Fundering på en ny hjälm, vilket märke?

Westerlund

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
Honda CBR 900 -93
Jag har funderingar på att inhandla en ny hjälm, men vilka märke e bra eller alla ligger på ungefär samma säkerhetsnivå?
Jag har en Arai Chaser (tror jag den heter) för tillfället och har varit helnöjd.
Nån som har något bra förslag på hjälm som ni gillar och trivs med?

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Är du nöjd med din Arai Chaser så fortsätt med den, annars så får du prova dig fram vilken som känns bäst för just dig. Ang. säkerheten i hjälmarna så finns det en sida som testar hjälmarnas säkerhet ”sharp helmet test” tror jag det heter där du kan kika vilka som fått bra betyg.

Själv har jag också en Arai Chaser och är nöjd med den.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hjälmar är extremt individuellt. Det enda, och trista svaret är, prova dig fram.

Skit i pris, märke och färger...passformen är the grej. Sedan söker man efter den modellen i rätt färg/prisklass.

:mattias

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Efter att ha kört med Arai i många år skall jag testa HJC, verkar kanon det lilla jag kört. R-PHA 10 heter modellen.

Nästa crosshjälm blir nog en HJC det också.

kolla in på garage24

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Grundfrågan är väl varför du ska byta om du är nöjd med hjälmen du har?

Jag brukar köpa en likadan hjälm som jag hade innan om jag behöver byta, skallformen ändrar sig inte så himla ofta...

Westerlund

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
Honda CBR 900 -93
Har väl egentligen inget behov av att byta, är bara sugen på en annan färgsättning och design. Sen ville jag bara kolla hur andra har upplevt andra märken. Finns en hel del som inte är så välkända (som jag upplever det). Kanske ingen större skillnad idag, men ville bara höra mej för lite.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har väl egentligen inget behov av att byta, är bara sugen på en annan färgsättning och design. Sen ville jag bara kolla hur andra har upplevt andra märken. Finns en hel del som inte är så välkända (som jag upplever det). Kanske ingen större skillnad idag, men ville bara höra mej för lite.
Jag är grymt nöjd med min Shoei XR-1100, men det är ju för att den formen passar just mitt huvud. Trivs du med Arai kommer tex Shoei passa dig lika illa som mina favoritskor, kängor i storlek 46.

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
zx6-r '09
Det är säkert individuellt, men för mig har Arai alltid varit överlägset. Sitter jätteskönt på huvudet och bästa ventilationen jag har varit med om, för att inte tala om visiren som ger helt suverän sikt.

Last edited:

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Jag har ett Shoei huvud... Tar jag på mig en Arai känns det som jag behöver lägga mig till med vattenskalle för att den ska passa bra. Du ska ha den som passar din skalle! :fakta

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife