Hej.
Har haft en trevlig diskussion med några studiekamrater. Visserligen gällde diskussionen flygplan men en kolvmotor är en kolvmotor.
Det vi diskuterat är alltså hur graden av fuktighet i insugsluften påverkar motorn.
Det vi tror vi är överens om är att förutsatt att temperaturen är konstant så har fuktig luft en lägre koncentration av syre än mindre fuktig luft, stämmer det?
Med bara det som utgångspunkt bör alltså en motor prestera sämre i fuktig luft.
Sen finns det en teori om att en liten del vatten i bränsleblandningen som går in i cylindern kommer öka prestationen genom att vatten som övergår i gasform expanderar till en mycket större volym än bränsle varför man får ett större tryck som pressar ner kolven. Motorn skulle då alltså prestera bättre.
Teorin som motverkar det här refererar till energiprincipen och att vatten som övergår i gasform inte avger någon energi utan absorberar energi. Det extra vattnet har alltså inte det lagrade energiinnehåll som bränsle har och tillför därför ingen extra energi till bränsleblandningen. Därför kommer en del av den energi som utan vatten gått till att pressa kolven neråt, gå till att förånga vattnet. Bränslets explosion kommer alltså generera en mindre kraft på kolven än utan vatten, vattenångans expansion skulle addera en kraft och den totala kraften som trycker kolven neråt borde bli densamma som om bara bensin antänts eftersom ingen extra energi adderats.
Så vad säger expertisen, hur påverkar fuktig luft en motor?
Har vi någon vänlig ingenjör på forumet som har lust att bena lite i detta och förklara hur det hänger ihop så vore vi grymt tacksamma.
Skall tillägga att vi varken skall bli fysiker eller ingenjörer utan flygledare.
Mvh
Har haft en trevlig diskussion med några studiekamrater. Visserligen gällde diskussionen flygplan men en kolvmotor är en kolvmotor.
Det vi diskuterat är alltså hur graden av fuktighet i insugsluften påverkar motorn.
Det vi tror vi är överens om är att förutsatt att temperaturen är konstant så har fuktig luft en lägre koncentration av syre än mindre fuktig luft, stämmer det?
Med bara det som utgångspunkt bör alltså en motor prestera sämre i fuktig luft.
Sen finns det en teori om att en liten del vatten i bränsleblandningen som går in i cylindern kommer öka prestationen genom att vatten som övergår i gasform expanderar till en mycket större volym än bränsle varför man får ett större tryck som pressar ner kolven. Motorn skulle då alltså prestera bättre.
Teorin som motverkar det här refererar till energiprincipen och att vatten som övergår i gasform inte avger någon energi utan absorberar energi. Det extra vattnet har alltså inte det lagrade energiinnehåll som bränsle har och tillför därför ingen extra energi till bränsleblandningen. Därför kommer en del av den energi som utan vatten gått till att pressa kolven neråt, gå till att förånga vattnet. Bränslets explosion kommer alltså generera en mindre kraft på kolven än utan vatten, vattenångans expansion skulle addera en kraft och den totala kraften som trycker kolven neråt borde bli densamma som om bara bensin antänts eftersom ingen extra energi adderats.
Så vad säger expertisen, hur påverkar fuktig luft en motor?
Har vi någon vänlig ingenjör på forumet som har lust att bena lite i detta och förklara hur det hänger ihop så vore vi grymt tacksamma.
Skall tillägga att vi varken skall bli fysiker eller ingenjörer utan flygledare.
Mvh