Funderingar över backspeglar

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Nu e det såhär att jag läste i MC-boken att man inte behövde ha backspeglar på en motorcykel, och jag har inte orkat komma på ett bra sätt att sätta fast mina på så jag sket i dom när jag skulle besiktiga. Dom anmärkte inte på speglarna på besiktningen och så, men sen kommer ämnet upp i en duskussion med övningskörningsläraren. Han säger att man måste ha speglar, han frågade en annan lärare med som är uppkörningslärare och han hade oxå sagt att man måste ha speglar, så nu e jag förvirrad... :va

Hur är det egentligen?

/PS

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
När du kör upp vill uppkörningsgubben veta att du har koll bakåt, har du inga speglar är det omöjligt om du inte vrider på hela kroppen, vilket du knappast gör var 10e sekund, right? På med backspeglarna!! Har du inte uppsikt bakåt lär du knappast bli godkänd..

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Jag undrade bara ifall det var olagligt att köra utan speglar... men tack! :lol
(ska klämma på speglarna när jag hinner)

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Det är inte lag på att ha backspeglar på MC. Däremot bör du ha det vid uppkörning. Inspektörerna kommer säkert tycka din uppsikt är dålig annars.

/F

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Esquina skrev:
Man känner sig riktigt klumpig utan backspeglar!

Kör fortare än alla andra så slipper man kika i dom.. :tummenupp :) Mito spelgarna ser man inte mycket i ändå.. Inte då man ligger på tanken iaf.. :D

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Freppa skrev:
Det är inte lag på att ha backspeglar på MC. Däremot bör du ha det vid uppkörning. Inspektörerna kommer säkert tycka din uppsikt är dålig annars.

/F

Iofs lärde man sig på trafikskolan att hellre kolla bakåt än att använda speglarna... +att hur ska gubben se om man använder speglar eller ej :va

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
själv har man vant sig att körqa utan så rugg ocg mag musklerna är nu enorma :hihi , skämt och sido, det är en ren inlärningssak, har inte kört med sånna sen TIDIG moppeålder...

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Man måste INTE ha speglar! (Isf enbart när man kör upp.) Jag körde utan speglar :) Va lite ovant i början, men sen går det fint!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...