Lätt avgöra om dina prylar drar för mycket. Mät batterispänningen med hojen igång och allt ljus inkopplat. Och det lägsta motorvarvtal du accepterar innan nerväxling.
Koppla in dina prylar. Sjunker då batterispänningen märkbart och går under 13,6V så kan det bli problem.
Och problem är att hojen inte startar nästa gång beroende på att batteriet är för litet laddat.
Batterispänning på fulladdat batteri är högst direkt efter motorn stannat och sjunker först snabbt och sedan långsamt men ligger nästa dag i området 13,0 till 13,2V på sommaren om batteriet är fulladdat.
Högre spänning på vintern men då kanske hojen får vila?
Och är batteriet inte fulladdat då är det ju lätt ladda batteriet med valfri MC-laddare via ditt 12V uttag. Och lämplig propp. Och inte belasta lika uttaget lika mycket i fortsättningen.
Har du en 5A säkring till uttaget ser jag inga problem.
Om du låter bli långa nattkörningar med helljuset på.
(Helljuset på alltid på dagtid är smart ur säkerhetssynpunkt, andra ser mig, men jag brukar köra med halvljus och använda ljustutan vid korsningar och andra tillfällen när jag är tveksam för att öka chansen bilar ska se mig.)
Mäta batterispänning:
http://www.rusta.se/digital_multimeter_p30951369.html
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-043-33&toc=20596
Kabelarea: Det är tilllåtet att avsäkra 1,5mm2 installationskabel i 230V anläggningar med 13A. Om kabeln är luftigt förlagd.
Jag har kört 10A i vanlig skarvsladd 0,75mm2. Då blev sladden varm.
Det är alltså inget "kabeln brinner upp" problem. Men antag kabeln är 2x2,5meter från batteri till uttag. Med 7,5A blir spänningfallet från batteri till el utttag
med 2,5mm2 0,26V
med 1,5mm2 0,43V
med 0,75mm2 0,86V
Så för mig hade valet stått mellan 2,5mm2 och 1,5mm2
http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=10418