Funderingar ang "gruppkörning" och bakhjulsåka

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
I söndags var vi ute och åkte lite fint, allt var perfekt och solen sken. När vi kom ut på en transportsträcka med en mycket inbjudande raksträcka så blev en av oss lite sugen på att åka bakhjul. Det gick jättebra tills nedslaget då han fick vobbel som slutade illa. På bilderna ser ni helikoptern och personalen som hämtade honom. Lyckligtvis verkar det som att det har gått under omständigheterna jättebra med honom, inga allvarliga skador så vitt jag känner till.

Jag vet att det är skitkul att köra bakhjul osv och det kanske t.om är farligare att köra snabbt i kurvor om olyckan är framme. Men min synpunkt är ändå att olycksrisken ökar ganska markant när bakhjulsåkat är igång. Tänk på det här och ha en trevlig sommar, två vänner har krashat i helgen och jag vill verkligen inte vara med om fler. (ingen pik till någons beteende, bara en tankeställare)

Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
vågen skrev:
I söndags var vi ute och åkte lite fint, allt var perfekt och solen sken. När vi kom ut på en transportsträcka med en mycket inbjudande raksträcka så blev en av oss lite sugen på att åka bakhjul. Det gick jättebra tills nedslaget då han fick vobbel som slutade illa. På bilderna ser ni helikoptern och personalen som hämtade honom. Lyckligtvis verkar det som att det har gått under omständigheterna jättebra med honom, inga allvarliga skador så vitt jag känner till.

Jag vet att det är skitkul att köra bakhjul osv och det kanske t.om är farligare att köra snabbt i kurvor om olyckan är framme. Men min synpunkt är ändå att olycksrisken ökar ganska markant när bakhjulsåkat är igång. Tänk på det här och ha en trevlig sommar, två vänner har krashat i helgen och jag vill verkligen inte vara med om fler. (ingen pik till någons beteende, bara en tankeställare)

Bra inlägg vågen!

Vad som annars är ännu mer riskabelt är folk på gruppkörning som med folk precis bakom helt oväntat gör stoppisar. Jag vänjer mig aldrig. :mad:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Inte ofta dom tar ut helikopter! Då får det vara allvarligt. Men tur det gick bra!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning