"Fuel Injector Cleaner-produkter" bluff och båg?

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Hej!
Jag undrar om hur många av er använder injection-cleaning-produkter; och om ni kan rekommendera, eller varna för några produkter. Eller om ni tycker; och varför ni tycker att det är helt onödigt att använda sådana produkter på Hojar.

Vad jag har läst genom att googla lite, är att alla produkter är ämnade för bilar. Men jag tänker att det måste vara minst lika bra för en bensin-mc som en bensin-bil. Om dessa medel ger någon effekt överhuvudtaget? :confused:

Tja lite rengörande effekt har det nog men det går säkert lika bra med en skvätt fotogen i tanken faktiskt. Min uppfattning är att det går lika bra iaf.

Jag hällde en flaska sån i tanken på bilen sist, blev stor skillnad faktiskt. Iofs en 855 -93:a som antagligen satt igen rätt ordentligt... ;)

Körde en halv flaska i tanken på racehojen förra året också, det blev bra. Märkte ingen fysisk skillnad mer än att varningslampan för insprutet slocknade... :)

Visst funkar det, men det är nåjävulskt överprissatt för vad det är...

Köp Redline S1, den är inte den billigaste (ca 140:- på mekonomen) men märkbart (mycket) bättre än STP:s röda och svarta!!!!

Ett högst ovetenskapligt test av Red Line Sl-1 på min BMW 520 -95 visar på klar förbättring. Jag har använt en g-krafts-logg-app till min Nokia N900 och tagit ut ett glidande medeltal för g-kraften under acceleration från 50 km/h på treans växel upp till ca 6000 rpm. Röd kurva är före och grön är efter att ha kört igenom 60 liter soppa med en flaska Sl-1. Kurvan visar på både bättre och jämnare acceleration. Men som sagt, högst ovetenskaplingt. Dock intressant tycker jag! :)

Bifogat

• BMW 520 1995 Red Line Sl-1 test.JPG
    BMW 520 1995 Red Line Sl-1 test.JPG
    52.8 KB · Visningar: 661
Titta lite på faktabladen på STPs hemsida. Fotogen i en lite mindre förpackning.:näsblod
http://www.my-sds.co.uk/search.asp?...cumentLanguageID=44&AccountID=Y&RSell=&Page=1

Gillade när man tittade på den Amerikanska specen så står det "Jet A Turbine Fuel"

Gammalt inlägg förvisso, men det här är en vanlig missuppfattning. De aktiva beståndsdelarna är lösta i fotogen. Det är samma med tex kapellimpregering, träolja osv. De aktiva beståndsdelarna vill man inte alltid skriva ut av konkurrensskäl, om de inte är tvunget pga miljö/hälsoskäl.

Så det här med att ta fotogeninnehållet från produkt/säkerhetsbladet och sedan dra slutsatsen att det går lika bra att rengöra spridare, impregnera kapell och olja in utemöbler etc, med fotogen, är en lika vanlig som felaktig förenkling som ofta dyker upp på internet.

Det är samma som när folk sitter och läser att det förekommer mineralolja i en helsyntetolja och sedan triumferande drar slutsatsen att den egentligen är en delsyntet. Men det är ju bara att de inte fattat att additivpaketet som köps från additivtillverkarna är lösta i mineralolja.

Last edited:
Visst är det en blandning av väldigt billiga ingredienser lösta i foten, till ett rejält overpris, men det fungerar.

En laptop kostar i komponenter inte många hundra heller, det är blandningen/hopmonteringen som kostar....

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick