Funderar allvarligt på en GPX600R 88-90?

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Hej gott folks!

Ja, som rubriken säger, en Kawa GPX600R vore inte fy fiskmås att få glida runt på i sommar. Övriga kommentarer om den hojen mottages varmt, men i första hand vill jag veta om det är värt att fundera vidare. För att få reda på en försäkring måste man ju ha ett reggnummer att forska vidare på, det har jag inte för jag funderar fortfarande.

Men så här ligger det till, jag är grabb på 22 år, fyller 23 om en månad. Student i Trollhättan, enligt säljaren på Bike här så räknades hela Trollhättan som Zon 4, men jag är skeptiskt osäker.

Ni som vet och äger en sådan hoj kan gärna få berätta mer!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Jag har haft en sådan GPX en gång i tiden. Hade den i tre säsonger som min andra tunga hoj, och jag var skapligt nöjd. 85 friska pållar i motorn som orkar ganska bra faktiskt. Det enda jag kan minnas att jag inte var riktigt nöjd med var stötdämpningen som var för hoppig om underlaget var dåligt. I övrigt finns det inget direkt att klaga på om hojen är i bra skick. Hade aldrig några nämnvärda problem med den under tiden som jag ägde den mer än att generatorn gav upp en gång. Hojen ligger i förs. klass 5 eller 6 om jag inte minns fel.

Att tänka på är att om du är lång, så kommer knävinkeln att bli jobbig vid längre åkturer.

Du kan få Reg nr på min gamla GPX som var av årsmodell -90. PM:a om det är aktuellt.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Jag köpte en gpx 600r 88:a i december till min trej, har bara kört den några hundra meter så jag vet inte hur den är att köra, men mitt omdömme är att det verkar bara en bra cykel för pengarna.

Du kan få mitt regnr, det är nwg 787 (tror inte det är någon större risk att lägga ut det här, den lär ju inte vara direkt stöldbegärlig).

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Ägt en GPZ och det är ju nästan samma fast jag tycker den var lite snyggare ;) Hade också problem med generator/startmotor som dog. Kolbyte så det var inte så farligt. Kul hoj men se till att hålla täta intervaller på ventilinställningen. Kawwar från den tiden hade mjuka ventilsäten och därför krävdes justering titt som tätt. Inga problem då man kan göra det själv. Ventiljusteringen sker med skruv och inte shims.
Kul hoj som går bra som fan och toppar 180-200ca.

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Tack för åsikterna!

Har skickat iväg lite olika offertförfrågningar på en 88 och en 90a jag har reggnummer till, tack till er som har bidragit!

Så som jag ser det:

+
Verkar vara en vettig "instegshoj", billig i inköp

-
"hoppiga" stötdämpare
kan bli tråkig att sitta länge på om man är lång(jag är 185cm)
Lite ventiljusterande då och då.

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag har fått svar från Trygghansa nu: (det är Norrlandsgulds båge jag frågade på, så du kan ta bort ditt regnummer nu)

Priset för din försäkring skulle bli 5768 kr per år.
I priset är rabatt för medlemskap i SMC avräknad. Är du ännu inte medlem
bjuder vi på ett års medlemskap.
Prisförslaget gäller i 30 dagar.

Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Ställde på gpx:en i dag och den kostar 584kr i månaden helförsäkring iSundsvall, tror det är zon 3.
Betalar 320 kr i månaden på min gsxr 750 99:a halvförsäkring,
har extrakåpor fotpinnar mm såjag gick ner på halv till i år.

Ska ut och köra med gpx:en i kväll så om du vill kan jag berätta vad jag tyckte i morgon.

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Du får gärna tala om vad du tycker om den!

Nu har jag pratat med några mer bolag:
IF:
Trafik: 5695
Delkasko: 1270
Vagnskada: 9817

Sockenbolagen var inte direkt intresserade av att ha en MC som kund och hos Bilsport bidde man i telefon kö, plats 22 och det rann sirap om telefonen efter deras fina melodi där... Återkommer senare...

Hittils i stort sett jämt skägg mellan Trygg-Hansa och IF, 480 spänn i månaden... Vi letar vidare...

