Tompten
Även kallad Tompa
- Gick med
- 8 Aug 2005
- Ort
- Gävle
- Hoj
- DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hej hej!
Fick en lite udda fundering, som jag inte riktigt kan släppa. När man ska byta olja i någon motor, så ska man ju göra det med varm motor. Och i instruktionsboken står ofta att motorn ska varmköras med belastning, alltså, det räcker inte att varva i neutralläge. Men, vad är det som skiljer så mycket, vid neutrallägesvarvning, jämfört med belastningskörning? Motorn varvar ju inte mer för att den belastas, och således borde det inte generera någon mer friktionsvärme? Eller är det något annat som påverkar?
Vad säger kunskapens forum?
Mvh Tompten
Fick en lite udda fundering, som jag inte riktigt kan släppa. När man ska byta olja i någon motor, så ska man ju göra det med varm motor. Och i instruktionsboken står ofta att motorn ska varmköras med belastning, alltså, det räcker inte att varva i neutralläge. Men, vad är det som skiljer så mycket, vid neutrallägesvarvning, jämfört med belastningskörning? Motorn varvar ju inte mer för att den belastas, och således borde det inte generera någon mer friktionsvärme? Eller är det något annat som påverkar?
Vad säger kunskapens forum?
Mvh Tompten