Fullständigt lysande

Zackeman

Baron
Gick med
19 May 2003
Ort
Kölefors Södra
Hoj
RD350LC -83
Vid närmare studerande av vägverkets klassindelning av motorcyklar så
kom en smått komisk/irriterande uppenbarelse;

Dett är reglerna som gäller vid uppkörning:
" En motorcykel som används vid körprovet för behörighet A måste kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Motorcykeln får inte ha automatisk frikoppling eller automatisk växling.

Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:

Behörighet A (obegränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
- Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
- Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
- Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Behörighet A1:
- Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
- Motorns effekt får inte överstiga 11kW.

Du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet provet gäller."

Så... då kommer det roliga. Som förstahoj har jag valt en RD350. Alltså en hoj på 350 cm³ och en lagom effekt på 59hk. Men... var passar den in? Ehh mellanklass kanske? Nej, den är för stark. Men om man stryper den då? Nja, då är motorn för liten. Jaha... Tung då? Nej då, inga 700 cm³ här inte. Men... lätt kan den väl åndå inte vara. Nej, varken 11kw eller 120 cm³.... Jaha... :huvet

Den får tydligen inte finnas, eller? Kan ju bara dra slutsatsen att den/de som skrivit reglerna inte har ett jota om vad de talar om. Men det visste vi kanske redan. Som tur är är väl reglerna på väg att ändras... vi får väl hoppa att de åtminstonde blir realistiska...
 
Last edited:

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Det där är ju bara krav vid uppkörning. Finns många hojjar man inte kan köra upp på.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Du får strypa ner en RD350 till 25kW och köra med som mellanklasshoj, men du får inte köra upp på den som mellanklasshoj för att den har för lite kubik.

Den kommer gå som skit med strypningar så du kommer nog plocka ur dom rätt fort, jag har själv strypt en RD350.
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Varför kan dom inte göra det enkelt, logiskt och vettigt? Sätt t.ex. en gräns som säger att om hojen ger mer än 50hk så räknas den som tung, ev. att man har nåt vikt/effektförhållande också. Detta skulle då givetvis gälla även vid uppkörning. Konsekvens är viktigt, hojen är tung oavsett om det är uppkörning eller körning med körkort i vanlig trafik.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Zackeman
Tack för upplysningen! Minst 375 kubik för uppkörning för mellanklass hade jag ingen aning om. Man lär hela tiden.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Du får borra upp den lite...öh, och sen strypa ner den.

Verkar vettigt. :va
 

Solid snake

Guest
Stryp den till 11 kw, den understiger ju inte 120 cc. :tungan

Tror inte den kommer gå så värst bra då, annars kan du ju göra det som Gustav1 sa.
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
sitter i samma sits som du med min gpz 500, 500cc och 60hk, effekten :D finns där men inte cubiken :( . Men när jag skall försäkra den då är det fan en tung hoj igen helt plötsligt. :huvet
min lösning på problemet blir att låna(hyra) en körskolehoj å köra upp på.
 

Zackeman

Baron
Gick med
19 May 2003
Ort
Kölefors Södra
Hoj
RD350LC -83
bikerwoman skrev:
Ett hett tips är att kolla upp alla dessa snåriga regler INNAN hojköpet! :7peta

Jo, jag visste om detta redan innan jag köpte hojen. Jag visste vad jag ville ha. Ville bara demonstrera dumheten i denna samling magnifikt korkade reglar skapade av verklighetsfrämmande kontorsnissar i krokig slips...


Alikzus skrev:
Zackeman, bra val av cykel i alla fall :tummenupp

Tackar. Självklart räcker det inte om en motor bara tänder varannan gång...


Gustav1 skrev:
Du får borra upp den lite...öh, och sen strypa ner den.

Verkar vettigt. :va

:D ... skall fråga Körskoleläraren vad han tycker om den idén ;)
 

Sumpan

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Skoghall
Hoj
SV 1000s
Varför ska det vara sån diskremenering av hoj åkare??? Känns onödigt att det ska finnas tre olika körkort för att köra hoj. Lätt mc kort kan jag förstå men mellan kortet??? Varför??
Tar du bil kortet så får du sätta dig i en värsting ferrari med x antal hästar i direkt efter uppkörningen. Men efter en mc upkörning så får man bara köra vissa hojar. Ska man inför olika bil kort oxå då? Ett för bilar under 100 hk, ett för bilar med 100-200 hk, och ett för bilar med mer än 200 hk. Känns som om myndigheterna göra allt för att mc åkarna ska bli ett utdöende släkte.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Sumpan skrev:
Varför ska det vara sån diskremenering av hoj åkare??? Känns onödigt att det ska finnas tre olika körkort för att köra hoj. Lätt mc kort kan jag förstå men mellan kortet??? Varför??
Tar du bil kortet så får du sätta dig i en värsting ferrari med x antal hästar i direkt efter uppkörningen. Men efter en mc upkörning så får man bara köra vissa hojar. Ska man inför olika bil kort oxå då? Ett för bilar under 100 hk, ett för bilar med 100-200 hk, och ett för bilar med mer än 200 hk. Känns som om myndigheterna göra allt för att mc åkarna ska bli ett utdöende släkte.

Jag tycker det borde vara flera klasser på A-behörigheten, iaf en till behörighet för klass 7.
 

Sumpan

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Skoghall
Hoj
SV 1000s
Tysken skrev:
Jag tycker det borde vara flera klasser på A-behörigheten, iaf en till behörighet för klass 7.

Kanske det, om man läser olyck statestiken. Ska det vara samma för bilar? DEt är det som jag tycker är fel
 

Zackeman

Baron
Gick med
19 May 2003
Ort
Kölefors Södra
Hoj
RD350LC -83
Sumpan skrev:
Kanske det, om man läser olyck statestiken. Ska det vara samma för bilar? DEt är det som jag tycker är fel

Skulle man inför något sånt för bilar så skulle det bli ett ramaskri. Hela sverige skulle göra uppror. Det är väl det som är felet, att reaktionerna inte blir tillräckligt kraftiga när de hittar på sån't här meningslöst krångel för mc...
 
Last edited:

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Zackeman skrev:
Skulle man inför något sånt för bilar så skulle det bli ett ramaskri. Hela sverige skulle göra uppror. Det är väl det som är felet, att reaktionerna inte blir tillräckligt kraftiga när de hittar på sån't här meningslöst krångel...

Det är väldigt få 18åringar som ens är i närheten av att kunna köpa en ferrari eller motsvarande bil. Att köpa en värstinghoj är däremot överkomligt för de allra flesta, framförallt om de sen skenförsäkrar den på morsans syrras katt som bor i de djupa skogarna i fjälljokk.
Men jag håller med, ett mellanbilkort vore nog inte heller en dum ide.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top