Fundering angående varmkörning.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hej hej!

Fick en lite udda fundering, som jag inte riktigt kan släppa. När man ska byta olja i någon motor, så ska man ju göra det med varm motor. Och i instruktionsboken står ofta att motorn ska varmköras med belastning, alltså, det räcker inte att varva i neutralläge. Men, vad är det som skiljer så mycket, vid neutrallägesvarvning, jämfört med belastningskörning? Motorn varvar ju inte mer för att den belastas, och således borde det inte generera någon mer friktionsvärme? Eller är det något annat som påverkar?

Vad säger kunskapens forum?

Mvh Tompten

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Motorn varvar ju inte mer för att den belastas, och således borde det inte generera någon mer friktionsvärme?
Nej, varvar inte mer men däremot trycks väl kolvringarna ut mer och därmed lite mer friktion= mer värme. Termostaten stoppar kylvätskeflödet tills det är varmt nog, därför råds man att köra iväg lugnt och sansat ganska direkt vid varmkörning för att motorn då kommer fortast till arbetstemp.

Personligen låter jag hojen stå åtminstone tills tempmätaren ger utslag så att den iaf har fått upp oljetryck och smörjning i hela toppen innan jag kör iväg alls, sen lugnt tills däck och motor har lite temp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tomgång i några sekunder, sedan har man fullt oljetryck.
Sedan kör man på medelvarv och halvgas tills motorn är genomvarm.
Då är oljan uppe i arbetstemperatur (rinner lätt) och har spolat med sig kondens och slagg som kan bli kvar om man varmkör på tomgång.
Efter oljebytet brukar jag (ren lögn, men jag ämnar) dra runt motorn med startmotorn utan tändstift.
Då trycker man runt oljan utan att belasta.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kan jag väl. Under tiden kan du la förklara på vilket vis oljan har svårt att ta värme när blocket ljummar till, vilket det i alla fall av en miljard gör fortare utan fartvind.

Oljan värms väl snabbare när den trycks genom lager som har en belastning och således minskar spelet.

Inget konstigt direkt.

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
Snart
Det är förbränningen som värmer.

Ställ hojen på typ centralstöd och lägg i 1:an, gasa till ex.vis 50 km/h

Om du bromsar lite så sjunker hastigheten snabbt
därför att utan belastning så behövs inte mycket bensin

Ska du hålla 50 vid full broms så får du gasa på och motorn blir varm direkt

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European

Glasklart :confused:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr

Ska du byta bromsolja? :hihi (vet att det inte heter bromsOLJA, så slipper vi 50 inlägg om det)

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr

Blev förresten inspirerad av din text.
Halvrulle å full frambroms släpp ut konan på ettan eller tvåan, fyll garaget med obehaglig gummirök av den sista millimetern du ändå skulle byta bort. Hojen blir belastad även om snön ligger metertjock utanför. Win-Win eller hur? :tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag återkommer med min april- runtkvarteretkörningimekställ.- tills dess , håll till godo med skrotnissemodellen..
Inte mycket konstigt i det heller, right?

Ingen som påstår att du inte kan få oljan varm stillastående, bara att det tar en satans tid jämfört med att dra några repor.

Mitt i vintern är oftast valet enkelt.

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Ingen som påstår att du inte kan få oljan varm stillastående, bara att det tar en satans tid jämfört med att dra några repor.

Mitt i vintern är oftast valet enkelt.

Pissed på nåt vis, min bäste skägg-gubbe? Föreslog jag inte tidfakorn innan? Goish jag kanske e full.
Inte gör man ett oljebyte på frukostrasten om man tar sig tiden att fråga på ett forum, elller hur? Shape up å beskriv hur du gör i stället! Dagarna före nyår lämpar sig bra för busåka, jajjamen.
F.ö. har jag gjort oljebyte på ena hojen nu. Helt enligt min å skrotis recept, tog ca 20 min. Memorera det e du snäll å påminn mig i april så ska jag göra det på andra med.:tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Pissed på nåt vis, min bäste skägg-gubbe? Föreslog jag inte tidfakorn innan? Goish jag kanske e full.
Inte gör man ett oljebyte på frukostrasten om man tar sig tiden att fråga på ett forum, elller hur? Shape up å beskriv hur du gör i stället! Dagarna före nyår lämpar sig bra för busåka, jajjamen.
F.ö. har jag gjort oljebyte på ena hojen nu. Helt enligt min å skrotis recept, tog ca 20 min. Memorera det e du snäll å påminn mig i april så ska jag göra det på andra med.:tummenupp

Du vill nog inte serva hojen enligt min modell...

Men skulle jag byta på någon annans, och den stod kall, skulle jag ta på ett vurpollon och dra på bra fram och tillbaka på rakan närmast mig. Sen skulle jag byta oljan i vanlig ordning.

Skulle det vara ett väder som inte tillät körning, och det inte fanns möjlighet att ta det någon annan gång, skulle jag stå som en femtonårig och tomgasa.

Men vill du få upp oljan i höga temperaturer finns det ingen genväg till det.

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
Snart
Många här som verkar lite orutinerade

Centralstödet lyfter bakhjulet, du kan låta motorn arbeta mot bakbromsen

Vad är det som inte är glasklart med det

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Du vill nog inte serva hojen enligt min modell...

Men skulle jag byta på någon annans, och den stod kall, skulle jag ta på ett vurpollon och dra på bra fram och tillbaka på rakan närmast mig. Sen skulle jag byta oljan i vanlig ordning.

Skulle det vara ett väder som inte tillät körning, och det inte fanns möjlighet att ta det någon annan gång, skulle jag stå som en femtonårig och tomgasa.

Men vill du få upp oljan i höga temperaturer finns det ingen genväg till det.

Du skulle 'not so very much' utan omsvep få viska min olja :hej Jag skulle förmodligen gå på rött om du skulle lägga händerna på mina hojar, men förklara närmare hur man varmkör den 30:e dec.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En retorisk fråga. Om ni lämnar in er motorcykel på service under vintermånaderna hur gör mekanikerna när de byter olja? Varmkör de motorn alls?

Jag har inte svaret på frågan.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping