:a 6-7 veckor sen så mötte jag två hojar på väg mot Rosenhill, strax därefter kommer jag till denna kurva från Rosehill och då ligger en bil i diket. 2 bilar har stannat, jag stannar och frågar om jag kan hjälpa till med nått. Det är en kille och tjej i 30-årsåldern och en liten knatte på några år som gått ur och killen berättar att en R-hoj kört rakt mot han i hans körfält och för att undvika en frontalkrock så körde han ut i diket, tjejen är rätt skakis och håller om sin son "antagligen hennes son" Killen är hur lugn som helst och tacksam över att ingen skadats men får ringa bärgningsbilen då bilen inte kan köras upp från diket.

För 2 veckor så möter jag en hoj i mitt körfält i samma kurva men då är jag c:a 30-40 meter innan kurvan och han/hon hinner lägga sig i sitt körfält innan jag är i kurvan, men om jag startat min åktur några sekunder senare den dagen så hade jag mött han/hon i mitt körfält och våra liv hade kanske sett annorlunda ut idag.

Igår tog jag en kvällstur och i samma kurva ligger en motorcykel rätt illa tilltygad och ambulans har hämtat föraren och Polisen väntar på bärgningsbilen, det stod även om denna olycka på nyheterna. Varför olyckan hände vet jag inte men hoppas det gick bra för föraren i alla fall.

Det jag vill säga med detta inlägg är: Kör på din sida av vägen, framförallt i skymda kurvor, kör inte fortare än att du klarar av det så slipper vi läsa om frontalkrockar på riktigt. Trevlig hojsommar!

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...