Frusen motor gsx750rw -94

gsx1168e-83

Tomas
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Norrköping
Hoj
1983, Suzuki GSX1100E
Min motor är frusen (vatten i oljan). Vet dessutom att den stått kallt (värmen pajjat i förrådet) och ingen glykol i då det är en gammal racehoj. Plockade av ventilkåpan och hittade några grejjer som ser ut som 4 lossnade frostpluggar. Sitter mellan stiften typ. Hittar inget om frostpluggar i suzukis servicemanual, men vad skulle det annars vara? Små plåtlock med kanter på i 50-öringsstorlek som dessutom är lite rostiga på undersidan. Någon som har några pointers vid byte av dessa (förutsatt att det ÄR frostpluggar)? Är det bara att göra rent och knacka i nya, och sedan hoppas på att inget annat frusit sönder?
 

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
Det är säkert frostpluggar som du har hittat....
Leta upp var dom satt och rengör sen knackar du bara dit den nya!

Så gör vi på Bilar i alla fall :)
 

RIOTS

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
överallt
Hoj
retta äntligen
gsx1168e-83 skrev:
Min motor är frusen (vatten i oljan). Vet dessutom att den stått kallt (värmen pajjat i förrådet) och ingen glykol i då det är en gammal racehoj. Plockade av ventilkåpan och hittade några grejjer som ser ut som 4 lossnade frostpluggar. Sitter mellan stiften typ. Hittar inget om frostpluggar i suzukis servicemanual, men vad skulle det annars vara? Små plåtlock med kanter på i 50-öringsstorlek som dessutom är lite rostiga på undersidan. Någon som har några pointers vid byte av dessa (förutsatt att det ÄR frostpluggar)? Är det bara att göra rent och knacka i nya, och sedan hoppas på att inget annat frusit sönder?
har du vatten i oljan är det nog kört tyvärr... prova och töm den på olja och vatten slå te baks nya fryspluggar prova och fyll i ny olja och glykolvatten har du en sagolik tur så har du klarat motorn :tummenupp
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
gsx1168e-83 skrev:
Min motor är frusen (vatten i oljan). Vet dessutom att den stått kallt (värmen pajjat i förrådet) och ingen glykol i då det är en gammal racehoj. Plockade av ventilkåpan och hittade några grejjer som ser ut som 4 lossnade frostpluggar. Sitter mellan stiften typ. Hittar inget om frostpluggar i suzukis servicemanual, men vad skulle det annars vara? Små plåtlock med kanter på i 50-öringsstorlek som dessutom är lite rostiga på undersidan. Någon som har några pointers vid byte av dessa (förutsatt att det ÄR frostpluggar)? Är det bara att göra rent och knacka i nya, och sedan hoppas på att inget annat frusit sönder?

Du skulle anmälas för misshandel av oskyldigt motorfordon, man behandlar inte sina kompisar på det viset :D
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
är det ingen glykol i vattnet är det ingen fara med vatten i oljan, bara att slå i nya pluggar och byta olja/vatten och köra. Såvida det inte sprucket i godset också.

fick själv en spricka i toppen en gång och vatten/glykol kom i oljan.
Bytte toppen, tvättade motorn med fotogen invändigt genom oljetråget (utan attt pilla isär mera) bytte olja två gånger på raken och körde på som vanligt.
Har funkar i 4000mil nu.
 

gsx1168e-83

Tomas
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Norrköping
Hoj
1983, Suzuki GSX1100E
Pebl skrev:
är det ingen glykol i vattnet är det ingen fara med vatten i oljan, bara att slå i nya pluggar och byta olja/vatten och köra. Såvida det inte sprucket i godset också.

fick själv en spricka i toppen en gång och vatten/glykol kom i oljan.
Bytte toppen, tvättade motorn med fotogen invändigt genom oljetråget (utan attt pilla isär mera) bytte olja två gånger på raken och körde på som vanligt.
Har funkar i 4000mil nu.

Ok. Men det brukar ju vara någon form av rostskyddstillsats istället för glykol. Kan den kräva tvätt av motor kanske? Det borde väl vara någon typ av lättflytande smörjtillsats? Jag tänkte starta den på ny olja och köra den varm försiktigt (förutsatt att den går), och sedan byta olja direkt igen och upprepa.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag köpte en exakt likadan hoj för 3 år sen som hade stått o frusit sönder en vinter. Cylinderns yttervägg hade spruckit och de frostpluggar du nämt hade ploppat ur. Jag svetsade cylindern och satte dit pluggarna igen. Startade, lät gå på tomgång 5 min, bytte olja, startade... återupprepade 5 ggr.
Frostpluggarna inte går att köpa längre, det gick inte när jag försökte att beställa iaf

/ HanneZ på lånat konto
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top