Funderar att köra rookie 600.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Hej jag undrar lite om rookie 600.
Lite frågor då.
Hur mkt kostar det?
Vad för tävlings cert behöver man?

Något annat man behöver veta/tänka på?
/mvh Jonas

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Testa sök. Det avhandlas ett gäng trådar med frågor som denna i detta förum.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag gick i samma tankar förra året och bestämde mig för att köpa en hoj först och främst. La ut 35 k på hojen. I våras tog jag licens, kolla runt på klubbarna i Sverige när de har kurser. Brukar vara en tvådagars, en dag teori och en dag på banan och kostar 1000 - 1500 kr. Sen får man lösa ut licens och ska du tävla får du lösa ut B-licens som kostar 2500 om året och så måste du vara medlem i en SVEMO-ansluten klubb, ~400 kr / år. På B-licensen får du köra licensträningar och -tävlingar i hela Europa - är det väl. Jag vet dock inte vad en serieanmälan kostar till Rookie 600 men det lär väl komma som en käftsmäll nästa säsong när jag ska försöka köra aktivt där... :)

Saker att tänka på bör ju vara alla prylar och attiraljer man vill ha som däckvärmare, elverk, kompressor, däckkrängare, racebuss/släp och liknande.

De säger att RR kostar alla pengar du har och lite till. Men det är lätt värt det..! :tummenupp

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Testa sök. Det avhandlas ett gäng trådar med frågor som denna i detta förum.

visste inte vad jag skulle söka på :gnissla

Jag gick i samma tankar förra året och bestämde mig för att köpa en hoj först och främst. La ut 35 k på hojen. I våras tog jag licens, kolla runt på klubbarna i Sverige när de har kurser. Brukar vara en tvådagars, en dag teori och en dag på banan och kostar 1000 - 1500 kr. Sen får man lösa ut licens och ska du tävla får du lösa ut B-licens som kostar 2500 om året och så måste du vara medlem i en SVEMO-ansluten klubb, ~400 kr / år. På B-licensen får du köra licensträningar och -tävlingar i hela Europa - är det väl. Jag vet dock inte vad en serieanmälan kostar till Rookie 600 men det lär väl komma som en käftsmäll nästa säsong när jag ska försöka köra aktivt där... :)

Saker att tänka på bör ju vara alla prylar och attiraljer man vill ha som däckvärmare, elverk, kompressor, däckkrängare, racebuss/släp och liknande.

De säger att RR kostar alla pengar du har och lite till. Men det är lätt värt det..! :tummenupp

Tack för ett gött svar!
Visst däckvärmare och skit ska man ju ha men racebuss blir det nog inte just nu då jag ska betala allt själv :näsblod
Släp får jag låna ett när jag vill och samma med kompressor.

Men gubbar hur är det med däck egentligen?
Dyrt? Har hört att man ska räkna med MINST 3000kr per tävling.
Stämmer det då är mina drömmar krossade :huvet
Eller är det så att det är dom som verkligen som satsar som gör av med så mkt däck?
/mvh Jonas

Last edited:

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Ja 3000:- i däck lär du göra av med om du inte snålar som satan å hittar grymma priser

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Släp får jag låna ett när jag vill och samma med kompressor.

Men gubbar hur är det med däck egentligen?
Dyrt? Har hört att man ska räkna med MINST 3000kr per tävling.
Stämmer det då är mina drömmar krossade :huvet
Eller är det så att det är dom som verkligen som satsar som gör av med så mkt däck?
/mvh Jonas

Släp lånar jag också... :hihi

Däck är en relativ fråga. Jag krängde på ett par NÄSTAN nya Dunlopslicks inför säsongen och de har gått 4 st 20 min-pass på Knutstorp och de är inte hemskt slitna. De kommer sitta kvar på träningen på tisdag och är de inte tokslut efter det så kommer jag köra minst två kval i B-racet nästa helg på dem också. En ny uppsättning slicks kostar ~3000 kr även från Tyskland så visst är det dyrt men som Rookie får man nöja sig med att köra slut på däcken innan man kasserar dem... :)
Begagnade däck går också att köra på, kolla köp&sälj här bara, du hittar lätt riktigt schyssta däck till mycket bra priser. När du skaffar däcksponsor sen kan du börja lyxa till det med en uppsättning per tävling eller så... :tummenupp

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Ja 3000:- i däck lär du göra av med om du inte snålar som satan å hittar grymma priser

ajdå. :(
Jag är ju inte så rik. :(
Får väl fortsätta att åka gata.
För det blir väl lätt att man åker mer än en gång i månaden samt träningar.
/mvh Jonas

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Släp lånar jag också... :hihi