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
är det inte årsförsäkring hos trygghansa dvs går ej att ställa av över vintern? medans du hos if bara betalr då du har den påställd?

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
norrlansguld skrev:
är det inte årsförsäkring hos trygghansa dvs går ej att ställa av över vintern? medans du hos if bara betalr då du har den påställd?

Stämmer bra! Trygg leder just nu!

Läns(har lovat mig själv att inte nyttja det bolaget mer efter en viss bilstöld och lite annat de har skött dåligt) är dyrast hittils:
Trafik: 6149
Hel och Halv var däremot bättre än IF...
Det här gäller "års"-försäkringen, bas hade kostat 4232/halvår

Enligt gubben på Läns här i Trollhättan är GPX högt klassad och min låga ålder spelade in en del också. Det lustiga är att han sökte i bilregistret och fick upp att din motorcykel inte var en GPX600R utan att det var en ZX6C

Nu ska jag äta, får fundera länge på det här, kanske skulle ringa SALUS ansvar också...

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Ja jävlar när jag tittar på regbeviset står ZX 600C och inte gpx 600r, vad kommer du att få betala för hojen?

Är det på Bike som du kommer att handla den?

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hejsan!

Folksom bad mig återkomma när det var någon som ville tala med mig, sedan kastade telefonsvararen på luren, det lät som en tysk matrona från andra världskriget som försökte leda en marsch eller nått liknande, det är kundvård det!

SALUS krävde att jag tecknade en dyr hemförsäkring där, sedan bidde det inte mycket roligare där heller:
Trafik: 12177
Halv: 16888
Hel: 31911

och inte verkade det vara bättre än att det var halvårsvisa, strunt samma!

Trygg Hansa fick jag på mail, annars kan jag bara säga att Läns är de som gick hem på servicevilja i telefonen. De andra lät ungefär:
"Vad ringer du för ungdjävel, MC ska man ändå inte ha, jag vill gå hem för dagen..."

Å andra sidan, Läns och Salus är de enda som frågade om jag hade körkort...

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Nix, Bike har jag varit på några ggr nu, ensam i butiken med en kompis, men inte fan har det varit någon av säljarna som vill prata med mig där inte, dessutom hade de ingen GPX hemma sist jag var där.

Jag koller privatannonser, de ligger strax norr om 20 gränsen, mellan 21 och 24.5 är vad jag har hittat dem för. Årsmodell 88-91.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Nu är GPX:en provkörd för första gången, förutom att jag fick bensinstopp INNAN tankmätaren var nere på rött och att den slirade på koppliingen så gick den bra.

Det var hyffsat bra drag i motorn och den känndes stabil på motorvägen, samt var smidig i kurvor.

Är det någon som vet hur mycket jobb det är att byta koppling på en sån här cykel? behövs det några specialverktyg för att ta bort kopplingskorgen eller något annat?

Det är ifs 6 mån garanti på den fast det gäller nog endast trafiksäkerheten.

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Tror inte det kommer bli någon båge i år iallafall.

Men det var kul att kolla lite försäkringar. Jag fick hem Folksams offert igår, haha...
Trafik:
16235 kr

Så har de mage att skriva nått om att teckna om det är intressant. Jag mailade tillbaka ett mail där jag på ett artigt sätt bad dem ta sin försäkring någonstans, jag förklarade även varför de kunde ta den dit.

Linkan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sätaekserr sjufemti
norrlansguld skrev:
Nu är GPX:en provkörd för första gången, förutom att jag fick bensinstopp INNAN tankmätaren var nere på rött och att den slirade på koppliingen så gick den bra.

Det var hyffsat bra drag i motorn och den känndes stabil på motorvägen, samt var smidig i kurvor.

Är det någon som vet hur mycket jobb det är att byta koppling på en sån här cykel? behövs det några specialverktyg för att ta bort kopplingskorgen eller något annat?

Det är ifs 6 mån garanti på den fast det gäller nog endast trafiksäkerheten.

Trafiksäkerheten??? Grejer som man inte hittar när man provkör hojen t.ex sliten koppling, nedgångna ventilsäten (vanligt på denna motor), oljeläckage, slitna lager dvs saker som inte går sönder inom garantitiden skall garantin täcka. På försäljaren bara....

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati