Zackeman
Baron
Vid närmare studerande av vägverkets klassindelning av motorcyklar så
kom en smått komisk/irriterande uppenbarelse;
Dett är reglerna som gäller vid uppkörning:
" En motorcykel som används vid körprovet för behörighet A måste kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Motorcykeln får inte ha automatisk frikoppling eller automatisk växling.
Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:
Behörighet A (obegränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
- Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
Behörighet A, (begränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
- Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
- Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
Behörighet A1:
- Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
- Motorns effekt får inte överstiga 11kW.
Du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet provet gäller."
Så... då kommer det roliga. Som förstahoj har jag valt en RD350. Alltså en hoj på 350 cm³ och en lagom effekt på 59hk. Men... var passar den in? Ehh mellanklass kanske? Nej, den är för stark. Men om man stryper den då? Nja, då är motorn för liten. Jaha... Tung då? Nej då, inga 700 cm³ här inte. Men... lätt kan den väl åndå inte vara. Nej, varken 11kw eller 120 cm³.... Jaha...
Den får tydligen inte finnas, eller? Kan ju bara dra slutsatsen att den/de som skrivit reglerna inte har ett jota om vad de talar om. Men det visste vi kanske redan. Som tur är är väl reglerna på väg att ändras... vi får väl hoppa att de åtminstonde blir realistiska...
kom en smått komisk/irriterande uppenbarelse;
Dett är reglerna som gäller vid uppkörning:
" En motorcykel som används vid körprovet för behörighet A måste kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Motorcykeln får inte ha automatisk frikoppling eller automatisk växling.
Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:
Behörighet A (obegränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
- Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
Behörighet A, (begränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
- Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
- Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
Behörighet A1:
- Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
- Motorns effekt får inte överstiga 11kW.
Du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet provet gäller."
Så... då kommer det roliga. Som förstahoj har jag valt en RD350. Alltså en hoj på 350 cm³ och en lagom effekt på 59hk. Men... var passar den in? Ehh mellanklass kanske? Nej, den är för stark. Men om man stryper den då? Nja, då är motorn för liten. Jaha... Tung då? Nej då, inga 700 cm³ här inte. Men... lätt kan den väl åndå inte vara. Nej, varken 11kw eller 120 cm³.... Jaha...
Den får tydligen inte finnas, eller? Kan ju bara dra slutsatsen att den/de som skrivit reglerna inte har ett jota om vad de talar om. Men det visste vi kanske redan. Som tur är är väl reglerna på väg att ändras... vi får väl hoppa att de åtminstonde blir realistiska...
Last edited: