Funktion hos main jet och secondary main jet på Keihin CV förgasare

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som kan förklara vad hur dessa två hänger ihop på Keihin vakuumförgasare? Har försökt söka info men hittar inget som jag blir klok på. Secondary main jet som är större ooch som sitter i nålmunstycket är väl själva "huvudmunstycket" men main jet som sitter framför det vad påverkar det?

Hade velat få reda på hur dessa munstycken hänger ihop för att förhoppningsvis något lättare veta hur man ska tänka vid bestyckningen av kompressor Hondan?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den där förgasaren är lite annorlunda mot min, jag har inget membran till trotteln och sen har jag tre munstycken, "main jet" som är lite mindre och sitter framför "secondary main jet" som är större och som sitter i nålmunstycket och sen finns ett fast tomgångsmunstycke som inte går att byta.

Frågan är hur de två huvudmunstycken påverkar varandra "secondary main jet" är som själva huvudmunstycket i nålmunstycket men frågan är av "main jet" påverkar och hur man ska tänka vid bestyckningen?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Här kom ner lite bilder på förgasaren, men det är den som är "över". Det sitter en gummiplugg över lågfarten som inte är med på korten. Det är tre hål i trottelns botten men ett syns inte på bilden.
 

Bifogat

  • 20210505_211316.jpg
    20210505_211316.jpg
    1.6 MB · Visningar: 12
  • 20210505_211440.jpg
    20210505_211440.jpg
    1.6 MB · Visningar: 12
  • 20210505_211500.jpg
    20210505_211500.jpg
    1.7 MB · Visningar: 12
  • 20210505_211543.jpg
    20210505_211543.jpg
    1.6 MB · Visningar: 11

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det går att dra ut tomgångsmunstycket och pressa dit en ny om man måste. Vissa kan skruvas ut på dessa modeller.

Det handlar inte bara om rätt munstycken. Kommer inte ihåg hur du har det men dom är lite knepiga att få till med podfilter men det underlättar att göra "stacks" och de vill ha laminärt luftflöde. En sak som iof är självklar är att det inte är någon wire som drar upp nålen när man gasar och får man inte tillräckligt sug lyfts inte nålen upp bra och just därför är det mycket viktigt med ett jämnt luftflöde och tillräckligt sug.

Har glömt bort men primary main måste vara low/mid och ger även tillförsel till slow/tomgångsmunstycket under gummipluppen. Secondary main jet måste vara mid till full gas.

Hjälper detta?
Visar inte två mainjets men cv-funktionen.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nja, inte riktigt. Vill veta hur dessa två munstycken påverkar varandra ser misstänkt ut att main jet bara går rakt in i förgasaren men jag är inte hundra säker. Tanken är också att testa vikta trotteln lite för att få senare lyft. Är ju inte en normal motor den sitter på utan en sugkompressor efter att tesa div trottleförgasare, HSR42, FCR37, VM32 och CR33. Trottelförgasarna är väldigt känsliga för hur trotteln lyfts vid acceleration.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ne, du har ju inte en normal motor :) Annorlunda för mig då jag hade problem med för hårda fjädrar/klent sug så jag pressade ihop dem i ett par dagar i skruvstäd och de blev faktiskt lite slappare. Har inte vågat kapa dem men verkar inte behöva det heller. En tyngd borde funka i ditt fall.

Kom på att jag sett delad förgasare på gamla hondaforumet. Fanns även på nya forumet:
Tror annars longdistancerider kan förklara main och secondary jets. Vill själv ställa frågan men bättre att du gör det eftersom du kanske har fler frågor.


Här finns billiga munstycken. Två paket behövs och vet en svensk som köpte dem men det är väl inte annars att rekommendera, speciellt inte om man är ute efter orginalstorlek men inte lika viktigt om man ändå har bytt till podfilter eller tyngre modifkation som du. Kanske duger för test?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo det är ju långt ifrån nog normal motor jag har på min hoj och det är nog väldigt få som hållit på med nåt liknande. Jag har också funderingar på att testa plasta igen ett av de tre hålen i trotteln för att se vad som händer då om jag väl lite långsammare lyft av trotteln.

Ska ta och uppdatera råden på Honda forumet och där kan man ju passa på att fråga om munstyckena.

Jag har faktiskt ett sånt där Kina munstycken i min hoj just nu som huvudmunstycke, tänkte att det duger säkert att testa med då jag bara ville ha ett stort hål som matar bränsle. Verkar som att jag får bestycka upp rejält med kompressorn för att få den att gå.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Trotteln lyfts av vacuum på insugssidan av förgasaren. Sänk det vaccumet istället för att fylla trotteln med plast, det gör man ju bara i chokehålet på gamla amal?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad jag fått veta via Honda twins forumet om jag nu fattar saker och ting rätt är att main jet (kallas visst också primary main jet) ger bränslet då gasspjället öppnas lite mer så vakuumet når primary main jet just då trotteln börjar öppnas för att sen vid mer trottellyft gå över till secondary main jet.

Trotteln lyfts av vacuum på insugssidan av förgasaren. Sänk det vaccumet istället för att fylla trotteln med plast, det gör man ju bara i chokehålet på gamla amal?
Men hur gör man det i Keihin förgasaren? Förgasaren är nåt liknande denna http://www.dansmc.com/cv_carb_diaphragm_piston.JPG

Vakuumet verkar ju gå genom de tre hålen i trotteln. första hålet får tydligen trotteln att börja lyfta sig och de två hålen närmare luftfiltret gör visst att den orkar lyfta fullt upp. Tipset på honda twinsforumet är att först testa lägga in ringar av tenn runt trotteln för att vikta den utan att blockera vakuumhålen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mina keihin förfasare tar vacuumet från insuget, hålet i trotteln funkar som ventilation i princip, är trotteln helt tät kan den inte lyfta alls, borrar man det större tillåter det större luftvolym att flyttas, minskar man hålet lyfter den långsammare men lika högt. Luften ovanför trotteln funkar lite som gasdelen i en stötdampare. Jag tycker vacuumsignalen borde strypas i förgasarhuset istället, killgissar att membranet får jobba för hårt med tryckdiffar annars.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Kan inte nån kunnig person lägga ut en komplett information om de olika munstyckenas funktion, deras namn på svenska och engelska, och vilka problem som uppstår vid fel på dessa? Typ: "den varvar inte ut"= huvudmunstycke för stort, eller "den dör på tomgång" = igensatt lågfartsmunstycke.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mina keihin förfasare tar vacuumet från insuget, hålet i trotteln funkar som ventilation i princip, är trotteln helt tät kan den inte lyfta alls, borrar man det större tillåter det större luftvolym att flyttas, minskar man hålet lyfter den långsammare men lika högt. Luften ovanför trotteln funkar lite som gasdelen i en stötdampare. Jag tycker vacuumsignalen borde strypas i förgasarhuset istället, killgissar att membranet får jobba för hårt med tryckdiffar annars.


Men du har väl membran i sina förgasare som lyfter trotteln? Då verkar man ha en kanal från insuget till ovansidan membranet. Min förgasare har inga membran och på dess förgasare verkar det som att man låter vakummet gå genom trotteln och jag förmodar att trotteln då lyfter då man får vakuum genom trotteln på ovansidan av kolven på trotteln och atmosfärstryck på undersidan.

Om jag nu fattar det hela rätt kan jag tänka mig att på min förgasare kan man påverka trottellyftet i både början och mot slutet då man har tre hål för vakummet, det första hålet börjar att lyft trotteln och sen två de två bakre hålen över och lyfter den till fullt öppet. Kan tänka mig att man kan sakta ner lyftet i början med att minska första hålet närmast insuget och öka upp hastigheten på slutet av lyftet med att öka på storleken på de två bakre hålen.

KIllgissar också och har aning om jag har rätt men tror det borde bli så.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Bilden är från Mikuni, men CV förgasare fungerar lika.
hålen i nederkant av trottel är där undertrycket kommer in och lyfter trotteln. Storleken påverkar bara hur fort vaccumsignalen kommer. I gamla Dynojet kit ingår en borr att borra upp det hålet så trotteln lyfter lite fortare. Bättre svar på gasen. De flesta avråder från att göra det.
på gamla Strombergförgasare, Volvo och Saab sitter det en liten hydraulisk dämpare i trotteln för att den inte ska fladdra upp och ner. Ska också påverka accelerationen... på motorn alltså. Tror man ska läsa på lite om det.
vaccumet blir som det blir.
sätter man i en hårdare fjäder ökar gashastigheten under trotteln, då skapas mer vaccum som lyfter trotteln högre.
skillnaden blir nog inte så stor med annan fjäder.

koncetrera dig på munstycken och nål!
 

Bifogat

  • B60A0BB0-750F-46D0-8B2E-E12140788B10.jpeg
    B60A0BB0-750F-46D0-8B2E-E12140788B10.jpeg
    293.7 KB · Visningar: 8

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka, lär ju bli en del kompromisser men det kan jag leva med.

Motorn går fett överlag det lilla jag testat men går lite snålt vid acc, tänker då att om man kan sakta ner öppningen av trotteln kunde man kanske behålla lite fetare blandning vid acceleration.

Annars så borde ju ett stort primary main jet vara bra så hojen får in mycket bränsle i början av trottellyftet.

Hur har man koll på nålen i en sån här förgasare? Trotteln kan ju befinna sig lite var som helst oberoende av spjället läge. Så det är ju lite svårt att veta om man ska börja slipa nålen.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Hur har man koll på nålen i en sån här förgasare? Trotteln kan ju befinna sig lite var som helst oberoende av spjället läge. Så det är ju lite svårt att veta om man ska börja slipa nålen.
Den stora skillnaden mellan mekanisk trottel och Vaccum trottel är att CV trotteln i princip följer varvtalet. Ger du full gas på 4000rpm så lyfter trotteln bara hälften... ungefär.
så skippa snabba gaspådrag till att börja med och observera hur lambda följer varvtalet.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
om trottel lyfter långsammare får den mindre soppa,,, trotteln håller nålen/ nålen stänger huvudmunstycket,, vill du ha mer sopp a vid snabbgas / höj nålen ,har den inga spår/clips så börja med 3 st små brickor ca 1.5mm ,,, (Påverkar även jämngas ex för at hålla hundra km tim ,,,går fetare,,) går den fett annars justera med munstycken
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Problemet med trottelgasarna har varit att vid för snabba trottellyft så jag blandningen tunnas ut, visst borde hojen få mer soppa då trotteln och trottenålen höjs men den får ju även mer luft och venturieffekten avtar också, därför tror jag att man skulle hålla blandningen fetare om trotteln lyfter lite saktare. Som sagt jag är ingen expert på förgasar så jag mycket väl ha fel men rent logiskt efter vad jag upplevt så tror jag på lite långsammare trottellyft.

Nålen är redan shimsad med brickor så 2,5-3 mm vilket logiskt gjorde skillnad, har kört så 3,5 mil idag och den går faktiskt hyfsat bra nu, lite väl fett just över tomgång och lite snålt just då man drar på men annars runt AFR på 11-12.
 
Nyheter
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

Top