Däck är en relativ fråga. Jag krängde på ett par NÄSTAN nya Dunlopslicks inför säsongen och de har gått 4 st 20 min-pass på Knutstorp och de är inte hemskt slitna. De kommer sitta kvar på träningen på tisdag och är de inte tokslut efter det så kommer jag köra minst två kval i B-racet nästa helg på dem också. En ny uppsättning slicks kostar ~3000 kr även från Tyskland så visst är det dyrt men som Rookie får man nöja sig med att köra slut på däcken innan man kasserar dem... :)
Begagnade däck går också att köra på, kolla köp&sälj här bara, du hittar lätt riktigt schyssta däck till mycket bra priser. När du skaffar däcksponsor sen kan du börja lyxa till det med en uppsättning per tävling eller så... :tummenupp

Ok :tummenupp
Det lät lite bättre :)
Hur långa är tävligarna? tidsmässigt?
Finns det tvligar där man byter förare osv?
Har kanske en kompis som vill vara med och köra.
/mvh Jonas

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
/mvh Jonas

En tävling brukar vara en helg. Vet inte exakt hur uppläggen är i SM nuförtiden men kolla på t.ex. MotoGP där du har träningar på fredagen, träningar och kval lördag och race söndag. I SM - där Rookie 600 kör - har du sju stycken klasser som alla ska ha sin bantid. Hur långa racen är vet jag faktiskt inte men runt 15 varv för supportklasserna gissar jag på, det finns folk som är bättre lämpade att svara på det... :) Kolla på http://www.roadracing.se för mer info!

Sen kan du ju köra Endurance, långlopp eller vad man nu vill kalla det där du har tankstopp, däcksbyten och sånt under tiden man kör där det gäller att köra så många varv som möjligt på en viss tid. Där kör du med fördel i ett team med typ tre förare. Dessa brukar vara tvådagarstävlingar har jag fattat det som och Rookieklassen - REC - kör lördagen och huvudklassen NEC på söndagen. Kolla http://www.erf.nu för mer info om det. :tummenupp

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
köp en racehoj eller gör om din till en.
eller så köper du min r6:a!

skriv upp dig på licenskurs på åsen vecka 30. sen är det bara att börja köra så mkt pengarna räcker!*

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag köpte 5 set bättre begagnade dunlop slicks i vintras för 2000kr.

Jag har kört slut i 1,5 set av dom och jag har kört 6 heldagar och kanske fem tisdagsträningar och flertalet "trafikövningar" och så har farsan kört på hojen fyra heldagar på bana.

Inte för jag är så snabb men däckskontot behöver inte va tokdyrt om man inte vill!

Men jag kan helt klart rekomendera dunlop om det är livslängd man vill åt. Tycker dom är grymt stabila i kurvorna och lättsvängda, dock lite mycket styrfladder på rakorna men det går att leva med....

Varning, utfärdas dock för att dom är jävligt hala utanför MAX. :näsblod

sandstream

Guest
Inte för jag är så snabb men däckskontot behöver inte va tokdyrt om man inte vill!
Dessutom så sliter väl en 600 i allmänhet mindre däck på en säsong än en 1000 vilket är positivt för trådstartaren.

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
Sen kan du ju köra Endurance, långlopp eller vad man nu vill kalla det där du har tankstopp, däcksbyten och sånt under tiden man kör där det gäller att köra så många varv som möjligt på en viss tid. Där kör du med fördel i ett team med typ tre förare. Dessa brukar vara tvådagarstävlingar har jag fattat det som och Rookieklassen - REC - kör lördagen och huvudklassen NEC på söndagen. Kolla http://www.erf.nu för mer info om det. :tummenupp

Jag är petig, och påpekar uppkomna fel, stora som små. :mattias

ERF är endagarsevenemang.
NEC kör lördagar.
REC kör söndagar.

Sedvanlig RR-cirkus-förvirring är förhärskande även här, och innebär att det kan bli tvärtom. När som helst. Hur som helst. Var som helst.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

ERF är endagarsevenemang.
NEC kör lördagar.
REC kör söndagar.

Sedvanlig RR-cirkus-förvirring är förhärskande även här, och innebär att det kan bli tvärtom. När som helst. Hur som helst. Var som helst.

Det beror ju på hur man ser det. :tungan

Jag tänkte att ett ERF är ju tvådagars med REC dag ett och NEC dag två. Då blir det tvådagars... ;)

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50

//Jag stavar aldrig fel. Skulle det mot förmodan uppstå ett stavfel i en av mig författade texter så finns det där av en anledning.//

/Hugo Hårding

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
/mvh Jonas

Jag vill inte krossa din drömmar men en tävling kostar mellan 4000-8000 för en rookie. Så räkna med 6000 kr.

Visst kan man räkna och få ut en lägre summa men sen kommer en krasch som är dyr. Eller så pajar något på hojen.

Det kommer kosta alla dina pengar men du kommer ha kul. Det är en livsstil.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning