Funderingar kring rörramsbygge med sporthoj's motor

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Har hjälpt polare med sina amerikanare och är nu själv sugen på ett projekt :banana
Men inte då en till att göra iordning.

Det jag tänkte då är ett rörramsbygge med en 929 motor.. men då till mina frågor:

*Vart hittar jag ritningar?
*Bromsar från samma sporthoj fungerar det?
*Får jag köra med den på banor/flygfälts körningar?


Mvh falken
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Rörramsbygge?

MC?
Bil?
4-hjuling?
Gokart?

Oavsett så får man nog vara sin egen konstruktör.

Mats
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kontakta SFRO.
Inspireras av erkänt kunniga rambyggare, såsom Harris, Nikko Backer, Egli, Spondon.

Finns dock stor risk att du försätter dig i ekonomisk ruin genom att tjöpa ett komplett Harris-kit:
colin01.jpg


Eller handlar en färdigbyggd specialare (brittisk naturligtvis):
http://www.hydeharrier.co.uk/hydeharrierjubilee.html
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
MIn granne har en helstrippad hundkoja i sitt garage. Tillbockad intern rörram (ej ihopsvetsad än) med motorfärsten för busamotor. Han var en sån kille som bygger vad som helst, men sedan han skaffade familj händer inget längre. Jag är dock avis på det påbörjade projektet.
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
MIn granne har en helstrippad hundkoja i sitt garage. Tillbockad intern rörram (ej ihopsvetsad än) med motorfärsten för busamotor. Han var en sån kille som bygger vad som helst, men sedan han skaffade familj händer inget längre. Jag är dock avis på det påbörjade projektet.


Det blir större än vad jag vill ha.. det ska få plats i garaget tillsammans med en snöskoter och en vass blade ;)

Så man få ta och börja rita på något eget då alltså. :)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Även om du ska rita helt eget så tjänar du mycket på att kolla på befintliga ramar. Att komma på enkla, hållbara, smidiga lösningar är inte det lättaste. Du kommer förmodligen spara dig enormt med tid och läropengar på detta.

Kanske tom enklast att köpa ett gammalt crosscartchassi och modifiera det...
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Även om du ska rita helt eget så tjänar du mycket på att kolla på befintliga ramar. Att komma på enkla, hållbara, smidiga lösningar är inte det lättaste. Du kommer förmodligen spara dig enormt med tid och läropengar på detta.

Kanske tom enklast att köpa ett gammalt crosscartchassi och modifiera det...

Jo, det blir ju så klart att titta på andra byggen.. fJag måste nog lägga någon tmme till på google.

Vill hellst slippa köpa ett gammalt chassi. Tycker det känns bäst att få bygga ett eget :)
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jo, det blir ju så klart att titta på andra byggen.. fJag måste nog lägga någon tmme till på google.

Vill hellst slippa köpa ett gammalt chassi. Tycker det känns bäst att få bygga ett eget :)
Du kan kanske hitta en ritning till ett EAS-chassie någonstans. Det är ungefär av den modellen som många av de crosscarts som används vid tävlingar i Sverige är baserade på.

Men det finns en nackdel. Med ett sånt chassie i standardutförande brukar motorn sitta bredvid föraren. Vilket kanske funkar med en en-cylindrig motor. men det är inte så extrmt smidigt är man kör med en rad-4.

Ett tips när du googlar är att det du funderar på att bygga nog kallas "buggy" av amerikanarna. :tummenupp
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Du kan kanske hitta en ritning till ett EAS-chassie någonstans. Det är ungefär av den modellen som många av de crosscarts som används vid tävlingar i Sverige är baserade på.

Men det finns en nackdel. Med ett sånt chassie i standardutförande brukar motorn sitta bredvid föraren. Vilket kanske funkar med en en-cylindrig motor. men det är inte så extrmt smidigt är man kör med en rad-4.

Ett tips när du googlar är att det du funderar på att bygga nog kallas "buggy" av amerikanarna. :tummenupp

Viktfördelningen blir ju käpprätt åt fanders med ifall jag sätter den på sidan..
Den ska andvändas till iskörning mestadels, så det är därför jag är så rädd om viktfördelningen. :yoparty

Det jag har tänkt är att ha 2 sportstolar på rad, sen en skyddplåt och motorn bakom passagerarstolen.
Att googla på Buggy var inte en dum idé! hittade sjukt mycket! Tack så mycket Esquire! :tummenupp
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Viktfördelningen blir ju käpprätt åt fanders med ifall jag sätter den på sidan..
Den ska andvändas till iskörning mestadels, så det är därför jag är så rädd om viktfördelningen. :yoparty

Det jag har tänkt är att ha 2 sportstolar på rad, sen en skyddplåt och motorn bakom passagerarstolen.
Att googla på Buggy var inte en dum idé! hittade sjukt mycket! Tack så mycket Esquire! :tummenupp

även railbuggy, dunebuggy.

många som kör dessa med fram och bakvagn från en bubbla.
att tex använda en bubblaframvagn skulle spara massa tid. men inget o hoppa med direkt.. går ju med tanke på att dessa bajabugs. har sett nåra hopp och de verka hålla.
på is lär de funka kalas med en sån.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top