Fukking A-kassa! Inkomstförsäkringens glädje o plågor...

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
A-kassa är bara nån sorts minimi"försäkring"

Någon som har koll på detta med inkomstfrågpor eller praktiskt erfarenhet.

När man slår i taket på a-kassan så ger det en hutlös summa på cirkus 10500 efter skatt, per månad:skrämd
Att säkra upp lön börjar kännas relevant ifall "worst case" skulle inträffa

Via google så hamnar jag alltid på "Accept" som enda lösning :confused:

Så, vad rekommenderas. förslag?

Någon kanske med erfarenhet att det är en värdelös försäkring av skurkaktiga försäkringsbolag? :gnissla

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Pja, med SKTF's inkomstförsäkring(ej att förväxla med deras vanliga a-kassa)
är lönetaket vid 60 000 istället för 18 700.
https://www.sktf.se/Templates/Page____3010.aspx

Gör om, läs på, gör rätt.
(kan inte se länken).

kostar nga kr (se hemsidan eller pm:à) xtra på fackavgiften som e låg jämfört med andra, betalar totalt 243 mån. I detta ingår även bl.a. ett söka jobb stöd på 3000 kr som betalas ut vid första utbetalningen. Har inte behövt använda men tagit reda på en del då jag tidigare tänkte gå över till unionen då jag nu "tillhör" den, glad att jag inte gjorde det. :)

SKTF försäkring har 200 dagar i inkomstförsäkring mot tex unionen som bara har 150.

har man frågor kan man ringa sktfdirekt, de brukar svara snabbt o bra :)
har letat privat inkomstförsäkring men ej funnit ngn som matchar :va

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om SKTF är en fackförening och erbjuder en A-kassa till sina medlemmar, varför då erbjuda en extra inkomstförsäkring om skillnaden är 7:- i månaden?

Varför då inte ge alla den på köpet och höja avgiften en femma?

Merovingian

Guest
Om SKTF är en fackförening och erbjuder en A-kassa till sina medlemmar, varför då erbjuda en extra inkomstförsäkring om skillnaden är 7:- i månaden?

Jag har frågat representanter om detta och de hävdar prompt att facket och a-kassan är två helt skilda saker som inte sitter ihop på något sätt. Detta säger de med handflatorna höjda till vädret.

Bra att den här tråden skapades, nu blev jag påmind igen om inkomstförsäkringen. Jag har ännu inte sett till den väntade årsfakturan. Ringde och frågade vart den hade tagit vägen, men de försäkrade mig att jag skulle vara lugn och att den kommer snart. Det var två månader sedan.
I morgon ska jag ringa first thing i den arla morgonstunden. Det här känns inte bra med tanke på att man är projektanställd. Kul med 10k i månaden om det skulle gå åt pipan, särskilt om det är någon annans fel.
Det är verkligen ett tips, att hålla koll på räkningarna vad gäller a-kassan. Min kollega åkte automatiskt ur tack vare att hans kärring hemma slängde posten hon inte kände för att öppna. A-kassan skickade varken en påminnelse eller bekräftelse för avslutandet.

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM

Många medlemmar tjänar helt enkelt för dåligt. Deras stora grupp är läkarsekreterare.Sju kronor kostar det, sänktes för nga år sedan, upp till cirka 22000. Sedan kan man betala runt 25kr extra om man vill ha tilläggsförsäkring över 22000. Den totala summan är ändå jämfört med andra låg. hoppas du hängde me ;) (gäsp dags o nanna egentligen).

För fem år sedan kom jag inte ens upp i taket på 18500, nu genom att jobba privat o att det idag är stor brist så man kan välja o vraka bland uppdragsgivare fått upp lönen rejält.

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Det är verkligen ett tips, att hålla koll på räkningarna vad gäller a-kassan. Min kollega åkte automatiskt ur tack vare att hans kärring hemma slängde posten hon inte kände för att öppna. A-kassan skickade varken en påminnelse eller bekräftelse för avslutandet.

Jag hade slängt ut kärringen :mad annans post rör man inte även om man bor ihop

Autogiro min vän autogiro...

Merovingian

Guest
Jag hade slängt ut kärringen :mad annans post rör man inte även om man bor ihop

Jag fick första årets avgift på köpet när jag gick med i facket för ett år sedan. Nu är det dags att börja betala. Och det gör jag gärna, bara de skickar den där fakturan.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Autogiro nej tack!

Vi foliehattar nyttjar inte detta djävulens påfund.
För har man haft strul med företag som ligger o drar pengar på autogiro efter avslutade bindningstider etc, med efterföljande strul med att få tillbaks dina egna pengar. Så vill man inte tillbaks.

Dessutom är det en bra aha upplevelse att hålla i en räkning o se att tex elen kostade 4000 spänn en given månad så man får tummmen ur o förhandlar om lite, istället för att sitta helt passiv o låta de ta dina pengar hur som helst.

Nicotin

Guest
inkomst försäkring är idag mer el mindre ett måste för dom som tjänar över inkomst taket.

Finns idag möjlighet att försäkra upp sig till verkliga 80% av lönen och även försäkra sig till en längre period.
Nu har jag inte alla siffror i huvudet men jag har för mig att vissa försäkringar möjliggör att du kan försäkra upp dig till 250 dagar till 80% av lönen.

Så även om vanliga a-kassan sänks efter 100 dagar till 70% så höjs försärkingsnivån med 10%.
Så du alltid ska få 80% under din period.

Jag e själv försäkrad så mycket jag bara kan, var inge kul att droppa från en lön på 38k och få ut 10500...

men visst det kostar en slant men jag som jobbar inom ett känsligt område betalar gärna lite extra för att slippa stå där med 10500 el vad nu grund beloppet är utan inkomst försäkring.

finns ju både försäkrings bolag och a-kassor som erbjuder olika varianter på inkomstförsäkring.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Autogiro nej tack!

Vi foliehattar nyttjar inte detta djävulens påfund.
För har man haft strul med företag som ligger o drar pengar på autogiro efter avslutade bindningstider etc, med efterföljande strul med att få tillbaks dina egna pengar. Så vill man inte tillbaks.

Dessutom är det en bra aha upplevelse att hålla i en räkning o se att tex elen kostade 4000 spänn en given månad så man får tummmen ur o förhandlar om lite, istället för att sitta helt passiv o låta de ta dina pengar hur som helst.

Bara för att jag har autogiro betyder det inte att jag inte kan "se" räkningen eller ha koll på den. :va. Kan välja att se specifikation via internetbanken, jag kan ju blunda för den lika väl som man blundar för en pappersräkning :rolleyes: Många skickar ut betalningspecifikationer om man vill. Jag sprider hellre ut mina räkningar än att betala stora klumpsummor t ex försäkringar.

Jag kollar ständigt efter bättre alternativ och detta påverkas inte av att jag har autogiro eller inte då jag vet precis vilka utgifter jag har.

Elen är dock den enda rörliga avgift som jag har autogiro på just nu men har ett bra pris så den är oftast lägre än vad jag budgeterar. :)Fasta summor som djurförsäkring, tidigare CNC-lån, hyra etc är väldigt smidigt att ha på autogiro. Oavsett om jag får det i pappersform så ska det ju betalas och fackavgift etc är ju ofta en fast kostnad. Även om man har autogiro så brukar man alltid få information i pappersform eller via internetbanken vid höjningar...eller sänkningar.:banana

Edit alla vet väl vilken ångest man får av att sprätta räkningar..förlåt kuvert... ;)*lyxfällan*

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Jag har bara haft två företags räkningar på autogiro. Båda gångerna har företagen fortsatt att dra pengar efter avslutade avtal. Min erfarenhet är alltså att det blir fel i 100% av fallen då man använder sig av autogiro. :gnissla :näsblod

Nu vet jag inte hur alla banker har det men jag kan ta bort medgivande om autogiro från internetbanken och då kan företaget i fråga inte dra från mitt konto.

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Nu vet jag inte hur alla banker har det men jag kan ta bort medgivande om autogiro från internetbanken och då kan företaget i fråga inte dra från mitt konto.

Kan jag också göra. Men orka. :tungan
Det är faktiskt företaget som ska ta bort det.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Jag e själv försäkrad så mycket jag bara kan, var inge kul att droppa från en lön på 38k och få ut 10500...

.

Får man teckna sig för fler inkomstförsäkringar:va

Förslag på bra privata alternativ?

Kan jag också göra. Men orka. :tungan
Det är faktiskt företaget som ska ta bort det.

Det är lite ungefär som att säga "jag är inte med i facket för att de skicka ingen räkning"..ibland måste man faktiskt ta tag i saker och ting på egen hand istället för att räkna med att andra gör det åt en....det brukar också bli bäst då :pannkyss...

Last edited:

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Får man teckna sig för fler inkomstförsäkringar:va

Förslag på bra privata alternativ?

Det är lite ungefär som att säga "jag är inte med i facket för att de skicka ingen räkning"..ibland måste man faktiskt ta tag i saker och ting på egen hand istället för att räkna med att andra gör det åt en....det brukar också bli bäst då :pannkyss...

Självklart har du rätt och jag vart väl inte helt seriös med mitt inlägg. :)

Det finns privata alternativ till inkomstförsäkring. Har glömt namnen nu.. Googla på det så borde det ploppa upp några förslag. Jag läste en artikel i DI där dom påpekade vikten av att läsa det finstilta i sådana försäkringars villkor. Kan exempelvis vara krav på hur länge man ska ha varit medlem för att försäkringen ska träda i kraft och liknande. Lycka till och hoppas att du inte behöver utnyttja försäkringen eller Akassan. Jag håller på med Alfakassan nu och smidigt att få pengar är det absolut inte. :rolleyes: :näsblod

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Självklart har du rätt och jag vart väl inte helt seriös med mitt inlägg. :)

Det finns privata alternativ till inkomstförsäkring. Har glömt namnen nu.. Googla på det så borde det ploppa upp några förslag. Jag läste en artikel i DI där dom påpekade vikten av att läsa det finstilta i sådana försäkringars villkor. Kan exempelvis vara krav på hur länge man ska ha varit medlem för att försäkringen ska träda i kraft och liknande. Lycka till och hoppas att du inte behöver utnyttja försäkringen eller Akassan. Jag håller på med Alfakassan nu och smidigt att få pengar är det absolut inte. :rolleyes: :näsblod

Det fanns en liten risk att jag skulle hamna "mellan jobb" i april-maj men det har löst sig och just nu förhandlar arbetsgivarna nästan över varanda vilket är till min fördel.:banana...stannar man kvar på ett och samma ställe finns ingen chans till bra löneutveckling i mitt yrke tyvärr...har kollegor vid hemorten som jobbat i 20 år och som knappt ligger över 19000.

Jag har googlat tidigare om privata inkomstförsäkringar men jag skulle vilja ha lite plus o minus och vad som skiljer dem åt från någon som har en. :)

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Bara för att jag har autogiro betyder det inte att jag inte kan "se" räkningen eller ha koll på den. :va. Kan välja att se specifikation via internetbanken, jag kan ju blunda för den lika väl som man blundar för en pappersräkning :rolleyes: Många skickar ut betalningspecifikationer om man vill. Jag sprider hellre ut mina räkningar än att betala stora klumpsummor t ex försäkringar.

Jag kollar ständigt efter bättre alternativ och detta påverkas inte av att jag har autogiro eller inte då jag vet precis vilka utgifter jag har.

Elen är dock den enda rörliga avgift som jag har autogiro på just nu men har ett bra pris så den är oftast lägre än vad jag budgeterar. :)Fasta summor som djurförsäkring, tidigare CNC-lån, hyra etc är väldigt smidigt att ha på autogiro. Oavsett om jag får det i pappersform så ska det ju betalas och fackavgift etc är ju ofta en fast kostnad. Även om man har autogiro så brukar man alltid få information i pappersform eller via internetbanken vid höjningar...eller sänkningar.:banana

Edit alla vet väl vilken ångest man får av att sprätta räkningar..förlåt kuvert... ;)*lyxfällan*

Jo, men med autogiro måste man ju göra ett aktivt val om man ska se sin räkning. jag tvingas se min räkning varken jag vill eller inte vilket är nyttigt för mig. Eftersom jag inte gör någoting alls som inte skänker mig något nöje om jag inte absolut måste.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Unionen har ju automatisk inkomstförsäkring (80% av årsinkomsten) om man är med både i facket/a-kassan samt har mer än 19800:- i månadslön.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy